Llimen skrev 2009-09-24 19:35:22 följande:
Hej Liselott. Det där r säkert jättebra tips, de funkar bara inte för mig. Jag har ätit p-piller (bland annat Diane) och mådde inte alls bra av det (bland annat vikt ökning).Min gyn hävdar bestämt att det är förbjudet att skriva ut metformin mot PCO så det får jag inte ens testa.Dessutom är det så att västra götalandsregionen (enligt de jag kontaktat) inte anser att hårborttagning i någon form är sjukvård och därför får man ingen hjälp. Att gå och ta bort håret hos proffs känns dessutom meningslöst när man inte kan göra något åt orsaken.Kanske hittar någon en dag någon mirakelkur, annars slutar jag med att se ut som en schimpans, sånt är livet bara.
Va e d gär läkare du träffat? BYT
Jag åt metformin i 2år innan vi ville bli gravida, tyverr funkade inbte det motmitt går. Jag går hos en endokrinolog som sa såhär till mig:" först vill jag att vi försöker få ner dina hormonnivåer i kroppen med hjälp av bla viktminskning och metformin om detta inte funkar mot håret så remiterar jag dig till laserborttagning men då detta hger ärr så e inte det ett första hands val men förstår att det e jobbigt för dig"
Metformin finkar på många men långt i från alla, på mig funkade det inte men för en kompis funkar det.
Jag plockar dagligen för att i huvud taget vilja visa mig utanför dörren i princip. Jag har förut (16 år då) gått på behandling för håret på privat klenik med laser eller ljus kommer inte i håg. Håret var borta efter 7behandlingar á 900kr st å jag blev jätteglad MEN håret kom tillbaka efter ca 5mån.
Så som du sa så e det nog ingen ide att göra något innan det bakomliggande är i sin ordning.
Be om att få en remiss till en endokrinolog antingen via vårdcentralen eller gyn.
Förlåt för långt innlägg.
Lycka till