• jessie79

Kan man äta älgkalvstek???

Jag är gravid i v 37+5 o undrar om man kan äta älgkalvstek????? Är det nån fara för barnet?
    Min snälla framor bjöd nämligen mig på det igår när min sambo jobbade o när jag berättade det för min sambo frågade hanom jag verkligen fick äta det? Kan det innehålla nå bakterier som bekerell o dyl??? Han tänkte på att insjöfisk ska man ju inte äta...
    Fick ju en tankeställare när han sa så!!!

Snälla nån som vet, som kan lugna mig???

//Jessie v 37+5

• Svar på tråden Kan man äta älgkalvstek???
  • shitvadjaghatar

Asså, jag vet inte men jag har ätit massa vilt under båda mina graviditeter och har aldrig hört att det skulle vara nån skillnad på vanligt kött.

Är det dessutom "egenjagat" så är det väl snarare bättre än annat kött.
    Men som sagt, jag har egentligen ingen aning.
    Tror knappast att du behöver oroa dig ävem OM det skulle inehålla nån bakterie.

• jessie79

Japp det är "egenjagat", av min egen bror till o med

• shitvadjaghatar

Asså, om det är butikskött så vet du ju inte vad djuret fått för vidrig kost för att bli mört eller smaka på ett speciellt sätt.
    Ett vilt djur har ju bara ätit "naturlig" föda om du förstår.
    Dessutom har du ju bättre koll på om det är färskt.
    Butikskött kan ju vara omfryst eller datum märkningen kan ha ändrats.

Du behöver nog inte oroa dig.

• lata kocken Johanna

läs på slv.se

vör vilt gäller samma som för annat kött

dvs är det genomstekt är det OK
    miljögifter och radioaktivitet är idag (måååånga år efter tjernobyl) ungefär samma som för tamboskap

*sitter och funderar på vad BrideOfRocky menar med "vidrig kost"*

• siamesen

Trodde becquerel/bekerell hade med stralning att gora, alltsa fran Tjernobyl. Skulle gissa att det är ok nu fast vad vet jag.

Annars, när det gäller bakterier sa lär inte älg vara värre än nagot annat. Bara den är välstekt.

• shitvadjaghatar

Haha, asså jag menade nog inte direkt vidrigt, men det är lite äckligt när man tänker på att man äter nåt som man inte vet vad den har ätit.
    Känns på nåt sätt bättre att veta att ett djur har ätit fruk å bär om du förstår.

Sveriges kött klassas väl som typ klass 3 eller nåt,medans typ Danmark och Brasilien e typ klass 1 så det är ju alltid skillnad på kött och kött.

(vet inte allt detta med 100% säkerhet)

• lata kocken Johanna

just Sydamerika är lite läskigt...
    de får fortfarande använda enzymatiskt mörning på levande djur - precis som man gjorde i södra europa för 15-20 år sen...

Här har vi iallfall sedan läääänge haft förbud mot köttmjöl (kadavermjöl,benmjöl etc) till nötkreatur så svenska kossor är vegetarianer

• Gävletjejen

Kött från t.ex. älg i Gävleborg innehåller fortfarande mycket becquerel. Är tydligen på gränsen till ätbart, och barn och gravida ska undvika detta.

• jessie79

Gävletjejen:
    Älgen kommer från Norrland (långt upp) Föllinge? Tror jag det heter.. så det kanske inte är samma där?? Nu måste jag verkligen kolla upp detta! Tack!

• Gävletjejen

Det bör vara helt OK. Äter själv gott om älg från umeå/skellefteå. Min man har jobbat som livsmedelsinspektör och håller ordentlig koll på vad jag stoppar i mig. Han jagar gärna norrut (älgkött är ju inte bara gott, utan väldigt nyttigt), men vill inte jaga i Gävleborg där vi bor...

• lata kocken Johanna

är det fortfarande så illa i gävleborg? Vad trist

här nere i södra sverige dröjde det inte länge innan nivåerna var nästan normala igen tom tur är...

• jessie79

Ok! Tack fär alla era svar! Jag kan nog vara lugn, får väl vänta till bebisen kommit o sen äta det igen!

• lata kocken Johanna

va? har du missat att det är helt OK?

bara du skippar den från gävleborg då men från områden som inte är lika utsatta för radioaktivitet är älgkött väldigt bra...

det är järnrikt och magert och miljöbelastningen är minimal

• jessie79

Jo jag vet att det är ok, bara inte härifrån. Men det är det som är kruxet. De (mina farföräldrar) har älgkött som de tror är även härifrån. Men inte det som jag fick igår iaf!
    Min bror jagar lite här o där.
    Därför väntar jag med o äta mer!

• Senap

Appropå radioaktivitet. Mycket radioaktivitet i Sve kommer från den egna marken. Vi har t.ex. stora uranfyndigheter. Det finns grustag som stängts pga att man kommit på (på senare år) att gruset är kraftigt radioaktiv. Men gruset är spritt på vägarna redan och marken uppbruten vilket självklart påverkar djuren som betar i området. Därför är vissa områden mer drabbade.
    Dock har man större koll nu och i dessa områden finns mer medvetenhet om riskerna. Det är allmänt därför ingen risk att äta vilt - de betar dessutom över stora arealer.

Däremot kan man diskutera "vidrigt foder". Jag har en kompis som är allergisk mot fisk. Han kan inte äta ägg av burhöns för de får så mycket fiskmjöl att äta... Om de får mer varierat foder (som de ska ha då höns är allätare) så är det inga problem.

Svar på tråden Kan man äta älgkalvstek???