• Caroline08

Hur äter man brie?

Jag har fått en brieost av jobbet och jag har inte en aning hur man äter den, vad man äter den till... Är ingen ostmänniska egentligen.
    Hur brukar ni göra? Vad har ni till? Ska man ta bort det vita som är runt om, eller ska man äta upp det med?

• Svar på tråden Hur äter man brie?
  • SIN74

Jag älskar att äta brie tillsammans med salami och sallad på gott bröd.
    Man kan äta det vita runt om men det är inte alla som gillar det. Prova dig fram.

• parvati

På smörgås med salami eller god skinka samt lite fräscha grönsaker. Du kan äta det vita om du vill.

• Grannen

Jag är inne i en briperiod! Har ätit löjligt mkt brie sista veckorna.

Jättegott att värma en smörgås i micron, smöra, lägg på salami och några skivor brie.

Gott att äta på en bit päron oh framförallt på digestivekex!

• Ejin

på kex... smarrigt värre... i baguette med skinka (och ev lök) ,i malagning... typ fylld fläskfile... gör en skåra i en hel fläskfile i fyll med brie och knip ihoop o linda bacon runt om....
    på varma mackor...

brie e vansinnigt gott..

• kokulan

Till kex på ostbricka. Tillsammans med skivad päron. Med vindruvor. Med salami på smörgås, gärna ciabatta. Som den är... jag älskar brieost och äter även det "skalet", men det är en smaksak.

• Grannen

När man hettar upp mackan först så smälter brien lite och blir väldigt krämig.

• Carr0n

Brie på kex med vin är mumma! eller på en baguettebit eller något annat gott bröd.
    Jag brukar skära bort det hårda... gillar det inte, men det går att äta.

• pensé

har en ny brie-favorit! Vi gör toasts (såna dubbla...) och lägger brie och hjortronsylt emellan - sååå gott!

• livet leker

mums det är bara att äta som "tårtbitar" ;MUUUMS

• lillahjärtatsmamma

Åhh om du fått en hel brie"tårta" kan du lägga över nötter, ringla flytande honung över och sen in i ugnen en stund och sen skär du supergoda skivor mjuk varm brie:) som tilltugg till kex. Smaklig spis:)

• Callistrate

Det vita går bra att äta, men man kan självklart ta bort det om man inte tycker om det.

Man kan äta brie (några tips i repris och kanske några nya):
    -tillsammans med salami på smörgås (hård eller mjuk), gärna med sallad på också
    -med kex, päron, vindruvor etc. Dvs ostbricka
    -på rostat bröd! (samma princip som tidigare tips om varma mackor)
    -friterad! SÅ gott! serveras med hjortronsylt och vaniljglass

• Callistrate

livet leker skrev 2009-09-22 21:37:47 följande:

mums det är bara att äta som "tårtbitar" ;MUUUMS
    Också ett väldigt bra sätt som jag missade att få med i min lista
  • siamusen

Till en vanlig krispig isbergssallad med fransk vinägrett

• marjas

På smörgåsrån med hallonsylt på, mums!

• Caroline08

Oj vad många svar, tack så mycket allihopa! Nu har jag många olika sätt jag ska prova att äta den på

• Zenobia

Smörgåsrån med apelsinmarmelad eller aprikosmarmelad och brie är så gott

• Queequeg

Det är även gott att ha i en liten bit brie i tallriken innan man häller över en god och mustig tomatsoppa.

Svar på tråden Hur äter man brie?