• AAEV

Är det okej att önska sig pengar till bröllopsresa o fest?

När vi ska gifta oss vill vi inte ha 150 brödrostar, presentkort på duka och fula uppläggningsfat.

Vi funderar istället på att skriva i inbjudan att presenter undanbedes, men att man gärna får sätta in valfri summa på konto xxx istället. De pengarna tänkte vi använda till en bröllopsresa.

Men kan man göra så eller är det fruktansvärt oartigt?

• Svar på tråden Är det okej att önska sig pengar till bröllopsresa o fest?
  • Hannah76

Jag tycker att det är märkligt att önska sig pengar.. Fast o andra sidan ger vi alltid pengar när vi är bjudna på bröllop (min man är syrian..)

• lunkentuss

så gjorde vi = gratis resa till madrid

• Bumbie

Vi önskade oss pengar och presentkort på ving ville som du skriver inte ha massa lulllull som vi redan har

• 2timearound

Ni kan ju önska er pengar men att förbjuda presenter blir väldigt konstigt. Då har vi som inte vill ge pengar inget val. Ska man då komma utan present eller ska man inte komma alls?

Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • Namnam

Att önska sig bidrag är helt ok men om gästerna vill ge dig en present och inte pengar så ska det också vara ok.
    En önskelista ska inte vara en kravlista.

• Butterscotch

Önska kan man alltid. Om ni skriver som ni tänkt - "valfri summa" - så kan ju folk fortfarande välja hur mycket de vill/kan ge samt att det faktiskt går att köpa en pryl också istället, om nu någon känner sig obekväm med att ge pengar. Hade ni sagt ett bestämt belopp (typ kuvertavgift) hade jag haft en annan åsikt, sånt gillar jag inte

• K med lilla E
    Hannah76 skrev 2009-09-23 12:04:13 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att önska sig pengar.. Fast o andra sidan ger vi alltid pengar när vi är bjudna på bröllop (min man är syrian..)
    Vad har det med det hela att göra att din man är syrian?? Ger man alltid pengar i bröllopspresent i Syrien eller?
  • Puchiko

jag tycker inte det är oartigt att önska sig. En vän till mig önskade sig pengar, de öppnade inte kuverten förrän efter bröllopsfesten så att de som lämnade lite inte skulle känns sig illa till mods :)

• Dofilus

Vi önskade oss bidrag till vår bröllopsresa. Kändes som att det är nåt vi värderar mer än saker som vi egentligen inte behöver/vill ha. Alltså slippa försöka komma på nåt vi önskar oss bara för önskandets skull. Det var alltså helt frivilligt att ge något och om man gav något hur mycket. Och visst fick folk ge annat med om de ville. Festen betalade vi dock sjäva. Skulle aldrig komma på tanken att ta en kuvertavgift.

• Sarah84

Så gjorde vi på vårt bröllop. Blev en bröllopsresa till Thailand för hela fam.

Svar på tråden Är det okej att önska sig pengar till bröllopsresa o fest?