Rätt att vara ledig vid läkarbesök?
Som rubriken lyder; Har man rätt att få ledigt från jobbet när man ska till läkaren? Eller är det upptill arbetsgivaren "hur snäll" han vill vara?
Som rubriken lyder; Har man rätt att få ledigt från jobbet när man ska till läkaren? Eller är det upptill arbetsgivaren "hur snäll" han vill vara?
Ja!
Jag tror faktiskt det beror på ditt kollektivavtal. Många kollektivavtal har att man får gå på läkarbesök på betald arbetstid.
Är medlem i handels. Och jag behöver inte ha betalt, känner bara att jag vill komma iväg till läkaren!=)... Så då kan inte min arbetsgivare neka mig? Tiden är om ca en månad.
Så här står det i ganska många anställningsvillkor som jag skummat igenom nu
"Om läkarbesöket nödvändigtvis måste ske under arbetstid kan du ta ut semester, flex eller kompledighet för läkarbesök."
En del skriver andra skriver att antingen så ska man sjukskriva sig eller ta kompledigt.
Endast i undantagsfall får man betalt för tiden. Om det ex.vis är en arbetsrelaterad skada.
Hör med Handels om vad som gäller enö. kollektivavtalet.
Men oavsett regler så hoppas jag att arbetsgivaren kan hjälpa dig med att få ledigt om du informerar om läkarbesöket redan nu. Då finns det tid till att ta in någon annan, ändra något schema eller likn.