• Anonym (sertralin)

Äter sertralin, konstiga känslor

Har ätit Sertralin i 6 dagar nu, har fått dem mot stark ångest och depression. Har utmattningsdepression. Efter ca 2 dagar small det nästan till och ångesten blev 1000 gånger värre. Hela helgen var typ en enda lång panikattack. Känner mig även mer nedstämd och vill isolera mig mot omvärlden. Har svårt att ta mig för saker, kommer igång vid ca 15-16.00 på dagen. Känner sorg inombords men det konstiga är att typ i samband med att jag börja med Sertralinet så kan jag inte få fram några tårar, kan inte gråta.
    Det kanske kan låta skönt, men det känns inte äkta. Det känns som någon satt en propp och istället för att kunna få ut känslorna så byggs dom upp i bröstet och det blir som ett stenblock som tynger och jag får ångest istället så att jag skakar som ett asplöv och blev stel som en fiolsträng.
    Har tidigare alltid haft svårt att gråta och ofta svalt tårarna och tryckt undan dem men nu när jag blev sjuk så grät jag lite och på nått sätt var det skönt för då lättade ångesten.
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Äter sertralin, konstiga känslor
  • Anonym

Jag känner igen det.  De första två dagarna kände jag mig yr och konstig, fick sedan en rejäl panikångestattack (har aldrig fått det tidigare) på natten, och de följande dagarna var ett rent helvete med ångest, panikkänslor och djup depression. Det kändes konstant som jag befann mig i en mardröm.  Att jag inte var delaktig i världen utanför. Jag har gråtit en massa, blivit apatisk och inte ens orkat prata.
    Men nu är det bättre.  Jag får ångest direkt när jag vaknar på morgonen, men annars så mår jag ganska bra.

• Anonym (sertralin)

Hoppas verkligen att blir bättre snart, den här ångesten är fruktansvärd.
    Ska till psykolog i slutet på veckan, är jättenervös samtidigt som jag vet att jag behöver prata av mig. Känner mig väldigt förvirrad och splittrad just nu.
    Men är så knäpp då jag är så prestationsinriktad, så jag har till och med prestationsångest för att gå till psykologen. Är rädd att psykologen förväntar sig att man ska gråta och jag kan inte kommer att kunna det, utan kommer bara att sitta där och skaka.
    Någon mer som upplevt detta med Sertralin eller något annan SSRI, att det är som någon stänkt kranen och att det istället samlas i bröstet som en klump?

• Anonym

Jo, ångesten är hemsk, men det kommer säkert bli bättre snart!
    Jag är på dag åtta idag, och det känns redan bättre, även om det fortfarande går lite upp och ner.
    Det där med klumpen känner jag igen från i helgen, då kunde jag inte gråta, utan det kändes som allt samlades istället till en obeskrivlig sorg och tomhet.

• Anonym

Har du fått något ångestdämpande förresten?

• Anonym (sertralin)

Jag har fått Atarax 25 mg att ta vid behov max 3 per dag, jag har tagit dem typ 3 gånger varje dag. Tycker inte att de hjälper så mkt, iallafall inte när det är som värst.
    Det känns som ett virrvarr av tankar, grubblerier och känslor.

• Felix72

det kan ta upp till en månad innan du blir kvitt biverkningarna och medicinen börjar verka fullt ut.

själv så har jag ätit sertralin i två -tre år

• Anonym (sertralin)

Skönt o höra att det blir bättre, det ger hopp!
    Hur blir det sen då, när man har kommit upp i rätt dos? Kommer ångesten och nedstämdheten att försvinna och kommer man kunna känna känslor på ett bra sätt, typ blir glad, arg, ledsen m.m?

• Felix72

i mitt fall har jag så mycket ångest att jag äter lyrica oxå men annars så håller sertralinet dig på en jämnare nivå

• Anonym

Hur mår du nu, TS?  Någon förbättring?

• Jennass

Jag ger sertralin tummen upp. Dom gav mig mitt liv tillbaka på några få veckor. Försök stå ut med de jobbiga biverkningarna i början.
    Jag hade också svårt att gråta, hela användningsperioden, men jag tyckte att det var skönt att inte vara så känslig, jag behövde det för att bygga upp mig själv. Lycka till TS!

• Gelican

håller med johanna1985

jag tog dom som sista utvägå min depression o ångest 2007, var tufft ibörjan, men dom hjälpte mig till ett normalt liv igen. till och med så pass att jag lyckades sluta med dom för 3 mån sen, och mår fortf toppen. så håll ut, de blir mycket bättre

krama

• Anonym

Ni som har erfarenhet av sertralin, om man får problem med yrsel de första veckorna, går det över?

• melamikaela

Känner igen det, det tog tid för mig innan Sertralinen hjälpte mig, för ångesten ökade i början och jag hade mardrömmar och mådde allmänt dåligt. Det går över, det är biverkningar som man kan få i början utav medicineringen. Håll ut, det vänder.

• Anonym

Håll ut ts det kommer att bli bättre. För mig tog det hela 6 veckor men sen vilken skillnad. Nu mår jag bra och känner mig som mig själv. Jag kan leva ett liv jag vill leva utan ångest och nojjor som tidigare förstörde allt.
    Sertralin är den bästa hjälp jag någonsin fått!!!

• Anonym (sertralin)

Fortfarande väldigt jobbigt. Ångesten mal och gnager i mig, igår var typ den värsta dagen. Kände panikkänslor hela tiden och jättemycket hjärtklappning. Puschar mig lite för hårt, i lördags träffade vi folk och då blir det bakslag och jag mår sämre som igår. Är orolig över allting, hur det ska bli, sjukskrivningen och allt möjligt annat. Känner en sån ångest. Skönt att höra att det brukar bli bättre iallafall.

• Anonym (hmm)

jag mådde extremt dåligt första 7 dagarna.men nu vecka 5 mår jag bättre

• Sandie021

mådde också sjukt dåligt första 7 dagarna. skrev dagbok och dag 7 skrev jag att jag mådde sååå sjukt bra.. Jag skrev, jag vet inte varför jag ler hela tiden, om det är en fasad eller om jag verkligen är glad, men det skiter jag i bara den här känslan jag har stannar. Och det gjorde den.
    Ge inte upp, håll ut, det kommer bli bättre =)

Vilken dos började du med förresten?

Svar på tråden Äter sertralin, konstiga känslor