• Heavenly Divine

Amning strular - hjälp någon!!

Hoppas någon kunnig person här kan hjälpa mig lite då min amning börjat strula. Min son är 3 månader och amningen har fungerat problemfritt ända fram tills nu. Vid amningstillfällena blir han tvärförbannad och vägrar ta bröstet. Då brukar jag ge honom nappen en stund tills han lugnat sig och sedan försiktigt lägga in bröstvårtan i munnen, ibland funkar det och han suger en stund tills han återigen blir förbannad och skriker! Jag har därför vid ett par tillfällen nu gett honom ersättning och han har blivit glad och nöjd. MEN för en stund sedan provade jag att pumpa ur och mjölken ser inte alls ut som den tidigare gjort, dvs varit vit och nästintill "krämig" utan den är helt vattnig och ser nästan genomskinlig ut. Vad är det som hänt??!! Jag har mjölk, så jag tror knappast han blir förbannad för att mjölken inte räcker till. Det måste snarare vara konstistensen på mjölken och att han inte blir mätt på den?!

• Svar på tråden Amning strular - hjälp någon!!
  • musli

Den första skvätten mjölk som kommer är tunn och fungerar mest som törst-släckare, därefter blir mjölken fetare. Har du provat att pumpa ur en hel del och sen amma?
    Kan rekommendera amnings-hjälpen, de finns också ofta på ditt BB, ring dit och prata med dem.

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Heavenly Divine

Jo det vet jag att första skvätten oftast är tunn, men jag har pumpat ur mycket och alltihop är bara blaskigt!! Tänkte om det kan ha ngt att göra med hur man äter och dricker? Tror att jag kanske är lite dålig på att få i mig ordentligt med mat och dryck.

• Mcmajjsan

Är dom i en utvecklingsfas brukar ofta maten strula. Tålamod och erbjud bröstet utan att tvinga, pumpa för att hålla produktionen uppe och tänk att det är bara någon vecka som det strular.

Min ungeman strulade som tusan vid 3 månader men det gick som sagt över. Var inte orolig =)

• Mcmajjsan

Mjölken ser ut på såvis och går inte att jämföra med på bb då det är ren råmjölk.

• Heavenly Divine

Mcmajjsan: Saken är dock den att jag pumpat ur lite då och då och mjölken har inte tidigare sett ut såhär utan varit mer vit som ersättning. Men jag vet inte...bröstmjölk kanske "ska" se ut som vatten blandat med mjölk?!

• narie24

Min dotter började också krångla en massa vid tre månader. Vid den tiden brukar deras matbehov öka och det kan bli en kort period då mjölkmängden måste justeras lite till barnets behov. Rådet man får är att amma ofta.
    För mig var det värsta att hon blev så sur när utdrivningsreflexen dröjde, hon hade för dåligt tålamod helt enkelt. Har du gett flaska vid tillfällen så kan det ju bli så att hon förväntar sig att maten ska komma direkt.

• Heavenly Divine

narie24: jo jag har också haft dessa tankar att det är nån sån period runt 3 månader då exakt samma sak hände vid denna ålder med första barnet. Då var det jättestruligt och jag blev sååå stressad och mådde jättedåligt. Och jag vill inte ha det likadant igen...och känna mig som en usel mamma för att amningen inte fungerar.

• Keyrie

Kan det kanske också vara så att han är gasig i magen eller har magknip i allmänhet? Svårare att ta bröstet då??

• Tossan85

Tyvärr har jag inga råd att ge.. men det handlar om någon form ov "3 månaders-trots"..
    För mig har amningen strulat från och till men ändå funkat bra i en månad.. så helt plötsligt en dag (runt 3 månader) vägrade skruttan att ta ena bröstet jättekonstigt tyckte jag att det var.. hon grät hysteriskt varje gång jag la henne till just det "hemska" bröstet..

jag blev såklart jätteorolig att hon inte fick tillräckligt med mat eller att mjölken försvann.. så jag pratade med bvc och hon sa att det var jättevanligt att bebisarna får föär sig något sådant här runt 3månaders ålder.. rådet var att inte ge sig!! och kämpa med ámningen (i rimlig mån såklart) och att pumpa så att mjölkproduktionen inte avstannar..

efter det här har jag stött på massa som varit med om samma sak.. här på FL i min mamma-tråd var det mängder av folk som upplevde samma sak och i min babymassage-grupp så hade alla mer eller mindre roblem med samma sak..

så det jag egentligen var ute efter var; Det är helt normalt att din bebis gör såhär och det är inte ditt fel!!

