• Anonym

Svider och kliar något förbannat i anus. Ingenting hjälper känns det som..

Jag har sedan i Lördags nästan kliat sönder röven *ursäkta vissa ordspråk jag använder i tråden* på mig själv. Det har kliat något hysteriskt! Och ont gör det.. =(

Jag har införskaffat sån här AC3 comfort för anala besvär, och det har funkat tidigare på mig. Efter förlossningen med min dotter fick jag hemorrojder och klåda i analen som kom från helvetet, typ! Så använde jag AC3 och besvären började släppa efter sisådär 2 dar.
    Nu har jag användt AC3, och börjat lite smått med Xylocain-salva eftersom det sviiiider så fruktansvärt mycket när man kliar tillbaka. Men det känns som besvären bara har blivit värre.. Jag trodde det var hemorrojder först (jag drabbas utav det ganska lätt, men det brukar gå över ganska fort) men detta är nåt helt annat och det känns som jag håller på att bli galen! Jag kunde knappt koncentrera mig på jobbet idag för att det gjorde ont, det sved, det kliade och var rent ut sagt jävligt obehagligt.

Jag vet inte vad jag ska göra, eftersom detta inte verkar hjälpa. Eller har jag för lite tålamod kanske? Hjälp, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Svider och kliar något förbannat i anus. Ingenting hjälper känns det som..
  • Anonym (?)

Springmask? det kliar nåt kopiöst

• Julutzi

Kan ju vara mask....

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • pygmalion

Låter som springmask. Medicin finns att köpa receptfritt på apoteket

• Anonym

Mask? Eeeeuuuh.. Är det ofarligt?

• Anonym (?)

Det är ofarligt men inget vidare att ha det, köp vancvin (tror ja det heter) på apoteket.
    Det tråkiga är att alla familjemedlemmar behöver behandlas och att man måste städa och tvätta alla sängkläder, handdukar osv jätte ofta för att bli av med dem.

Springmask är väldigt smittsamt.

• Anonym

Helt ofarligt, men tyvärr dödssvårt att bli av med! Läs på
    www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/sidor/springmask_springmask.aspx
    Hela familjen får äta maskmedicin.
    Försök att torka dig med en fuktig tvättlapp när det kliar och se om du ser en liten trådsmal vit mask. Köp i så fall Vanquin till hela familjen. Dödsvanligt bland småbarnsfamiljer tydligen, men inget man vill gå och vifta med att man har direkt!!!

• Anonym (Rumpnissa)

Vanquin heter maskmedlet. Avmaska alla i familjen utom blöjbarn. Ni tar en dos nu och en om två veckor. En tablett per 10 /kg.
    Byt sängkläder, handdukar, och kläder. Äggen kan finnas i damm och sånt men överlever inte i de miljöerna så någon överdriven städning är inte nödvändig.

MEN.. nästa gång du får klåda så får du sätta dig på huk över en spegel och kolla efter en liten vit mask vid ändtarmen.

Försvinner inte besvären av detta så måste du kontakta vårdcentralen. Du kan ha fått en analfissur, hemorojder eller nåt annat som du kan behöva behandling eller hjälp för.

• kica

..hur är det om man har svamp i baken då? läste om en som behandlade sitt barn mot det.. kliar inte det ??? *kliar ju om man har det längre fram!* Vet inte vad man har Ac3/xylocainsalva mot, kanske är mot svamp.. ville bara ge ett alternativ till masken :o)

• Anonym (masken)

Springmask smittar lätt och växer sig snabbt större. Den kryper ut på natten och lägger ägg och det är det som kliar.

En vän till mig vaknade en morgon och hittade masken i sängen, den hade krypit ut men tydligen för långt, den såg ut som ett nejonöga och var ca 30 cm lång. men platt och väldigt smal.

Hon åt maskmedel som dödade springmaskarna och nästa gången hon gick på muggen kom det ut 23 TJUGOTRE!!! maskar i sama storlek. Hon gick ned ca 5 kilo.

Har du ökat i vikt på sistone? Känner du dig hungrig jämt? Det är masken som äter upp maten... Ush Men ta medel det hjälper

• Anonym (masken)

Springmask (Enterobius vermicularis) är en tarmparasit som tillhör stammen rundmaskar. Maskarna är vita, trådtunna och ungefär meter långa.

