• honkie

HJÄLP! Filmvetenskap - ska skriva C-uppsats

Jag pluggar filmvetenskap och ska ni skriva min C-uppsats.
    Jag har ingen som helst aning om vad jag ska skriva om. De andra som också ska skriva har kommit på skitbra ämnen men hur jag än försöker så kommer jag inte på något bra. Uppsatsen får i stort sett handla om vad som helst så länge det berör filmvetenskap.

Någon som kan komma med något bra tips?

• Svar på tråden HJÄLP! Filmvetenskap - ska skriva C-uppsats
  • tvilling80

Välj ut ett väl avgränsat område, behöver inte vara superkomplext utan en genre exempelvis och sen går du vidare med ytterligare avgränsning med ett speciellt perspektiv osv. Det är ju så många hamnar med sina speciella avgränsningar och ämnen. En C-uppsats ska ju till stor del handla om metod, så skriv om en filmvetenskaplig analytisk metod som du är intresserad av, och själva analysen består i att du sedan använder den utvalda metoden och visar på det du ville lyfta fram med syftet..Man kan välja en metod och ha ett undersökande/kritiskt förhållningssätt exempelvis.Metod/teori ska redovisas vad som finns skrivet om området som är relevant att ta upp och för bakgrundsförståelse. Sedan är det givetvis viktigt att visa i analysen att man tagit till sig kunskap och analyserat ett steg till självständigt.Välj ett filmormråde som du är intresserad av med förstås (här förstår jag var svårigheten i val av ämne...), gå igenom föreläsningar vad som fångade intresset. Som fångat intresse att analysera vidare och undersöka..Är ju lättast att skriva om ett ämne som engagerar:) Med detta i åtanke menar jag är det lättare kanske att hitta ämne som man kan tänka sig att skriva om, kanske är det svårt för att det just finns så mycket att välja.

Svar på tråden HJÄLP! Filmvetenskap - ska skriva C-uppsats