• kokulan

Prag eller Budapest

Nu har jag efter mycken sökande och ännu mer läsande kommit fram till att jag vill till Budapest eller Prag. Men vilket av dem ska jag välja?
    Hjäääälp!

• Svar på tråden Prag eller Budapest
  • jeawa

själv har jag inte besökt nån av platserna men en kompis var i Prag och hon var helnöjd.

• mm m

Har bara varit i Prag och är helnöjd med det!

• kokulan

Oki, ingen som varit i båda?

• Tecken

Jag varit i båda, ett flertal gånger. Jag väljer lätt Budapest Staden är vackrare, billigare och känns mer gästvänlig. Vill du ha Budapesttips så hjälper jag gärna till - har ju varit där ett 30-tal gånger Jag kan hjälpa dig med tips om Prag också, men där har jag bara varit ca 5 gånger...

• Namanis

Åh Budapest, varit där flera gånger.

Det finns då mycket och se, och det är sådan fin stad.

Men åk dit på våren, då är det som bäst.

Besök då Margaretahalvön och hyr en cykel, och cykla runt lite där, så mysigt. Sen finns det ju Saluhallen, Gellertbadet, Terrormuseet, hjältarnas torg...osv...

Underbart...var senast där i okt förra året, men usch dålig årstid att åka dit. Åk på våren!

This is my truth, tell me yours...
  • kokulan

Gärna tips från båda ställena!
    Enligt luftgrops prisnivåguide är Tjeckien (Prag) billigare än Ungern (Budapest), så nu blir jag förvirrad...
    Tjeckien
    www.luftgrop.se/se/costs.cgi

Ungern
    www.luftgrop.se/se/costs.cgi

Men det är inte avgörande, det är ju billigt i vilket fall.

Jag är inte intresserad av att sitta på puben, men väl av god mat.
    Inte intresserad av tavlor men väl arktitektur och vackra platser.
    Inte intresserad av vanliga guidturer, men väl en guidad tur med tema spöken eller historiska mord. (Tex var Jack The Ripper tour bästa guideturen i hela London. )
    Går gärna runt men måste ha möjlighet att ta tunnelbana/buss/spårvagn då mina ben värker av för mycket gående.
    Är inte intresserad av badhus, men gärna fotmassage!
    Kyrkor brukar jag alltid besöka på mina resor. Så gärna tips om vackra sådana. Men jag vägrar att betala inträde för att se en kyrka.

Så, där har ni lite info om vad jag är intresserad av, kom med tips och hjälp mig att bestämma mig...

Ska åka i mitten av mars, är det kallt i Prag och Budapest då?
    Inbillar mig att våren börjat i varje fall lite mer än här då, kanske lövsprickning? Har jag fel?

• Panna82

Absolut Budapest. Har varit i båda ställena och älskar BP. Har varit i BP i mars en gång. Det var väldigt blandat väder, ibland soligt och varmt, ibland hagel och iskallt.
    Om du väljer BP tycker jag ni ska åka tidig vår typ mitten/slutet av april eller tidig höst.

• kokulan
    Panna82 skrev 2009-09-24 08:37:40 följande:
    Absolut Budapest. Har varit i båda ställena och älskar BP. Har varit i BP i mars en gång. Det var väldigt blandat väder, ibland soligt och varmt, ibland hagel och iskallt. Om du väljer BP tycker jag ni ska åka tidig vår typ mitten/slutet av april eller tidig höst.
    Men det går inte att flytta en födelsedag som man vill rymma ifrån...
  • Panna82

Haha sorry, ja det är ju lite svårt.

Det är ungefär då lövsprickningen börjar. Vi hade som sagt varierande väder men det var ganska kallt.

• kokulan
    Panna82 skrev 2009-09-24 11:10:48 följande:
    Haha sorry, ja det är ju lite svårt. Det är ungefär då lövsprickningen börjar. Vi hade som sagt varierande väder men det var ganska kallt.
    Det låter ok tycker jag, om det haglar småspik är väl kanske inte så kul, men det kan knappast hagla i tre dagar.
  • Panna82

Nej det tror jag inte det gör. Vi förlovade oss där den 12/3. Det haglade när vi gjorde det fast det var nästan bara mysigt Vi var i alla fall ensamma uppe vid slottet.

• Tecken

Jag har varit i Budapest alla tider på året, och jag tycker att alla årstider har sin charm. Ja, våren har nog börjat litegrann i mitten på mars - en gång när jag var där (runt den 20:e mars, om jag inte missninner mig) så var det 20 grader varmt och körsbärsträden blommade

Budapest är en utmärkt stad för den som vill nyttja kollektiva färdmedel, finns bussar, spårvagnar, t-bana etc. Men! Köp ett 3-dagars turistkort (eller ett veckokort, om ni ska vara där längre - finns dygnskort också!), det är ett rätt krångligt betalsystem med många valideringar av biljetter annars - och väldigt många biljettkontrollanter...

Vackra platser finns det gott om i/kring BP: saluhallen, slottet på Buda, slottet i Gödöllö, Parlamentet etc.

Någon guidad typ spökvandring känner jag inte till, men kan rekommendera ett besök i Buda-labyrinten: www.labirintus.com/en

God mat finns på flera ställen, t ex:
    - Menza: www.menza.co.hu
    - Zsákbamacskához: zsakbamacska.hu/index.php

Någon gratis kyrka kan jag inte komma på, såhär på rak arm. Finns mycket info om BP på: www.hungary.com/

• Namanis

Ahh åker ni till Budapest så måste ni se silverpilen! Ett helt måste. Man måste egentligen betala för att gå in och se den, men går man bara runt synagogan så kan man ta kort på den från utsidan....så vacker...

This is my truth, tell me yours...
  • sahara sahara

Budapest, alla gånger och oavsett årstid!

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Längtar Igen

Jag har varit till båda, Prag två gånger, Budapest en gång.
    Jag skulle välja Prag av dessa två alternativ...

• Cafe2012

Jag svarar Budapest utan tvekan men jag är lite partisk :)
    Har varit i Prag två ggr och i Budapest massor med gånger.

Jag rekommenderar saluhallen, slottet och mattiaskyrkan. Sen skulle jag kanske ta en buss ut till någon mindre stad utanför Budapest. Vác är väldigt mysig tycker jag.

Kollektivtrafiken i Budapest är väldigt bra men håller med om att ett 3-dagarskort/veckokort är det allra bästa. För annars måste man stämpla vid varje byte.

Pratade med brorsan igår och de har 24-25 grader där nu....och jag fick skrapa rutorna på bilen imorse :(

Svar på tråden Prag eller Budapest