• heter

För-och nackdelar att ta bort en äggledare?

Jag har en helt förstörd äggledare och ska ta bort den snart men vill gärna veta för-och nackdelar med att göra det.

Är operationen "farlig" och kan den ställa till andra problem där nere?

Hur länge tar det att må bra igen och inte ha smärta efteråt?

Hur länge är man svullen och sängliggande?

Chanserna att bli gravid efteråt?

Är det bättre att behålla den trasiga i kroppen eller att ta bort den?

Ni som har gått igenom det här får gärna berätta era upplevelser.

• Svar på tråden För-och nackdelar att ta bort en äggledare?
  • melissa02

Heeej ,

Jag har bara  en äggledare  har opererat bort den ena. Men jag mår bra och blev inte direkt sängliggande efter. Men självklart skall man ta det lugnt.

Chanserna att bli gravid kan ju variera men, min läkare sa att ägget kan studsa till den andra äggledare och kan befrukta. För att hjälpa till kan man äta pergotime som din läkare skriver ut den ökar din ägglossning. Hjälper till lite extra.

Tycker inte bör vara orolig de vet vad de gör. Vilket län bor du i ? Själv gick jag i Trollhättan Näl och de var jättebra.
    Hör gärna av dig om du har fler funderingar ...

• heter

Tack för svaret. Jag ska opereras i Stockholm. Men jag är lite orolig för operationen. Hur går det till innan och efter? Inte själva ingreppet utan mer på sjukhuset tänkte jag. Stannar man över natten? Jag läste att man blir jättesvullen runt magen och det tar minst 2 veckor innan man kan ha vanliga kläder igen, stämmer det? Att man knappt kan gå eller sitta under minst 3 dagar? Får man en kateter också eller har man sån tur att man slipper det? Är det något som är obehagligt i samband med operationen?

• melissa02
    heter skrev 2009-09-30 17:15:12 följande:
    Tack för svaret. Jag ska opereras i Stockholm. Men jag är lite orolig för operationen. Hur går det till innan och efter? Inte själva ingreppet utan mer på sjukhuset tänkte jag. Stannar man över natten? Jag läste att man blir jättesvullen runt magen och det tar minst 2 veckor innan man kan ha vanliga kläder igen, stämmer det? Att man knappt kan gå eller sitta under minst 3 dagar? Får man en kateter också eller har man sån tur att man slipper det? Är det något som är obehagligt i samband med operationen?
    Hej jag gjorde med narkos rekomenderas varmt!! Det var flera år sedan jag gjorde det nu har lite svårt att komma ihåg men jag var svullen och svårt att gå några dagar jag fick göra ett snitt under navel som ett kejsarsnitt men jag tog bort äggledaren och en del av livmodern som inte riktigt fungerade vet inte om de gör samma snitt på dig ??
    Fick bara en kateter på sjukhuset  som de senare tog bort och om jag minns rätt har jag för mig att jag sov där under natten för att få morfin så det inte skulle göra ont.

De vill att man stannar kvar en  natt för att se att man kan gå på toa  annars får man ej gå hem. Vet att jag rökte massa cigg  och drack kaffe för att komma igång med magen.;) Ville hem till min egen säng... Man få ha ett par mysbyxor på sig ett tag.  Det som var ortevligt efteråt var att under operationen tippar dom på dig bakåt och allt blod och sånt trycks upp mot bröstkorgen och huvudet, så att man fick ett tryck över bröstet några dagar efter.  Men det är tydligen helt normal.

Tycker inte du skall vara orolig men jag rekomenderar dig att ta ledigt i 2 veckor efter för om de syr sig vid magen så kommer det kännas sträckt i huden ett tag och man har lite svårt att sitta upprätt och gå upprätt.

Men lite värktabletter som voltaren  kan säkert din läkare skriva ut till dig i samband med operationen.
    Skulle du få problem med att få barn i framtiden är det bra om din gynekolog som opererar dig kommer överens att han / hon hjälper dig. De vet ju då vad de har gjort för nått med dig.

Melis
  • min lilla groda

jag har en lite annorlunda historia men du kanske kan få lite hjälp av den ändå.
    jag opererade bort min högra äggstock och det mesta äggledaren för drygt tio år sedan pga av en cysta i äggstocken. det blev då två opertioner.
    sen blev jag gravid för tre år sedan som slutade i missfall och sedan ett halvår senare igen men då var det ett utomkvedshavandeskap. jag opererades och det visade sig att barnet klättrat upp i den lilla biten som var kvar av den högra äggledaren och fastnat där. jag var då ledsen för att de inte tagit bort den vänstra också under operationen eftersom den var full av ärrvävnad som en ny graviditet skulle kunna fastna i även om vi nu skulle vara tvungna att göra provrörsbefruktningar då risken för nytt utomkveds var stor.
    ett år senare, mitt under andra provrörsbefruktningsförsöket blev jag gravid.

jag blev alltså gravid spontant (=inte med provrörsbefruktning) tre gånger med bara en dåligt fungerande äggledare.

• Hjärtat längtar

Hej!
    Jag opererade bort min äggledare för 2½år sen. Jag hade en cysta stort som ett äpple som de också tog bort. Min äggledare hade tydligen vridit sig 5 varv och var helt förstörd.
    Jag tycker det tog jättelång tid innan jag blev helt återställd.
    Som Melissa skrev gjorde det ett snitt under magen ungefär som ett kejsarsnitt fast lite längre ner. Jag var kvar på sjukhus i tre dagar. Det är väl olika hur fort man återhämtar sig. Jag hade väldigt svårt att gå, men det gick efter ett par dagar, väldigt svårt att kissa i början, jag fick nog katet tror jag.
    Det gick knappt vända sig i sängen, det gjorde ont att hosta, nysa och skratta.
    Jag var sjukskriven i 4 veckor efter att jag kom hem från sjukhuset.
    Under den tiden var jag väldigt väldigt trött, blev trött av minsta lilla och ont i huvudet. Såret började blöda efter två månader. Jag tyckte det var svårt att hålla mig om jag var kissinödig, det blev bättre efter ett år.
    Detta var min historia, hoppas det går bättre för dig!

• Hjärtat längtar

förresten sa min läkare att det inte skulle påverka mina chanser att bli gravid.
    Vi har nu försökt i 19 månader, men jag har oregelbunden mens så jag har precis fått utskrivet pergo!

• melissa02
    Hjärtat längtar skrev 2009-10-01 00:21:29 följande:
    förresten sa min läkare att det inte skulle påverka mina chanser att bli gravid.Vi har nu försökt i 19 månader, men jag har oregelbunden mens så jag har precis fått utskrivet pergo!

Hej jag äter också pergo nu  2 kurer enkel dos samma som dig för att hjälpa ÄL. Så jag hoppas att det tar sig denna månaden.  Jobbigt att  ha bestämda sex tider ;) och passa Äl.  Men  men  jag har samma läkare som opererat mig som hjälper mig nu med tester av Äl och progestreorn. Berätta gärna mer om dig och dina 19 månaders försök och hur du mår.

Angående nysa skrata och hosta efter operationen det var ingen härlig upplevelse.Tur att man fick voltaren  och kunde sova igenom sig det onda.

Ha det bra ;)

Svar på tråden För-och nackdelar att ta bort en äggledare?