• Viggo och pyrets mamma

Effektivaste sättet att gå ner om man har PCO

Jag har fått veta av min Gyn att jag har ett milt PCO-utseende på mina äggstockar, och att det kan va en anledning till att vi har svårt att bli gravida med barn 2. Jag väger alldeles för mycket (dock gjorde jag det även när jag blev spontangravid på 4:e försöket med sonen, dock 8 kg mindre än idag). Min gyn vill gärna se att jag går ner ca 10 kg då dubbeldos med Pergo inte hjälpt mig att få äl. Har nu inte haft mens sen 1 Aug (hade tidigare ganska regelbundna cykler på 31-35 dagar), men sen sonen föddes har jag fruktansvärt svårt att gå ner i vikt (misstänker att min PCO är en bov i dramat). Blev rekommenderad LCHF av min gyn, men det är bara omöjligt för mig att leva på det sättet, dock äter jag sunt (försöker hålla nere mängden kolhydrater så mycket det går och mycket grönsaker istället), samt rör på mig så mycket jag kan, vardagsmotion 30 min per dag och tränar Friskis 2 ggr per vecka, men det händer inte ett smack på vågen, har nu hållit på i 4 mnd utan resultat (hade mycket lättare för att gå ner i vikt innan jag fick sonen).

Så min fråga efter detta långa inlägg är till er med PCO som gått ner i vikt, vad har funkat för er? Jag längtar så otroligt efter att bli gravid med barn nr 2 så att vi får den familjemedlem som vi nu anser saknas fortfarande.......

• Svar på tråden Effektivaste sättet att gå ner om man har PCO
  • Viggo och pyrets mamma

Puffar lite och hoppas på svar.....

• IsaCMoJs

Trist att LCHF inte verkar vara något för dig för det var precis det jag tänkte tipsa dig om då jag äter det och mår super! Kan inte GI vara ett alternativ då?

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Bling1975

Att vara väldigt noga (dvs väga allt) och köra med viktklubb eller liknande brukar fungera för de flesta i längden. Men det finns ju forskning som pekar på att just GI och LCHF är speciellt bra för de med PCO, framförallt om man har prövat andra metoder och misslyckats. Finns ju så många spännande alternativ att prova så läs en massa kokböcker/recept och se om du hittar något för dig. Våga prova lite som du aldrig har ätit.

Önskar dig massor med lycka till i alla fall!

• Viggo och pyrets mamma

Tack för svar båda två, kör i dagsläget en GI light kan man säga, ska till en kinesiolog för kroppsbalansering, får se om det kan hjälpa min kropp att våga släppa på allt extra däribland ett ägg kankse så vi får en plutt till Man blir lite trött av att kämpa ibland bara, och behöver lite extra pepp Så som sagt, tack för råden!

• CattiM

Hej Viggos morsa :)
    Jag har samma problem som du. Väger 80 kg till mina 178 cm och min gyn vill att jag går ner 10 kg. Det vill jag ju själv också, inte bara för att jag ska kunna bli gravid. När jag blev gravid för ett år sen (slutae tyvärr i mf) så vägde jag 74 och vi blev gravida på egen hand.
    Jag har tidigare gått på nåt som heter Cambridge, och gick ner 8 kg på tre veckor. Såklart inget man kan göra jämnt men för mig var det så befriande att se att jag faktiskt gick ner:) Visste då inte att jag hade PCO, har kontaktat den kostrådgivaren som jag hade då och hon hade andra kunder med samma diagnos. Min plan är att gå på ren kur i tre veckor och efter det ändra min kost. Äter inte speciellt dåligt idag, men det värkar som att vi med PCO måste kämpa lite extra!
    Sen tror jag att träning är a och o :)
    Jag förstår precis hur du känner och ibland känns allt bara svårt!
    Men vi klarar det här!!!! :)

• Viggo och pyrets mamma

CattiM: Tack snälla för ditt svar och din peppning. Har också bestämt mig för att gå på ren kur med måltidsersättning i 3 veckor men hos Itrim, lyckades innan jag blev gravid gå ner 28 kg hos dem, men gick inte klart kursen, och därmed kom alla kilon tillbaka. Mne den här gången ska jag gå klart och lyckas, så är det bara, ska på infomöte om ca 30 min.

• gammelsmurfen77

Hej Viggos morsa!

