Jag har så uselt självförtroende. Hur gör man för att få bättre?
Behöver massa tips, känner mig världelös
Behöver massa tips, känner mig världelös
så känner jag också, men en sak jag har gjort är att börja plugga och håller som bäst på att sadla om till helt nytt yrke, sånt tror jag är bra för både självkänslan och självförtroendet...
Men allmänt tror jag att man måste pressa sig lite att försöka säga vad man tycker, och försöka bjuda på sig själv när saker blir fel, att skratta åt sina misstag/att man rodnar eller vad det nu är, då tycker jag att det känns bättre.
Som en skrev att studera kan i vissa fall ge än mer självförtroende och självkänsla.
Sen att göra saker du vet att du e bra på och försöker bli ännu bättre
Mitt självförtroende sjönk till botten då jag förlorade alla mina vänner. Jag hade stor umgängeskrets innan men nu är det verkligen ingen. Ja, min sambo men ingen nära vän. Jag pluggar nu, på den fria tiden man har så finns det ingen att umgås med, man ser folk överallt på stan osv med miljontals med vänner. Jag saknar det sociala livet. Det är mitt problem, jag har verkligen inget självförtroende kvar. Det är oerhört jobbigt, så jag förstår dig.
Samma sak när man går ut, MIN stil är att ha fina kläder på sig ute, jag vill se bra ut bland folk. Men vill absolut inte sticka ut. Det kan ta upp till en timme att bara välja kläder, det är någon slags tvångstanke man har. Vad man kan ha på sig och inte, måste se till att dölja min putmage för att se någonlunda attraktiv ut. Men det funkar ju inte i längden!
Jag tror det finns massor med (tjejer just) detta problem, man vill så gärna passa in. Bästa vägen till ett självförtroende är att vara socialt aktiv hela tiden.
Jag kan rekommendera att gå och prata med kurator, t ex på din vårdcentral. De kan ge tips på hur just du kan stärka din självkänsla och ditt självförtroende.