• Poena

Någon mening att teckna till reseförsäkring?

Min fråga enl. rubriken, är det verkligen någon mening att teckna till den extra tilläggsförsäkringen?

Sambon och jag ska åka om nåra veckor på restresa typ. Den kommer betalas med Visa-kort vilket gör att man därigenom har visst skydd, t ex avbeställningsskydd så man slipper teckna till det. Sedan har man ju reseförsäkring dels genom hemförsäkringen och dels genom Visakortet (om jag förstått rätt).

De extra fördelar jag hittat med att teckna till en extra är typ att man får ersättning (ny resa) om man skulle bli förkyld/sjuk på resan och inte kan sola m.m och att skulle man bli bestulen så får man pengar på plats.. Är det värt att lägga till 400 spänn för det?

• Svar på tråden Någon mening att teckna till reseförsäkring?
  • nattinattio

de du berättar har du oftast även i hemförsäkringen, dvs ny resa om man är sjuk mer än halva resan osv.. däremot i reseförsäkringen från bolagen FÅR du ersättning per dag då du varit sjuk, ju dyrare resa desto bättre med försäkring, dvs är du sjuk 7 av 15 dagars resa, och din vän/sambo oxå sjuk upp till 7 dagar, så får ni ersättning för hans 7 dagar å dina 7. (eller hur många ni nu varit sjuka) med hemförsäkringen får du inget.
    detta är enda andledningen till varför man skall teckan sånna försäkringar, men åker du på en rest resa så knappast nån nytta eller hur?
    sen betalar den din självrisk (ofta 1000,-) i hemförsäkringen, men många hemförsäkringar har tilläggs försäkringar typ rese pluss å dyl, dessa är mycket bra (kostar ca 250-300,-/år för hela familjen, oavsett hur många resor ni gör) då har du heller ingen självrisk.

reseförsäkringarna är inte alls så bra som det påståss (jag vet har varit flera gånger sjuk utomlands, då jag reser mycket)

de du får av reseförsäkringarna som du inte får i hemförsäkringesn reseförsäkring, är:
    pengar på plats av reseledarna (istället för som i hemförsäkringen då du får dem ca 1-2 veckor efter hemkomsten)
    obs du får inte mer hjälp av reseledarna om nått händer, bara pengarna!!!
    samt pengar från dag 1 för förlorad semester pgav sjukdom/skada (du måste ha läkarintyg)

nästan varje gång någon av oss varit sjuka utomlands har vi fått övergå till hemförsäkrin då reseförsäkringen inte täkt så mycket.!!! tex täcker den läkarvård för upp till bara 2000,-! ( ett vanligt läkarbesök kostar ofta ca 700,-, därtill kanske röntgen, dropp el dyl..)

så nu har vi den bara om vi åker på väldigt dyra resor, risken är ju att om en blir snorig å febrig så smittar den de övriga å då är semestern förstörd,,

• Poena

Ja, enligt det du berättar känns det nu inte alls befogat med varken försäkring eller avb.skydd.. onödigt att betala dubbelt! Totlt blir det ju ändå en nästan 1000 kr man tjänar på det på 2 pers!

• Jefa

Det är verkligen värt det! Har aldrig tyckt det innan. Min mamma, syster och bror var i Turkiet i somras. Min syster blev skjuten och låg länge på sjukhus.
    Hon var väldigt nära att inte överleva, hon har skador än och måste äta medicin mot blodpropp. Hon måste akta magen, tex inte åka gocart och sånna saker som stöter emot. hon får inte ut ett öre på nån försäkring!
    "Kom tillbaka om 1 år om du är invalid" säger de.
    De ångrar något så mycket att de inte tog någon extra försäkring!

• Poena

Vad är det hon inte får ut något för? Läkarvården i Turkiet?

• nattinattio

jefa, ja vikten av att ha en bra reseförsäkring är absolut nödvändigt!
    Det jag säger och frågan gällde var resebolagens extra reseförsäkringar, som är så usla (förutom just de punkterna jag skrev om) att man efter första läkarbesöket ändå kommit upp i maxtaket och man måste då använda sig av sin hemförsäkring i allafall!

vilket jag förmodlar att hon hade då hon fick så avanserad läkarvård vad jag förstod, men hade hon haft resebolagens egen försäkring så hade hon ju ändå inte fått mer, förutom då självrisken betalad i hemförsäkringen på ca 1000,- (vilket man heller ej har om man väljer rese pluss i hemförsäkringen...)

