• sessan46

Se Hit Ni Som Har/Haft Labrador?

Hej!
    Ni som har /harft labrador kan ni beskriva hur den är för mej?
    Jag vill veta sånt som lynne, barnvänlig, hälsa(vanliga sjukdommar), hd, andra hundar osv.
    Jag vet endel om rasen redan men det är alltid nyttigt att ta del av andras kunskap och erfarenheter.

Mvh Sessan

• Svar på tråden Se Hit Ni Som Har/Haft Labrador?
  • sessan46

nån som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• sessan46

kollar om det är någon ikväll som kan svara

• emka

En helt underbar familjehund.

• evita

vi hade en labbe när jag växte upp... vi tog bort henne när jag gick i sexan... och hon var den absolut snällaste hund du kan tänka dej...

jag kan ärligt säga att jag ALDRIG hört henne morra, tex...

hon kunde skälla till om det ringde på dörren... men det var nog för att hon var rädd att missa någon mumsig matrest...

hon åt allt hon kom över... glass med pinne... i en tugga...'
    en liten filt från en pulka som någon spillt nåt smarrigt på...
    en ballong!?!?!?!?
    råttgift...

allt utan att bli dålig...

hon bråkade aldrig med någon annan hund... fick dock ordentligt med stryk av en annan hund (tax) en gång, men hon försvarade sej inte ens...

jag minns ett tillfälle när jag var runt 4-5 år och skulle leka veterinär... jag tog "tempen" på henne med en ovässad blyertspenna, och inte ens då sa hon ifrån...

jag kan inte svara på hälsofrågorna du ställer, men att det generellt är en fantastisk familjehund kan i alla fall jag skriva under på...

• sessan46

evita vilka underbara minnen du har! Tack för svar känns alltid bra att få höra andras erfarenheter!

• Liini

Labrador är en jätte bra familjehund, snäll och trofast och har bra tålamod med barn. Det ända problem jag hade med min var att hon var väldigt allergisk, bl.a. för vete, fisk, majs, ägg. Vet inte om det är vanligt för just den rasen men som tur finns det bra mat att köpa för allergihundar!

Kan varmt rekommendera rasen!

• sessan46

liini oj då vad syd för din hund. :) det är pricis sånna här svar jag vill ha. Tack!

• Lady Namárië

Labradorer från bra uppfödare är enligt min erfarenhet underbara hundar, kloka, lättlärda, trofasta och med härligt lynne. De går jättebra ihop med barn. Vi hade en som var jaktavlad, och han var "barnvakt" åt oss när vi var små.

Vanligt förekommande fel drabbar höfter och ögon, kolla ordentligt så att föräldrarna är godkända för avel. Dessutom är de flesta labbar matvrak, och kan få ont i lederna om de blir för överviktiga.

• sessan46

tack för alla svaren!!!!!

• systerystert

Klart du ska ha en labrador, det är ju världens mest gosiga hundras! i alla fall vår hund!

• martinii

Labradorer är helt underbara hundar! Är uppväxt med labbar sen jag var liten och har nyligen skaffat mig en egen.
    De är så genomsnälla och goa, tåliga och brukar gå bra med andra hundar. Och framför allt är de super som familjehund.

som lady namarie skrev kan de ha problem med höfterna och ögonen, men även armbågarna kan vara ett problem. Hitta en seriös uppfödare som endast avlar på friröntgade hundar så kommer det säkert bli bra.

Ett litet tips är att gå in på denna sidan
    kennet.skk.se/hunddata/

Där kan du kolla upp uppfödarens alla hundar, vad de har för meriter, hur deras röntgenresultat ser ut ( om de ens är röntgade). Kan även se om kullar hon tagit efter en viss tik/hane visar sig få problem med t.ex höfterna. Det kan vara en bra grund att stå på.
    Om uppfödaren du valt avlar på hundar som inte ens är röntgade så finns det bättre uppfödare att hitta..

• sheeba

Hejsan har haft en labbe.
    Den var helt underbar med barn, en glad och rolig vän.
    Visade aldrig att var argsint, men var lite på sin vakt när man var ute och det kom någon han tyckte var lite konstig

Nu fick vi inte ha honom så länge 1 år 4 mån, vilket var en aldeles förkort tid.

