• annhan

Hur hjälper vi vår son bäst? Han leker inte med andra barn..

Vår äldsta son är 3,5 år och vill inte leka med andra barn. Han leker helst för sig själv, eller håller sig till vuxna. Gäller både privat och på förskolan. När andra barn tar initiativ till lek så backar han. Han är blyg, men brukar "komma igång" efter ett tag då han känner sig trygg. Men på förskolan är han mest för sig själv, eller med de vuxna. Bara ett fåtal ggr har han lekt litegrann med jämnåriga barn.

Hur ska vi som föräldrar göra för att hjälpa honom på traven? Han vill säkert, det tror vi, men han vet nog inte hur han ska börja/göra.. Personalen på förskolan har också observerat detta, vi har pratat om det - och förskolepersonalen har möjlighet att ta hjälp utifrån för att hjälpa honom. Det tycker jag är bra, så han inte blir utanför sedan.

Andra barn vill leka med honom som sagt, men han backar och säger nej.

Några ggr då vi träffat kompisar med jämnåriga barn har det funkat efter en stund, men de gångerna är lätträknade.

Har fler föräldrar detta "dilemma" eller har haft? Hur kan man hjälpa på bästa sätt?

På vardagarna träffar vi inte andra barn förutom förskolan, det är mest vi i familjen. På helgen går vi på familjegympa, då får han träffa jämnåriga. Men i övrigt är det inte så mycket umgänge med andra jämnåriga då, utan det är främst på förskolan han får sin "dos". Är det för lite?

Tacksam för svar!

~ Mamma till Filip -06 och Viktor -09 ~
  • Svar på tråden Hur hjälper vi vår son bäst? Han leker inte med andra barn..
  • annhan

nån som har någon idé?

• annhan

över 40 som läst detta, men inget svar..

• nallemaja
    annhan skrev 2009-09-22 19:56:13 följande:
    över 40 som läst detta, men inget svar..
    (En parentes :hur ser man hur många som har läst ett inlägg )
  • jogg

min tjej var lika och jag tycker ni gör rätt som stöttar och uppmuntrar. förskolan kan jobba med ditt barn i mindre grupper så att han får öppna sig där.
    min tjej är fyra och ett halft och det har lossnat under våren och sommaren, läste också i trots boken att den stora sociala utvecklingen kommer vid 4 år.

• fruis

Mitt äldsta barn ville inte heller leka med barnen på förskolan de första åren. Det var först sista året på förskolan som hon började leka med andra barn och kalla dem för sina kompisar (förskollärarna jublade).

Vi gjorde ingenting särskilt mer än uppmuntrade henne när hon ibland var ledsen för att de andra barnen inte förstod hennes lekar (enligt henne själv). Vi pratade också en del om att om man vill leka med någon så kan man inte alltid få precis som man vill utan man måste låta den andre bestämma lite också. (vår dotter är inte dominant men kan bli väldigt låst vid en viss idé och har då svårt att ställa om när någon vill göra något annat)

Nuförtiden leker hon med andra barn men har inga kompisar som hon träffar utanför skolan mer än enstaka barn på gården ibland när man råkar träffa på dem. Hon har börjat skolan nu och tycker att det är svårt att hitta nya kompisar. Det syns på henne ute på rasten att hon inte riktigt vet hur hon ska närma sig andra barn och initiera kontakt. Hon är inte ett dugg blyg om ett annat barn närmar sig henne men kan inte ta steget själv.

Vi ser fortfarande tiden an. Vår dotter är väldigt van att umgås mycket med vuxna och är i mångt och mycket lillgammal. Det bidrar naturligtvis till att hon har svårt att hitta kompisar eftersom andra barn kan ha svårt att förstå vad hon överhuvudtaget pratar om. Hon trivs för det mesta bra i skolan och så länge hon mår bra gör vi inget även om vi hoppas att hon ska få det lättare framöver för hennes egen skull.

Vissa barn trivs med att leka själva eller prata med vuxna. Mår barnen bra tror jag att det bästa är att avvakta och se. Det är en annan sak om barnet är olyckligt och känner sig ensam.

