• TheStar

2 bilstolar i en Saab 9-5 kombi?

Vi har en Saab 9-5 kombi och har airbag vid passagerarsätet fram, samt att pappan är lång och har sin stol långt bakskjuten när han kör, vilket i princip omöjliggör en barnstol där bakom. Är det någon som har två barnstolar i bak, där den ena står i mitten? Får det plats? Vilken typ av barnstol i så fall? Vi har babyskyddet i mitten nu och det går OK, men en likadan stol till som storebror har (Acta graco) kan jag inte tänka mig får plats. Tips?

Eller finns det någon som tagit bort airbagen fram och lyckats få plats med barnen bakom varandra? Vilka stolar funkar då i så fall? I nuläget är den passagerarstolen väldigt långt framskjuten för att få plats med barnet bakom...

Eller måste vi byta bil...?

Tacksam för tips och kommentarer!

• Svar på tråden 2 bilstolar i en Saab 9-5 kombi?
  • Lorelei

Jag är 162 och maken 182 så vi är inte jättelånga. Kör en Toyota Avensis kombi. Maken kör oftast och jag sitter bakom honom. Sonen som är 4 sitter bak hos mig och dottern som är 1.5 sitter fram hos pappa. Vi kopplade ur airbagen när vi köpte bilen. Dottern åker Akta Graco's Cosmic och sonen Britax KidFix men innan satt båda bakåtvänt på samma sida av bilen och sonen satt då i en Akta Graco Duoflex. Gick hur bra som helst! Det man kan tänka på är att ha barnet med längst ben i framsätet så blir det lite mer plats.

• Jessa med 3

Vi har en SAAB 9-5 kombi och har tre bilstolar i den. Nu är det två bakåtvända (en 1-åring och en 3-åring) och en framåtvänd (till 5-åringen). Den framåtvända har vi antingen bakom föraren eller i mitten, beroende på hur många som ska med och vad som passar bäst för stunden. Den stolen sitter ju bara med vanliga bilbältet och är lätt att flytta. Lillan sitter i fram. Bakom henne sitter mellanbarnet i sin bakåtvända stol.

Min man är bra mycket längre än jag och det går inte att ha en bakåtvänd stol bakom förarplatsen eftersom den ska luta mot ryggstödet på förarstolen i så fall - och när jag kör så kör jag fram stolen nästan ett par decimeter...

I vår bil har det aldrig funnits någon airbag fram, men självklart kan ni plocka bort er om ni bestämmer er för det!

• LeWi

Vi körde länge med 2 bakåtvända stolar i vår 9-5a.
    En i mitten och en bakom föraren (vi sitter båda långt fram och kör)
    På så vis fick vi plats med en extra vuxen bak om vi ville.

Vet inte vad stolarna heter tyvärr.

Om det är väldiga problem med att få plats bakom föraren så kanske han får se över sin körposition? Svågern brukade i princip ligga och köra förr - nu har han fått lära om för att få plats med familjen

I reject your reality and substitute my own.
  • TheStar

Tack för svar! Vi trivs så bra med bilen att vi helst inte vill byta just nu, så då är det ju bra att höra att man KAN få plats. Tveksam dock till att maken kan ändra körställning så mycket, men jag ska minsann tipsa honom

Jessa >> Vilka typer av stolar har ni till de bakåtvända barnen för att de ska kunna få plats bakom varandra?

• Jessa med 3

Vi har Britax-stolar. Den i fram heter Two way plus, den i bak minns jag inte - men det är verkligen inget problem att få plats!

• TheStar

OK, tack! Får ta med bilen och pröva på inköpsstället antar jag. Nu är lillebror bara två månader än, så vi har lite tid på oss, men tiden har ju en tendens att rinna iväg...

• Jessa med 3

Här ser vi fram emot när mellankillen får vändas framåt - för då kan vi ha alla tre i bak och för första gången på lääänge sitta bredvid varandra när vi åker bil!

• Kodia

Det allra bästa är att ha barnen bakom varandra - det är det alternativ som ger klart mest benutrymme! Vi hade en Britax Twoway (bra tips att köpa en sådan till storebror när lillebror växer ur babyskyddet) och en Volvostol (gammal modell) så, och det var gott om plats. Man ställer då ryggstödet på passagerarstolen något framåtlutat.

• malinja

Vi har en 9-5 med två stolar bak. 3-åringen sitter i mitten i en britax freeway och 1-åringen bakom passagerarsätet i en britax eclipse. Enda problemet är om man måste flytta förarstolen ofta, man spänner ju fast bilstolen i den. Vi är lika långa så den flyttas aldrig för oss!

• resemamman

I vår 9-5 sitter 5-åringen framåtvänd bakom föraren. Funkar fint även när låååånge maken kör. 3-åringen åker bakåtvänd bakom passagerarstolen. Där är det mer kompromiss, han och passageraren (jag el maken) delar på utrymmet och får väl lite mindre än bägge skulle vilja ha.

Vi har även haft den bakåtvända stolen i mitten (Britax Freeway) vid tillfällen då vi fällt 1/3 säte för tex skidor. Funkar bra det oxå, men det är lugnare i baksätet om de inte sitter bredvid varandra ;)

• Gurkburken

Vi hade Saab 9-5 (först en sedan och sedan en kombi) när vi bara hade två barn.
    I sedanen fanns ingen airbag fram och i kombin kopplade vi ur airbagen så vi hade ett barn fram och ett barn på höger sida bak.
    Stolen fram var en Britax Freeway och den bak var en Britax TwoWay. De satt så (båda bakåtvända) tills äldsta barnet var 5 år och yngsta 3 och det fungerade fint.

Svar på tråden 2 bilstolar i en Saab 9-5 kombi?