• winterangel85

Förkortning Stockholm

Jag har nu i dagarna för första gången i mitt liv stött på förkortningen "sholm" på Stockholm. Jag har aldrig tidigare hört detta förut och fick dessutom förklarat att det är så man förkortar Stockholm i Dalarna, återigen en förkortning jag aldrig tidigare hört och jag är uppvuxen i Dalarna.
    Jag hade svårt att veta vilken stad som menades då jag kan komma på flertalet som börjar på s och slutar på holm.

Har jag levt i skuggan hela mitt liv?
    Är detta en allmänt känd förkortning som jag missat?
    Jag trodde den allmänna förkortningen på Stockhom var sthlm..

• Svar på tråden Förkortning Stockholm
  • LillaÄlskadePyret

Är sthlmare själv, och visst är sthlm den vnaligaste förkortningen, men bara folk förstår vad man menar så...=)...tror att meningen " det är så vi förkortar i dalarna" (vet vilken tråd du syftar på) var sagd med ironi och glimten i ögat...;)

• winterangel85
    LillaÄlskadePyret skrev 2009-09-23 14:19:20 följande:
    Är sthlmare själv, och visst är sthlm den vnaligaste förkortningen, men bara folk förstår vad man menar så...=)...tror att meningen " det är så vi förkortar i dalarna" (vet vilken tråd du syftar på) var sagd med ironi och glimten i ögat...;)
    aha.. Ja.. Ironi försvinner lätt i teknikens värld och missförstånd uppstår lätt..
    För att hålla sig till ämnet i denna tråd så är språk väldigt intressant och att bygga ut sitt ordförråd är ju aldrig fel..
  • LillaÄlskadePyret
    winterangel85 skrev 2009-09-23 14:23:59 följande:
    aha.. Ja.. Ironi försvinner lätt i teknikens värld och missförstånd uppstår lätt.. För att hålla sig till ämnet i denna tråd så är språk väldigt intressant och att bygga ut sitt ordförråd är ju aldrig fel..
    Självklart! =) Jag funderade själv en mikrosekund vilken stad som menades med sholm (skogaholm slog mig av nån anledning..hahaha..)...Så visst kan det bli missförstånd..
  • WZZ

Göteborgarna förkortar 08.

Norrlänningarna förkortar fjollträsk.

• BimBim o Knorrans Mamma

haha. Aldrig hört. Skriver själv alltid sthlm isf

• anne h
    winterangel85 skrev 2009-09-23 14:16:45 följande:
    Jag har nu i dagarna för första gången i mitt liv stött på förkortningen "sholm" på Stockholm. Jag har aldrig tidigare hört detta förut och fick dessutom förklarat att det är så man förkortar Stockholm i Dalarna, återigen en förkortning jag aldrig tidigare hört och jag är uppvuxen i Dalarna. Jag hade svårt att veta vilken stad som menades då jag kan komma på flertalet som börjar på s och slutar på holm. Har jag levt i skuggan hela mitt liv? Är detta en allmänt känd förkortning som jag missat? Jag trodde den allmänna förkortningen på Stockhom var sthlm..
    Jag kör med Cst. -ja, eller Sthlm. Det är de båda varianterna när det gäller skrift, beroende på situation..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Elli47

Sthlm eller STO (det senare används inom flygvärlden bl a), bor i Norrbotten ifall nu det är relevant för svaret {#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Förkortning Stockholm