Har man ingen hemförsäkring med reseförsäkring så bör man se till att skaffa det, alt kan man naturligtvis välja i såfall resebolagens reseförsäkring men då måste man ha den större å ännu dyrare...
    vilken jag oxå kan tala om är sämre än hemförsäkringen...

som parentes kan jag berätta om försa gången vi åkte med dottern utomlands och just för att vara så försäkrade man kan när man reser med en liten så betalade vi dessa extra dyraste som resebolagen hade. dottern fick lugninflamation dagen innan hemresan från teneriffa, när planet hem gick viste vi ännu inte säkert hur alvarligt det var, å naturligtvis vill båda försäldrarna stanna med barnet, den ena åker ju inte hem när dottern inte är kontaktbar och är inlagd på sjuhus. Men resebolagets försäkring tycket att det var bara att åka hem det var dottern som var sjuk å inte vi, alltså var det sjukhusets ansvar att ta hand om dottern... efter 4 dagar på sjukhus fick vi ta in oss på nått hotell men fick inte flyga hem ännu på ett par dagar innan återbesöket...
    summan av kardemumman med läkarvården (med 2 föräldrar på sjuhus), hotellen, nya hemresor, texi resor, medeciner hade vi 36 000,- att betala, Trots dessa dyra försäkringar. MEN vi hade hemförsäkring och det var inga problem att få varenda kr därifrån, då de försäkrar alla som bor på samma adress, inte tal om att någon skulle åka hem el dyl...
    Även den resan försvan all välvilja från researangören den dagen vårt ordinarie resa tog slut, sen såg vi inte dem mer...

• nattinattio

hemförsäkringarna är knytna till SOS-köpenhamn som lägger garantier till sjukhuset, transportbolag så man behöver inte ligga ute med alla pengarna själva. utom medeciner, taxi resor, viss fall extra boende å dyl.
    dessa sistnämnda kan du alltså få på plats av reseledarna, om du har resebolagens försäkring.

blir du rånad å dyl får du en summa av reseledarna vilket du inte kan få om du inte har den försäkringen ( isåfall får du be någon i sverige att skicka över pengar till dig dit, eller låna av resekamraterna , sen får du från hemresebolaget efter hemkomst)

• Fru Indosaurie

i reseförsäkringen ingår även komma i kapp garanti om man skulle missa flyget, man får hemtransport om man avlider på plats, eller om man blir handikappad, vilket ofta inte ingår i hemförsäkringen. Osv.
    Ska man inte ta den extra reseförsäkringen så bör man kolla upp EXTREMT noga exakt vad som ingår i hemförsäkringen.

Jag är resesäljare och har hört SÅ många historier om vad folk råkat ut för att man blir rädd.

• Karlavagnen

Jag har inte läst igenom tråden. Ville bara svara att jag sedan några år har slutat med reseförsäkringarna! Precis som du säger; om man först betalar med VISA, och dessutom har det i hemförsäkringen, så känns det totalt onödigt!

• Fru Indosaurie

lite tillägg.

På reseförsäkringen har man ingen självrisk.
    Är man försenad mer än 4 timmar får man ersättning för utlägg
    Är bagaget försenat mer än 4 timmar får man ersättning, efter 24 timmar får man mer ersättning
    Händer något din bostad eller bilen medan du är borta går det på denna försäkring
    Hyr man fordon på plats täcker denna försäkring olyckor, upp till 2000 på plats
    Om syftet med resan förstörs av medicinska skäl i mer än halva resan får man en ersättningsresa för 2p.
    Om resdagar förstörs av att något händer på plats eller hemma får man ersättning

osv osv.

• nattinattio

fru resesäljare, de du räknar upp ingår åtminstone i min hemförsäkring oxå...

förutom just förlorade resedagar om man är sjuk mindre än halva resan, vilket jag resan upplyst här ovanför..

förutom då om man hyr fordom på plats, de vet jag inte om det ingår i hemförsäkringen men alltså upp till 2000,- vilka enorma ersättningar med tanke på vad försäkringarna kostar....

