heter skrev 2009-09-30 17:15:12 följande:
Tack för svaret. Jag ska opereras i Stockholm. Men jag är lite orolig för operationen. Hur går det till innan och efter? Inte själva ingreppet utan mer på sjukhuset tänkte jag. Stannar man över natten? Jag läste att man blir jättesvullen runt magen och det tar minst 2 veckor innan man kan ha vanliga kläder igen, stämmer det? Att man knappt kan gå eller sitta under minst 3 dagar? Får man en kateter också eller har man sån tur att man slipper det? Är det något som är obehagligt i samband med operationen?
Hej jag gjorde med narkos rekomenderas varmt!! Det var flera år sedan jag gjorde det nu har lite svårt att komma ihåg men jag var svullen och svårt att gå några dagar jag fick göra ett snitt under navel som ett kejsarsnitt men jag tog bort äggledaren och en del av livmodern som inte riktigt fungerade vet inte om de gör samma snitt på dig ??
Fick bara en kateter på sjukhuset som de senare tog bort och om jag minns rätt har jag för mig att jag sov där under natten för att få morfin så det inte skulle göra ont.
De vill att man stannar kvar en natt för att se att man kan gå på toa annars får man ej gå hem. Vet att jag rökte massa cigg och drack kaffe för att komma igång med magen.;) Ville hem till min egen säng... Man få ha ett par mysbyxor på sig ett tag. Det som var ortevligt efteråt var att under operationen tippar dom på dig bakåt och allt blod och sånt trycks upp mot bröstkorgen och huvudet, så att man fick ett tryck över bröstet några dagar efter. Men det är tydligen helt normal.
Tycker inte du skall vara orolig men jag rekomenderar dig att ta ledigt i 2 veckor efter för om de syr sig vid magen så kommer det kännas sträckt i huden ett tag och man har lite svårt att sitta upprätt och gå upprätt.
Men lite värktabletter som voltaren kan säkert din läkare skriva ut till dig i samband med operationen.
Skulle du få problem med att få barn i framtiden är det bra om din gynekolog som opererar dig kommer överens att han / hon hjälper dig. De vet ju då vad de har gjort för nått med dig.
Melis