Lätt bli gravid vid 38års ålder??
Någon som har erfarenheter, antingen från sig själv eller andra?
Någon som har erfarenheter, antingen från sig själv eller andra?
Oj, det är svårt att gissa hur lätt/svårt det ärmen rent statistiskt har en kvinna i 30-årsåldern ca 12-15% chans att bli gravid varje månad. En 40-åring har ca 5% chans så fertiliteten minskar snabbt. MEN som sagt, det finns 40-åringar som lyckas på första försöket medan 25-åringar får försöka i ett år så det är väldigt individuellt!
Min mor är 42 och hon blev gravid för lite mindre än ett år sedan under tiden hon åt p-piller. Hon valde att inte behålla barnet då hon redan har fyra barn och kände att hennes ekonomi inte klarade detta just nu, men hon kan tänka sig ett till barn om hon får bättre ekonomi.
Hon har alltid haft superlätt att bli gravid, vid en koll av livmodern hos läkaren sade han att hennes livmoder var i jättegott skick och att hon antagligen har minst sju år på sig om hon vill bli gravid.
Vissa kan inte längre bli gravida vid 38 års ålder, öht, och vissa blir gravida direkt.
Ingen aning kan bara prata för mig själv.
Var gift i 11 år ochvi ville ha barn blev aldrig nått
Skilde mig och träffa en ny. När vi varit tillsammans i 2 månader så fastnade det
Då var jag 41 år 42 när jag fick min älskade lilla tös.
Så för min del var det ju jättelätt med den nya karl, men jättesvårt med den gamle (mitt ex hade barn sen innan så det var ju inte fel på nån av oss)
Jag var 36 när jag blev gravid första gången, inga problem.
Jag var 38 när jag blev gravid andra gången, inga problem. (dessutom blev det 2)
Kör på och lycka till
är 38 och har försökt i 8 månader nu var 34 och 35 när jag fick mina andra barn, denna gången tar det längre tid
Rent statistiskt ligger oddsen på kanske 10% eller knappt,men det säger inget om just dig. Av alla 39-åringar som försöker blir 49% gravida inom ett år. Jag började försöka när jag var knappt 38 och sitter här tre år senare utan barn. Min svägerska blev gravid vid 42 utan att försöka,trots amning och ett spädbarn så man vet aldrig. Man kan bara försöka,men kom ihåg att har det inte gått inom sex försök har ni rätt till utredning.
Anonym (Barnlös än) skrev 2009-09-24 14:13:18 följande:
Nej, men det stämmer ju inte. Du har lika stor chans att bli gravid varje månad såvida du har ägglossning och så här ser oddsen ut:
By age 30, 7% of couples were infertile
By age 35, 11% of couples were infertile
By age 40, 33% of couples were infertile
At age 45, 87% of couples were infertile
Alltså:
30 år 93 procent fick barn
35 år 89 procent fick barn
40 år 67 procent fick barn
45 år och över 13 procent fick barn
www.advancedfertility.com/age.htm
Southern Belle skrev 2009-09-23 15:19:24 följande:
en dum fråga kanske men vart ringer man om man behöver hjälp? har försökt ett tag nu och vill bli undersökt, ringer man BM eller gyn? eller vad?
Anonym (Barnlös än) skrev 2009-09-25 13:33:15 följande: