• Anonym (svider)

sår i magvecket

Usch... jag har - pga att jag suttit vid en kontorsposition de senaste 2 månaderna - blivit varm i vecket under magen (är något överviktig och har lite hängmage).

Det blev först rött, så jag pudrade, vilket brukar hjälpa under mina bröst när jag på somrarna blir varm och röd därunder. Men i magvecket så hjälpte inte det utan det blev torrt istället, vilket nu gjort så att det känns som om jag fått ett vecksår.
    Nu har jag haft på kortisonsalva, för att se om det hjälper. Men usch så det svider hela tiden.

Jag KAN bara inte gå till läkaren, skäms så otroligt över min hängmage (som funkar att gömma i kläderna) KAN INTE gå dit och lyfta upp den och säga ''titta här vad som hänt''.... usch... Och det enda dom kommer säga är att ''du MÅSTE gå ner i vikt''.... händer så mycket i mitt liv nu så jag har inte motivationen!!!

VILL dock bli av med utslagen och såret. 

nån som har råd?

• Svar på tråden sår i magvecket
  • Anonym (usk)

Det är kanske svamp du fått ,brukar lukta lite sött.Mot det finns det receptfri salva på apoteket.

• Nivlar

Ha på ett tunt lager med zinksalva och så klipper du remsor av ett gammalt lakan eller liknande och lägger emellan. Se till att det är helt torrt innan du smörjer på nåt. Blir det inte bättre inom ett par dagar så kan du pröva receptfri salva mot svamp + lakankompresser.

• CatrinPlommon

INOTYOL som man använder till bebisar, finns på Apoteket, prova!

• Anonym (svider)

TACK snälla ni för era vänliga svar!!!  {#lang_emotions_heart}

Var orolig att någon skulle börja skriva elaka saker att man får skylla sig själv för att man är överviktig!

Ska prova både zinksalva och svampsalva samt kompresser i morgon! (men inte samtidigt såklart)

• Anonym (svider)

oj.. det sistnämnda ska jag också skriva upp!!

• CatrinPlommon

Inotyol Inotyol Inotyol Mirakelsalva! hihi!

• Anonym (svider)
    CatrinPlommon skrev 2009-09-22 22:36:17 följande:
    Inotyol Inotyol Inotyol Mirakelsalva! hihi!
    hehe.. är det SÅ bra!? kanske nåt man borde ha hemma i sitt lilla 'apotekslåda'?
  • Anonym (svider)

måste tillägga också.... fan för att ha ett stillasittande jobb när man är överviktig! INGEN bra kombination för jag blir så varm i vecket!
    Normalt så har jag ett mycket rörligt jobb, trots min övervikt så har jag en enorm kondis!

• CatrinPlommon

Anonym (svider) skrev 2009-09-22 22:37:34 följande:

hehe.. är det SÅ bra!? kanske nåt man borde ha hemma i sitt lilla 'apotekslåda'?
    Absolut!
  • Tokern

Lufta vecket när du är hemma också.

• Anonym (Ssk)

Jag rekommenderar inte Inotyol salva eftersom den ej motverkar svamp, och leder bara till att det blir en fuktig sårmiljö. Tycker istället du ska prova med att lägga Sorbact kompresser i vecket, det brukar fungerar bra för mina patienter.

• Anonym (svider)
    Anonym (Ssk) skrev 2009-09-22 22:51:23 följande:
    Jag rekommenderar inte Inotyol salva eftersom den ej motverkar svamp, och leder bara till att det blir en fuktig sårmiljö. Tycker istället du ska prova med att lägga Sorbact kompresser i vecket, det brukar fungerar bra för mina patienter.
    Tack för rådet!! {#lang_emotions_flower}

Ska fråga på apoteket!
  • Tokern

Anonym (svider) skrev 2009-09-22 23:01:30 följande:

Tack för rådet!! Ska fråga på apoteket!
    Klokt. De är duktiga.
  • Nalle Puh73
    Anonym (Ssk) skrev 2009-09-22 22:51:23 följande:
    Hmm vi fick order av BVC att anväda inotyol på vår lilla gosse när han hade svamp i ljumskarna. Fösrt pensla med det blåa (mot torsk i munnen) och sen inotyol för det är uttorkande
    .
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Anonym (bullig)

Hej

Känner igen mig, jag får oxå en massa problem under mitt maghäng. ser att du redan fått en massa bra svar.

Själv brukar jag när allt är läkt under hänget ta deoderant under hänget och även kroppspuder, det är så skönt.

Svar på tråden sår i magvecket