• Anonym (blygis)

tärna som inte vågar hålla tal..

Jag ska vara tärna på ett bröllop. Är det "hemskt" om jag inte håller tal? Är så otroligt blyg! Möhippan, besök till butiker, och allt bruden behöver hjälp med innan dagen D kommer jag vara fixa såklart, men att hålla tal känns jobbigt.
    Hon har sagt själv att jag absolut inte behöver, men vad tycker övriga gäster egentligen?

• Svar på tråden tärna som inte vågar hålla tal..
  • Na08a

Övriga gäster har inget med detta att göra just för att de är gäster. Det står ingen lag skrivet att en tärna håller tal. Min svärfar ska inte hålla tal och det känns som om ingen kommer bry sig om det så jag tror inte du ska oroa dig :)

• såffan

Hon vill ju ha DEJ som tärna och då måste hon ju vara väl medveten om att du skulle tycka det var jobbigt och hon har ju själv sagt att det är okej :)

Tror inte ens gästerna kommer tänka på att du inte höll tal, det är ju absolut inte tt måste...

• Anonym

Ta en betablockerare så slipper du alla nervösa tix man får. hjälper hjärtat att behålla normal rytm så ser åtminstone inte dom andra att du är nervös även om du fortfarande känner det inombords. Jag tar alltid det innan möten, redovisningar osv. Fick det utskrivet av min psykiatriker. tydligen ofarliga att använda.

Lycka till!

• Decius

Om du absolut inte vågar tycker jag att du ska strunta fullständigt i vad övriga gäster tycker. Det får ju inte gå så långt att man förstör hela bröllopet för sig själv bara för att man känner sig tvingad att hålla tal. Ett alternativ kanske är att bara resa sig och säga grattis och utbringa en skål?

• Anonym (blygis)

Tack för era svar.
    Var ganska nyligen på ett bröllop där det var hur mycket tal som helst. Självklart då också från tärna och bestman. Känner lite press på mig, men då kan jag alltså släppa det orosmomentet och koncentrera mig på det andra.

• Anonym (blygis)
    Anonym skrev 2009-09-23 10:20:05 följande:
    Ta en betablockerare så slipper du alla nervösa tix man får. hjälper hjärtat att behålla normal rytm så ser åtminstone inte dom andra att du är nervös även om du fortfarande känner det inombords. Jag tar alltid det innan möten, redovisningar osv. Fick det utskrivet av min psykiatriker. tydligen ofarliga att använda. Lycka till!
    Betablockerare? Vad är det för något?
  • Na08a

Anonym (blygis) skrev 2009-09-23 10:22:06 följande:

Tack för era svar.Var ganska nyligen på ett bröllop där det var hur mycket tal som helst. Självklart då också från tärna och bestman. Känner lite press på mig, men då kan jag alltså släppa det orosmomentet och koncentrera mig på det andra.
    Hellre få tal med väl valdaord än tal ifrån alla där man knappt vet vad man ska säga.
  • Apolline

Du kan ju skriva ner vad du skulle ha velat säga om du vågat, och ge berättelsen till brudparet. Så får de ändå några fina tankar från dig.
    Tycker absolut inte du behöver hålla tal för gästernas skull.

• Anonym (blygis)
    Apolline skrev 2009-09-23 10:27:20 följande:
    Du kan ju skriva ner vad du skulle ha velat säga om du vågat, och ge berättelsen till brudparet. Så får de ändå några fina tankar från dig. Tycker absolut inte du behöver hålla tal för gästernas skull.
    Det var ett bra förslag! Tack!!
  • nano

Tycker bruden det är ok så ska ska du absolut inte hålla tal. Att skriva ett brev eller en berättelse är jättebra!

• Lowika

Sist jag var på bröllop hölls endast ett tal. Det var bara brudens far som höll tal. Tänkte iofs att det var konstigt att inte även brudgummens höll, eller någon annan heller för den delen. Men det är inget konstigt att du inte skulle hålla ett tal!

• Anonym (blygis)

Tack snälla för era svar!
    Hoppar nog talet, som var helt ok för bruden, och skriver ett fint brev till dem båda.
    Tack för hjälpen!

• Pochahontas

Jag har ett tips till dej. Ska leta fram det, men har inte tid nu.

Min tärna ville inte heller hålla tal, så dom körde på ett kul alternativ, nämligen ett kollektivt tal. Kul och annorlunda. Alla gästerna fick ett papper där det stod vad dom skulle säga och göra tillsammans. Det var kanon. Omdu är intresserad så ska jag leta upp det och maila dej.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • dendertina

Klart du inte måste hålla tal. Oroa dig inte över det, om någon tycker det är konstigt kan de hålla ett tal själva tycker jag.

• JOHSAN

Jag var tärna för 2 veckor sedan och jag höll inte tal pga att jag har svårt att tala inför många människor. Jag skrev ett fint tal och la bland hennes presenter. Hon accepterade det utan problem och vad gästerna tyckte och inte tyckte spelar mig ingen som helst roll.
    Lyssna på vad du känner, låt ingen annan bestämma åt dig.

Svar på tråden tärna som inte vågar hålla tal..