• Jefa

Poena
    Jo läkarvård och så får hon, genom SOS International. Men hade hon valt den försäkring jag och min man tog hade hon fått ut väldigt mycket pengar för "sveda och värk", vilket inte ingår i den vanliga hemförsäkringen/reseförsäkringen. Hon missade jobb och pengar. Detta får hon ngen ersättning för

• nattinattio

finns många olika försäkringar å bolag, men kolla tex researangörens försäkring om skadestånd vid invaliditet vid tex överfall å dyl max 400 000,-
    medans hemförsäkringen har max 500 000,-
    kan inte påstå att det skulle vara sämre...?

detta med ett år som du nämner gäller åtminstone i resebolagensförsäkring!.. så jag vet inte vad du menar...

att man inte kan arbeta när man är sjuk, nä då är man ju sjukskriver på sv försäkringskassan även om man befinner sig utomlands, läkaren i utlandet skriver läkarintyg (så funkade det för mig å andra jag känner i allafall)

Sen är det väll alltid bra att ha en personförsäkring, sjuk å olycks försäkring på fritiden, pansionsförsäkring, bil, hem, båt, fritidshus, golf, rese, samlings, djur, barn, graviditet....

nåja alla väljer hur man vill ha med sina försäkringar, men jag kan råda den som har usel reseförsäkring i sin hemförsäkring byta bolag! oavsett om man tar researangörernas försäkring så måste man förlita sig på sin hemförsäkring vid allvarligare händelse.

resebolagets extra försäkring råder jag till den som inte har råd att ligga ute med någon tusenlapp, några veckor,
    samt till den som åker på en dyr resa så att man får tillbaka dagsandelar vid kortare sjukdom.

resebolagets avbeställningsförsäkring råder jag till den som inte har det i hemförsäkringen/kortförsäkringen el dyl.
    samt till den som bokar sin resa i god tid , då fördelen med resebolagets avb, skydd är att du kan ändra resemål å dyl utan extra kostnad.

Viktigaste av allt är att du läser på om olika försäkringar och väljer den som passar just dig bäst!

• SVejsan

Och jag håller med nattinattio till fullo.
    Kör alltid med kortförsäkringen i kombination med Hemförsäkringen.
    Aldrig haft några problem. Skulle jag mot förmodan vilja ha skulle jag inte säga ja på en telefonförsäljares fråga utan själv vilja läsa igenom villkoren och jämföra med de befintliga jag har.
    Jag skulle kanske överväga det mer om jag reser en dyr resa långt bort på flera veckor. Över 45 dagar är du ändå tvingad till annan reseförsäkring.

I dagsläget är det väldigt få jasägare till reseförsäkringar sålda av resesäljare som vet vad det står i villkoren (vilka intyg man måste ha och vilka tidsbegränsningar som finns för vissa ersättningar), man säger ja och åker på resan och vet ändå inte vad man har föraäkrat sig mot om det väl skulle hända något.

• papillon

Har jobbat inom försäkringsbranschen och så mycket kan jag säga att när jag reser känner jag mig fullt trygg med min hemförsäkring som har ett reseskydd.

• Jefa

Nattinattio
    Hon kan inte bli sjukskriven då hon annars gick i skolan och det var sommarjobb. Den försäkringen hade då täckt det hon missade i inkomst.
    Och Folksams olycksfallsförsäkring är ju ett skämt! Mamma har betalat flera tusen om året för att ha oss försäkrade om någon olycka skulle hända. Nu händer det. Hon får ut vad det kostar att åka till läkaren. Och eftersom hon är under 20 kostar det ändå inget!
    För sina skador får hon inget!

• Nika75

Jag vill tipsa om att teckna en årlig reseförsäkring hos Global. Den kostar 250 kr/år tror jag, och täcker i stort sett samma sak som de försäkringar man köper hos resebyrån och som bara gäller för en resa... (Typ bagage som försvinner, flyg som blir försenade - snabb hjälp på plats osv) Tror jag i alla fall. Jag fick den tecknad av min pappa i present och har inte behövt utnyttja den ännu. Värt att kolla upp tycker jag i alla fall!

Annars håller jag med om att hemförsäkringen ofta täcker basbehovet så kolla upp vad du har redan innan du tecknar extra...

• Poena

Kan meddela att det inte blev varken reseförsäkring eller avb. skydd tilltecknat. Tack för alla tips & råd!

Svar på tråden Någon mening att teckna till reseförsäkring?