• mirian

Förstår inte??? Någon som kan förklara??? Om BMI och midjemått!!!!

Läste en så konstig sak i Amelia.

De har testat 3 olika sätt att näta sin hälsa. BMI, Midjemått och Bukhöjd.

Midjemåttet ska man mäta runt magen i navelhöjd, mellan nedersta revbenet och höftbenet. Över 80 cm för kvinnor och 94 cm för män innebär lätt ökad risk för sjukdomar som diabetes typ s och hjärt-kärlsjukdom...

Jag har 19 på BMI-skalan (normalvikt är mellan 18,5-25) och mitt midjemått är ca 79 cm. Förstår inte hur det går ihop? Eller har de skrivit fel. Förstår ni hur jag menar?

Jag vill ju gärna gå upp några kg, men om det sätter sig bara delvis på magen, så är dte ju inte bra då?? fattar inget... Jag är ju smal, anser jag. Är 167 cm och väger nu 53 kg.

Någon som är insatt i detta?

• Svar på tråden Förstår inte??? Någon som kan förklara??? Om BMI och midjemått!!!!
  • 242

dom har nog skrivit fel...för de första är de svårt att förklara exakt vart midjan ligger,då alla har olika kroppsform,mina revben tex löper direkt till höftbenet utan nån spec stor sväng/böj...medan andra kan ha nedersta revbenet hägre upp å får en timglasmidja...

dessutom låter 80cm konstigt...
    har alltid varit 88cm för kvinnor..

Ja,jag har dyslexi..
  • skriva

Vad gäller midjemätning så sitter INTE midjan vid naveln, då får man ha en väldigt kort torso om det ska stämma. Midjan sitter under nedersta revbenet, man brukar säga att man ska mäta där midjan är smalast.

Det här med 80 eller 88 cm för kvinnor: 80 är det mått då man börjar löpa högre risk för hjärt-/kärlsjukdom och 88 är maxmåttet, dvs man bör inte ha mer än så. I realiteten bör midjemåttet var hälften av ens kroppslängd och det är väl därför man säger 80-88, det passar väl in på hur långa flertalet kvinnor är i relation till mängden bukfett, eller så.

167 cm och 53 kilo är smalt, det har du rätt i, tveka inte om det!

• NoMercy

Enda vettiga sättet att mäta tycker jag är midja höftkvoten. Dvs dela ditt midjemått med ditt höft mått och får du över 0,8 som kvinna kan det tyda på att du har bukfetma, vilket då är farligare än att vara "bred" över höfterna. Personligen tycker jag ju en kvinna med höfter och tydlig midja ser betydligt hälsosammare ut än någon med pinnsmala ben och stor buk även om den förstänämnda kanske har högre BMI.
    Att säga att ingen ska ha över 80 cm i midjemått är ju löjligt. Är man 150 cm och har 80 kanske man har en stor mage medans en som är 180 cm är smal.
    BMI är inte heller något bra sätt då det inte tar spec mkt hänsyn till kroppstyp.
    Bäst är väl ändå att se sig i spegeln (ja passar inte alla det heller)...
    Själv har jag slängt vågen och satsar på att gå ner klädstorlekar istället.
    Men samtidigt är det ju inte lätt när kroppen inte alltid gör som man vill. Dessutom kanske du mäter på fel sätt. Du ska mäta där du är som smalast. Sen kanske träning kan vara din grej för att få fason på kroppen? Att inte äta dig till fler kg utan träna upp dig? Ta hjälp av någon som lägger upp ett program?

• mirian

Där jag är som smalast är jag ca 75 cm.

No Mercy: Men jag är 75 cm där jag är som smalast och 88 över höften, det blir ju mer än 0,8. hmm... Jag är inte så mycket för att träna. Vill så gärna gå upp i vikt, men det enda jag skulle kunna träna är typ promenader. Hinner inget annat.

• NoMercy
    mirian skrev 2009-09-22 22:28:51 följande:
    Där jag är som smalast är jag ca 75 cm.No Mercy: Men jag är 75 cm där jag är som smalast och 88 över höften, det blir ju mer än 0,8. hmm... Jag är inte så mycket för att träna. Vill så gärna gå upp i vikt, men det enda jag skulle kunna träna är typ promenader. Hinner inget annat.
    Det är mått, spegeln är ju viktigast, du kan kanske riskera att som medelålders utveckla bukfetma så det är ju bra att du tänker på det redan nu (jag har ingen aning om hur du ser ut, men eftersom du skriver att magen ökar mest när du går upp i vikt, har du fött barn?). Mått är vägledning, det du ser i speglen är viktigast, och vill du öka i vikt men ändå göra det hälsosamt, ja då får man nog prioritera saker här i livet. Thats it lixom Tycker det är jättebra att trots att du är så smal för övrigt tänker vidare.
  • skriva

mirian: Höftmåttet mäter du där rumpan är som tjockast, inte över höftkammarna som en del tror.

Ang midjemått/BMI citerar jag det som har dikterats av WHO.

• 242
    skriva skrev 2009-09-24 17:41:54 följande:
    mirian: Höftmåttet mäter du där rumpan är som tjockast, inte över höftkammarna som en del tror.Ang midjemått/BMI citerar jag det som har dikterats av WHO.
    är du säker..för jag är rätt säker på att de mått som mäts över rumpans bredaste del heter :stuss.
    Ja,jag har dyslexi..
  • mirian
    skriva skrev 2009-09-24 17:41:54 följande:
    mirian: Höftmåttet mäter du där rumpan är som tjockast, inte över höftkammarna som en del tror.Ang midjemått/BMI citerar jag det som har dikterats av WHO.
    Vad är det WHO skriver?
  • Trill

Det står så mycket lustigt om vart man ska mäta midjan nuförtiden.
    Gissningsvis för att underlätta för överviktiga som kanske inte ser någon "smalaste" del.

Annars är midjan så klart den smalaste delen...

sv.wikipedia.org/wiki/Midja

• Mrs Moneybags
    skriva skrev 2009-09-22 21:32:24 följande:
    Vad gäller midjemätning så sitter INTE midjan vid naveln, då får man ha en väldigt kort torso om det ska stämma. Midjan sitter under nedersta revbenet, man brukar säga att man ska mäta där midjan är smalast.Det här med 80 eller 88 cm för kvinnor: 80 är det mått då man börjar löpa högre risk för hjärt-/kärlsjukdom och 88 är maxmåttet, dvs man bör inte ha mer än så. I realiteten bör midjemåttet var hälften av ens kroppslängd och det är väl därför man säger 80-88, det passar väl in på hur långa flertalet kvinnor är i relation till mängden bukfett, eller så.167 cm och 53 kilo är smalt, det har du rätt i, tveka inte om det!
    +1!
  • skriva

Jag har inte varit på FL på ett tag och läste just i den här tråden.

Ang ngt som ngn sa här tidigare: Stussvidd är samma som höftmått. Midja-/höftkvot är samma som midja-/stusskvot, om man hellre vill kalla det så. Ordet stuss används i klädstorlekstabeller.

Vad WHO säger kan man googla, jag har det inte i huvudet. Det WHO säger får man reda på i sjukvården eftersom det är de som drar upp standardiseringar som man mäter hälsa efter, eller vad man ska kalla det.

Jag håller absolut med om att det är bäst att se sig i spegeln, men det kan ju också vara väldigt intressant att känna till teorin.

Svar på tråden Förstår inte??? Någon som kan förklara??? Om BMI och midjemått!!!!