• Millans hustru

jag tänker att om du har en bra förskola så samverka tätt tätt med dem. be dem om tips, o ge dem tips tillbaka om vad som verkar bra för just ert barn. O framför allt, även omd et är svårt, försök se att ditt barn är en unik människa som gör saker på sitt sätt, i sin takt. vi brukar rådgöra med förskolan. De har en del pusselbitar vi inte har, o vi delger dem våra o tillsammans brukar vi komma fram till möjliga vägar att gå då något krånglar. Hoppas du kan känna den tryggheten med förskolan.

• annhan

Åh, tack för  era svar!

jogg: Det låter lovande att den sociala utvecklingen tar fart vid 4-års åldern! Kanske lossnar det för vår son framöver på den fronten. Vi får stötta honom, och se tiden an.

fruis: Jag tycker att vår son liknar din dotter mycket i sättet du beskriver. Lite lillgammal sådär, väldigt envis med att leka sina lekar på sitt vis osv. Filip känner sig inte ensam, inte som han själv uttryckt det i alla fall. Vi har för vana att varje dag prata om hur hans dag på förskolan varit, vad han gjort, och vad som varit roligt. Och han berättar ju, men säger själv att han inte lekt med någon, utan ensam. Men han verkar inte lägga någon värdering i det..

Millans hustru: Jag känner mig helt trygg med förskolan. Pedagogerna där är jättebra, och det känns som att vi har en bra kommunikation sinsemellan. Jag får stämma av med dom regelbundet nu framöver, och se hur det går.

Tack än en gång för era svar. Jag har inte kunnat undgå tanken "är det något jag/vi kunnat göra annorlunda, för att han ska vara mer social med jämnåriga?"

• Nilsfar
    annhan skrev 2009-09-22 21:29:58 följande:
    Åh, tack för  era svar! jogg: Det låter lovande att den sociala utvecklingen tar fart vid 4-års åldern! Kanske lossnar det för vår son framöver på den fronten. Vi får stötta honom, och se tiden an.fruis: Jag tycker att vår son liknar din dotter mycket i sättet du beskriver. Lite lillgammal sådär, väldigt envis med att leka sina lekar på sitt vis osv. Filip känner sig inte ensam, inte som han själv uttryckt det i alla fall. Vi har för vana att varje dag prata om hur hans dag på förskolan varit, vad han gjort, och vad som varit roligt. Och han berättar ju, men säger själv att han inte lekt med någon, utan ensam. Men han verkar inte lägga någon värdering i det..Millans hustru: Jag känner mig helt trygg med förskolan. Pedagogerna där är jättebra, och det känns som att vi har en bra kommunikation sinsemellan. Jag får stämma av med dom regelbundet nu framöver, och se hur det går. Tack än en gång för era svar. Jag har inte kunnat undgå tanken "är det något jag/vi kunnat göra annorlunda, för att han ska vara mer social med jämnåriga?"
    Du skriver att han är lite lillgammal - kan du beskriva det lite mer?

Har han varierande intressen eller har han väldigt stort intresse för vissa saker?
  • annhan
    Nilsfar skrev 2009-09-22 21:38:20 följande:
    Du skriver att han är lite lillgammal - kan du beskriva det lite mer? Har han varierande intressen eller har han väldigt stort intresse för vissa saker?
    Han är väldigt tidig i språket för sin ålder t ex, om man jämför med jämnåriga. Han umgås ju helst med vuxna, och snappar upp sättet att prata och bygga meningar på. Använder ord som man sällan hör hos jämnåriga barn.

Vad gäller hans intressen, så är det främst bilar som är på tapeten just nu. Men han kan lika väl leka med annat.
  • annhan

När jag tänker efter så har han ändå rätt så varierade intressen, även om bilar utgör huvudintresset just nu. Han gillar även sång, musik och dans, bollsporter, idrott, att måla och rita.

Svar på tråden Hur hjälper vi vår son bäst? Han leker inte med andra barn..