Wiki...

hu. Läbbigt

• Anonym (?)

Anonym (masken) skrev 2009-09-22 21:40:15 följande:

Springmask smittar lätt och växer sig snabbt större. Den kryper ut på natten och lägger ägg och det är det som kliar.En vän till mig vaknade en morgon och hittade masken i sängen, den hade krypit ut men tydligen för långt, den såg ut som ett nejonöga och var ca 30 cm lång. men platt och väldigt smal.Hon åt maskmedel som dödade springmaskarna och nästa gången hon gick på muggen kom det ut 23 TJUGOTRE!!! maskar i sama storlek. Hon gick ned ca 5 kilo.Har du ökat i vikt på sistone? Känner du dig hungrig jämt? Det är masken som äter upp maten... Ush Men ta medel det hjälper
    Fast det där låter mer som binnikemask, springmask är små och runda, och kan inte bli så långa som 30 cm.
  • Anonym (Rumpnissa)

Anonym (masken) skrev 2009-09-22 21:45:42 följande:

Springmask (Enterobius vermicularis) är en tarmparasit som tillhör stammen rundmaskar. Maskarna är vita, trådtunna och ungefär meter långa. Wiki... hu. Läbbigt
    Nädu.. Springmasken kan verkligen inte bli "meter"långa.
    Man går inte heller ner i vikt av springmasken, men däremot av binnikemasken och den kan bli upp till 35 cm.
  • Anonym

Jag gjorde det s.k tejptestet inatt och mask verkar det inte vara. Jag kanske ska kolla hos läkaren för att få ett korrekt svar.

• Anonym (röven)

Jag hade en massa besvär med kläda i röven efter förlossningen. Det var hemorojder, ytliga sådana. Sen när man kliade så blev det infekterat. Hemorojder kan klia djävulskt de också.

• dendertina

Svamp skulle jag gissa på, möjligen värmeutslag eller nån reaktion på tvättmedel eller nåt. Springmask brukar man märka när man kliar sig i röven om det är.

• Anonym

Det kan vara svamp!
    Jag råkade ut för det och fattade inte alls varför det kliade hela satans tiden. Det kliade så inferniskt att jag ofta kliade hål och blödde.
    En kur med peveryl botade svampen och det var så underbart!

• Anonym (jag)

Det kan vara så enkelt som att du tvättar dig för mycket med duschkräm eller tvål så att huden blir uttorkad och börjar klia. Testa att bara tvätta med olja i duschen i några dagar och se om det hjälper. Och istället för att klia kan du trycka hårt mot det kliande området. Att klia ökar bara klådan!

• Wizz

Gissar på svamp, testa med Pevarylkräm och se om det blir bättre.

• Anonym (Samma)
    Anonym skrev 2009-09-22 21:07:32 följande:

Jag har sedan i Lördags nästan kliat sönder röven *ursäkta vissa ordspråk jag använder i tråden* på mig själv. Det har kliat något hysteriskt! Och ont gör det.. =(

Jag har införskaffat sån här AC3 comfort för anala besvär, och det har funkat tidigare på mig. Efter förlossningen med min dotter fick jag hemorrojder och klåda i analen som kom från helvetet, typ! Så använde jag AC3 och besvären började släppa efter sisådär 2 dar.

Nu har jag användt AC3, och börjat lite smått med Xylocain-salva eftersom det sviiiider så fruktansvärt mycket när man kliar tillbaka. Men det känns som besvären bara har blivit värre.. Jag trodde det var hemorrojder först (jag drabbas utav det ganska lätt, men det brukar gå över ganska fort) men detta är nåt helt annat och det känns som jag håller på att bli galen! Jag kunde knappt koncentrera mig på jobbet idag för att det gjorde ont, det sved, det kliade och var rent ut sagt jävligt obehagligt.

Jag vet inte vad jag ska göra, eftersom detta inte verkar hjälpa. Eller har jag för lite tålamod kanske? Hjälp, vad ska jag göra?

Samma har jag
Svar på tråden Svider och kliar något förbannat i anus. Ingenting hjälper känns det som..