• Soon2be

STORA kanelbullar

bullar, snäckor, snurror eller vad som.

finns det någon som har ett recept där bullen inte blir torr? har försökt göra stora bullar av vanligt recept men det blev bara torrt och då är det ändå bullar med inkavlat smör i degen.

med stora menar jag 15-20 cm i diameter. minst.

• Svar på tråden STORA kanelbullar
  • Soon2be

hallå? ingen som bakar?

• Soon2be

okej tack! brukar kavla in 250 gr i degen så då kör vi bara på lite till.

• Åsa Lund

du får inte ha för mycket mjöl i degen när du bakar ut den!

Degen SKA vara svår att hantera!

Smöret ska nästan vara mjukt som handkräm för att det ska gå att bre ut över huvud taget. Mikra smöret försiktigt i en tallrik och rör runt så det blir jämn konsistens innan du brer på.

Lycka till!

• Åsa Lund

hur gick det med bullarna?

• uniMog

och kavla degen tunn så det inte blir så tjocka lager

I can Cum Lauder
  • Vasen

Använder du bakformar till snurrorna? De blir mycket goda om man gräddar i såna där stora muffinsformar, (amerikanska muffinsformar kallas de i min affär) istället för direkt på bakplåtspapper, inte det minsta torra. De jäser ut så fint och plattar till formarna liksom, men behåller fyllning i bullen.

Sen är ju lite mindre vetemjöl, gärna knådat med någon slags köksmaskin i första omgången ett strålande tips.

• Floria

jag gjorde ett bullrecept på allt om mats hemsida, de blev enorma och inte det minsta torra.

• isisisis

Extra smör och socker och kanel ska det vara i ett lager du brer på degen när du kavlat ut den.
    Ju mer desto saftigare blir det.

Ha inte för mycket mjöl i degen heller

• Kinya

Ha mandelmassa som fyllning tillsammans med kanelen, sockret och smöret. Saftigt och väldigt gott!

Svar på tråden STORA kanelbullar