Först måste jag säga att det är roligt att höra att i försöker skaffa ett barn till. Detta är något sommin man och jah oxå försöker med.
    Jag fick för ett år sedan höra av min gyn att jag oxå borde gå ner minst10kg pga pco.
    Bestämde mig då för att nu jäklar skall jag visa alla att jag kan.
    Har nu gått ner 16kg på ett år, då inte med någon GI metod eller vikt väktarna, tror inte alls på detta.
    Det jag har gjort är ör det första bestämt mig för att bara unna mig söt saker på lördagarn(men då inte vräka i mig)
    2-inte äta något efter kl:18,00.
    3. Börja dagen med ett stort glas rumstempurerat vatten, detta tar jag till varje måltid.
    Sedan äter jag precis som vanligt, men tack vare vattnet gör det att jag inte blir lika hungrig.
    Det som jag även har tagit till ibland är Linfrö, detta tar jag tillsammans med Youghurt.
    Sedan tränar jag minst fyra dagar i veckan.All träning med fett förbränning är ett plus.

Lycka till!

Själv har vi fått fån vår Gyn att mina äggstockar har börjat helt sluta fungera det är 10% chans att vi kan bli gravida under nästa provrör,men här får man inte ge upp

• LillaFlingan
    CattiM skrev 2009-09-23 09:38:33 följande:
    Hej Viggos morsa :)Jag har samma problem som du. Väger 80 kg till mina 178 cm och min gyn vill att jag går ner 10 kg. Det vill jag ju själv också, inte bara för att jag ska kunna bli gravid. När jag blev gravid för ett år sen (slutae tyvärr i mf) så vägde jag 74 och vi blev gravida på egen hand. Jag har tidigare gått på nåt som heter Cambridge, och gick ner 8 kg på tre veckor. Såklart inget man kan göra jämnt men för mig var det så befriande att se att jag faktiskt gick ner:) Visste då inte att jag hade PCO, har kontaktat den kostrådgivaren som jag hade då och hon hade andra kunder med samma diagnos. Min plan är att gå på ren kur i tre veckor och efter det ändra min kost. Äter inte speciellt dåligt idag, men det värkar som att vi med PCO måste kämpa lite extra! Sen tror jag att träning är a och o :)Jag förstår precis hur du känner och ibland känns allt bara svårt!Men vi klarar det här!!!! :)
    Va?? Vill de att du ska gå ner i vikt???
    Jag har PCOS och är också 178cm, när vi var till en privat gyn förra året.. 2 olika ställen t.o.m och jag vägde då 104kg! Bägge rekommenderade mig att gå ner till 90..
    Vet iof inte hur du ser ut i kroppen i övrigt.. jag har en rejäl benstomme.. Men ändå! (stora fötter och händer med.. ;)..hehe)..

Men 178 till 80kg.. då har du väl ett normalt bmi?????

TS: jag gick ner snabbt efter förlossningen med min son, genom att gå promenader VARJE dag med vagnen i minst 1h.. åt enligt lchf/gi och rasade 30kg på 3mån. :)
    Dock hade jag väldiga problem med blodtrycksfall ständigt..
    (förlorade väldigt mkt blod iom förlossningen iof).

Men det gick jättebra att gå ner!

Men det krävs att man motionerar som en tok, tänk svett!!!!!
    Och att man äter små små portioner... mkt grönsaker.. massor med vatten.. gärna 3-4liter om dagen..
    Lycka till!:)
  • Aiwendil

Jag har pco och det enda sättet för mig att gå ner är viktväktarna.
    Man får äta allt (och även kolhydrater som vi pco´are ofta är sugna på).

Jag har provat mängder av olika bantningsgrejjer och nu har jag insett att
    det finns ingen annan väg än VV. Inte för min del i allafall.

Har gått ner 7 kg sen den 7e september. Nöjd? Ja!
    Ska dock gå ner 25kg till så jag har en bit kvar men ändå.

Har du inte försökt så vet du inte om du kan!
  • Aiwendil

LillaFlingan

Nu har dom ju kommit fram till att det inte alls är bra att dricka så mkt vatten.
    Max 1,5-2 liter per dag. 2,5 på sommaren då man svettas mer.

Man "spolar bort" för mkt av de salter man har i kroppen som man ska ha kvar för att må bra.

Så drick inte FÖR mycket vatten. Lagom är bäst!

Har du inte försökt så vet du inte om du kan!
Svar på tråden Effektivaste sättet att gå ner om man har PCO