Han var allergisk,hudsjukdom så i slutet var dte bättre att avliva honom tyvärr.
    Vi hade en gul labbe och den veterinären vi gick hos sa att gula labbar eller ljusa hundar får lättare hud problem. Men att det var vanligt hus gula labbar. De kunde även vara lite livligare för att de har blandats med en annan ras, kommer inte på nu. För jätte länge sedan så därför skulle de vara livligare.
    Jag har inte läst det någonstans, men litar ju på veterinären
    Han var livlig och sprallig men vet inte om det var smärtbeteende så jag kan inte svara på det så bra.

Vi ska helt klart ha en labbe igen, men kändes för tidigt nu.
    Rekomenderar dom starkt.

Sedan är det ju som de andra har skrivit med höfter och lynne.

• LabLover

Jag rekommenderar www.labradorklubben.se

Kika på vilka som ska ha valpar där och gå sedan in på www.labrador.nu och kolla upp kennelns statistik när det gäller höfter och armbågar och andra resultat. Tyvärr finns ju inte allergier och andra otrevliga saker med. Även bland labradorer finns individer som inte går ihop med andra hundar, barn osv.

Det är inte på något sätt en lättare hundras än andra. Det är en stor hund som kräver motion och stimulans för att må bra. Jag ser många "jobbiga" labradorer som inte hamnat hos rätt ägare och därför uppför sig mycket illa!

SSRK, Svenska Spaniel och Retreiverklubben, är en annan klubb där du kan läsa mer om labradoren och vad den kan användas till. www.ssrk.se

Lycka till i ditt val av ras!

• Lady Namárië

Jag håller med lablover, självklart är det a och o att hunden får rätt uppfostran och stimulans. Jag känner också ett par labbar som beter sig illa för att ägarna trott att labbar är så lätthanterliga att valpkurser etc. är onödigt.

• scrapparlotta

Jag hade en labrador innan, avlivade henne för 3 år sen (snyft)

Jag köpte henne för mina egna pengar när jag var 11 år (hade sparat som en tok) och villkorer var att jag skulle sköta henne helt och hållet själv, utom när jag gick i skolan. Köpte henne två dagar in på mitt skollov och den sommaren var hon med mig vart jag än gick, så supersnäll.

Sen gick jag på lydnadskurs med henne och hon var alltid bäst i gruppen som jag gick i coh jag även tävlade med henne det gick jättebra.

Jag tror att dom flesta labradorer är otroligt glada hundar som älskar alla människor. Lättlärda och snälla. Det ända är att dom har en otrolig längtan efter mat och dom skulle nog kunna äta ihjäl sig. Det värsta är att dom har så lätt att bli för tjocka om dom äter för mycket och det är inte bra. Så lagom med mat och mycket motion så får du en fin labrador.

Min Slarva, som hon hette fast det stämde verkligen inte in på henne, blev 15 år gammal och jag saknar henne jättemycket än.

Jag tycker labradorer är dom bästa hundraserna helt klart!

• Liini

vill ännu tillägga att min allergiska labbis också var gul. Hade lyckan att få ha henne i 14 år!

• sessan46

tack så jättemycket allihopa!!! Jag är inne på en labrador(svart) för att jag blivit erbjuden en tvååring som inte tycker om att spåra längre och eftersom familjen har hand om eftersök i deras område så måste dom ha en hund som spårar. Jag ska titta på han på fredag och om alla mina krav fylls så ska jag be om en provmånad( eftersom hunden bor på landet idag kanske den inte trivs att bo i lgh). jag hoppas verkligen på att det blir just denna hund nu efter alla era svar! Tack än en gång!

• vackrastarflow

jag har en gul labbe har dar jag bor och min bror har en svart labbe. tyvarr tycker jag att de ar jobbiga de forsta aren i sina liv, men sen blir det en mycket trevlig hund. "min" gula ar tre och beter sig fortfarande som en valp, han ar dock en jaktlabbe. men det ar problem nar nya manniskor kommer och inte vill ha en hund hoppandes at alla hall (kom inte och sag att jag har tranat honom daligt, han ar inte min), och min bror har samma problem med sin vaffs. de ar storre an de tror och alla manniskor uppskattar inte det. varsta muskelberg ocksa haha!

daremot ar de valdigt valdigt snalla. gulingen har en femaring som alltid drar i honom och han sager inte ett ljud hehe. han ar valdigt snall och vill alla val. tror han hade slickat ihjal en inbrottstjuv.

Svar på tråden Se Hit Ni Som Har/Haft Labrador?