Mamma till 2 flickor, den ena i mitt hjärta, den andra är mitt allt
  • Tossan85

just det jag.. Varm kram till dig! jag vet hur frustrerande det är, när det inte fuknar riktigt {#lang_emotions_flower}

Mamma till 2 flickor, den ena i mitt hjärta, den andra är mitt allt
  • Heavenly Divine

Tossan85: TAck! Känns bättre på nå vis när man hör att man inte är ensam om problemen. Trots allt vill jag ju gärna amma, men inte till vilket pris som helst.

• Mcmajjsan

Min mjölk såg ut så och det var då alldeles normalt =)

• AmochAl

Min son blev likadan vid 2-3 mån. Det som funkat för oss (förutom att få honom att äta i ett halsovande läge) är att amma till musik. Oftast måste jag då amma gående till att börja med i alla fall. Jag tar även upp honom ibland när han sover och ger honom mat. Ett annat tips är att sätta på dammsugaren. det har en lugnande effekt ibland.
    Lycka till! Jag var också helt förstörd ibörjan, men nu är han fem mån och vi kämpar på......

• lillbritta

Jag känner också igen mig. Blir rätt så stressad när sonen skriker och stoppar händerna i munnen istället för att ta bröstet. Det är så olika. Ibland funkar det som vanligt och ibland inte alls. Dessutom så tror jag att han är inne i en ökningsperiod för brösten har kännts som tomma skinnpåsar, som tur är börjar det kännas som att det fyller på igen!
    Sonen är 2,5 månad.

• narie24

Precis som lillBritta skriver så kändes mina bröst tok-tomma runt den tiden. Lillan skrek som en tok vid ungefär varannat mål, speciellt på kvällarna. Det slutade ofta med att jag blev helt gråtfärdig. Ibland fick jag ge mjölk på flaska i stället. Jag kände mig helt värdelös som inte kunde ge henne det hon behövde. Men som de säger, vill du fortsätta amma så får du försöka amma ofta så produktionen ökar (även på nätterna). Pumpa ur om det strular med amningen.

Lycka till!!

• Maariee

Hej! Jag har oxå problem med amningen och min dotter ökar inte som hon ska i vikt. Nu ammar jag varannan timma dygnet runt. Det är tufft men man får se det som att det bara är en period. När min lilla tjej ammat klart brukar jag ta pumpen en stund. Det kommer knappt något alls men det stimulerar bröstet att skicka ut mer mjölk. Nu kan jag känna i brösten att det finns mjölk igen. Ett tag kändes de som skinnpåsar. Ska väga tösen på mån igen och hoppas verkligen att hon gått upp bra i vikt så jag slipper ersättning. Det är tråkigt att man ska behöva känna sig som en dålig mamma men vi gör ju vårt bästa för att det ska funka och mer kan man inte göra. Kämpa på! Kram :)

• Flikkzz

Amningen funkade klockrent tills hon var 3 månader. det krånglade i ca 3-4 månader. sen helt plötsligt kom den igång och nu är lillan 91/2 månad. amningen funkar kanon. Jag är så glad att jag inte gav upp. Kämpa kämpa.

det är lite dålig info om amning tycker jag. det är inte bara att amma utan ganska mycket jobb bakom. Kämpa på=)

• narie24
    Flikkzz skrev 2009-09-25 23:03:36 följande:
    Amningen funkade klockrent tills hon var 3 månader. det krånglade i ca 3-4 månader. sen helt plötsligt kom den igång och nu är lillan 91/2 månad. amningen funkar kanon. Jag är så glad att jag inte gav upp. Kämpa kämpa.det är lite dålig info om amning tycker jag. det är inte bara att amma utan ganska mycket jobb bakom. Kämpa på=)
    Ja om man vill amma länge är det helt klart värt att kämpa på. Här är en som "gav upp", ammar endast på morgonen nu.
  • elisch

Det var EXAKT så för mig också!! det kunde ha varit jag som skrev... Jag trodde ett tag att det var kört och började flaskmata och pumpa ut ett tag. Men det går att fortsätta med amningen om du vill kämpa! Ibland totalvägrade min kille bröstet och ibland började han suga några tag för att sen börja strula. Jag fick en nässpray på amningsmottagningen som hjälpte mjölken att rinna till så att han inte skulle behöva vänta så länge varje gång. Den använde jag i några dagar och erbjöd alltid bröstet först. Blev det problem så gav jag flaska, men för varje dag som gick så tog han bröstet mer och mer och nu helammar jag igen. Fortfarande så kan han skrika när jag ska amma ibland (har hänt några ggr bara) men då står jag upp och gungar honom i början tills han börjat suga ordentligt. Fortsätt kämpa OM du verkligen vill amma. Tycker du att det är jobbigt och mår dåligt av det så gå över till flaska. Din välmående är viktigt!

Lycka till!

Svar på tråden Amning strular - hjälp någon!!