• Lillfjant

Finns det någon från Idre här?

För många år sen när jag var i Idre så köpte vi en jättegod kaka med vaniljkräm i i ica-butiken på Idre Fjäll. Den var rektangulär och kanske 4 cm hög och hade socker och kanel uppepå. Är det nån som känner igen beskrivningen och vet vad den heter, tror det var nån specialarare som bara hade där. Jag tyckte den var så god och skulle gärna vilja hitta receptet på den.
    Hoppas någon kan hjälpa mig

(vi var i Idre flera gånger om året under ca 10 år och den fanns alltid i affären, sommar som vinter)

• Svar på tråden Finns det någon från Idre här?
  • Lillfjant

Nej tyvärr inte, det är en stor kaka, kanske 20*25 cm och fyllningen ligger i mitten.

• smarties

Hm. Är den helt rund, eller är den mönstrad på något sätt?
    Bor inte långt ifrån där, så det borde finnas något liknande här :)

• Lillfjant

Den är inte rund alls, den är rektangulär och platt uppepå, kanske 4 cm hög och delad på mitten (som en tårtbotten) och där är det vaniljkräm

Tack för att du försöker hjälpa mig med mitt mysterie

• Lillfjant

Ska tillägga att jag minns det som att själva "kakan" är nåt mellanting mellan sockerkaka och vetebröd. (Men där kan jag ju ha fel)

• musli

Det låter ju som Windsorkaka eller Krämkaka... förutom kanelen uppepå men det kanske man kan ha???

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Lillfjant

Jag håller på och testar nåt liknande windsorkaka nu så får jag se om det smakar som jag minns

• visbytgs1

Ja den kaka var god, köpte den varje gång vi var där. Har för mig den hette mormorskaka, ett bageri som la ner. kan den varit norsk? Synd en sån god kaka.

Svar på tråden Finns det någon från Idre här?