• Anonym

Hur vet man vad det är för knöl i bröstet? Svara gärna!

De sägs ju att det är så viktigt att känna efter då och då efter knölar i brösten.
    Jag har alltid kunna känna knölar i brösten, men är inte det mjölkkörtlar eller något sådant? Vad är det för knölar de pratar om? Hur är de "normala" knölarna i brösten?

• Svar på tråden Hur vet man vad det är för knöl i bröstet? Svara gärna!
  • Anonym

Vet du hur dina bröst känns och du sedan känner någon förändring.
    En hårdare knäl på något ställe där du tidigare inte känt något, så ska du ju kolla upp det.
    Det är därför viktigt att göra det som rutin att känna efter kanske varje gång man duschar, för då märker man direkt om en förändring har skett

• Anonym

en farlig knöl är väldigt hård nästan kantig har jag fått höra...
    och oftast känner man själv om det är något som inte stämmer...

man ska för övrigt känna på brösten vid ungefär samma tidpunkt varje månad, eftersom de kan kännas olika beroende på vart man är i menscykeln

är man orolig över en knöl ska man givetvis söka läkare...

• linjes

Jo det är klart det kan vara mjölkkörtlar,men känner du någon knöl som inte känns som det "brukar" så ska du ju kolla upp det...

Är du orolig så kan du ju göra en mammgrafi

• Anonym

Har för mej jag har hört att den bästa tidpunkten att känna är efter mensen slutat för då är brösten mjuka och inte så ömma
    Och gör man det till en vana att känna efter varje månad så känner man ju direkt om någon knöl kommit dit som man tidigare inte känt.
    Har även för mej man ska känna upp mot under armarna, för knälarna kan sätta sej där också, men minns inte riktigt hur det var.
    Men brösten når ju dit också

• Anonym

Jag vet inte hur de brukar vara,, de är i båda brösten och känns ungefär likadant :S Hårda, vet inte om de är kantiga eller runda direkt, svårt att känna men de känns lite kantiga.. Jag har haft dom länge, inte tänkt så mycket på det.. Men har undrat lite över det nu när man läser om det. Men borde man kolla upp det eller är det vanliga körtlar och så?

• Anonym (knöligt)

det finns något som kallas knöligt bröst....det har jag och då känns det som man har knölar överallt...

• Anonym (knöligt)

fibroadenomatos kallas det för..

• Anonym

Anonym (knöligt) skrev 2009-09-23 19:48:48 följande:

det finns något som kallas knöligt bröst....det har jag och då känns det som man har knölar överallt...
    haha ja det där känner jag igen! Det känns... broskigt? :S Men man blir ju nojig då man känner efter o så där och inte vet ..
  • lia76

Lite information:

Mjölkkörtlar har alla kvinnor i brösten, det är helt normalt. De kan kännas lite olika i olika perioder i menscykeln. En förändring till exempel en nytillkommen knöl som inte går bort efter nästa mens ska alltid undersökas av en läkare.De flesta knölar som undersöks är dock inte bröstcancer utan helt ofarliga bindvävs-eller fettknölar.

En bröstcancertumör kan kännas på många olika sätt. Man kan aldrig själv avgöra om det är en helt ofarlig knöl eller ej. Det måste en doktor göra. De flesta bröstcancertumörer uppkommer i bröstets övre yttre kvadrant.

En knöl i bröstet kan även vara orsakad av bröstcancer eller vara ett förstadium till bröstcancer. Bröstcancer kan ge följande symtom

en knöl i bröstet eller armhålan huden på bröstet eller bröstvårtan dras in en oförklarlig rodnad av bröstet blod eller vätska från bröstvårtan. En knöl som orsakas av bröstcancer är vanligtvis hård och bara lite öm eller inte öm alls. En läkare kan inte känna med fingrarna om det är en godartad eller en elakartad knöl, det vill säga cancer. Därför ska nya knölar undersökas med mammografi, ultraljud eller cell- eller vävnadsprov.

--

Det vanligaste tecknet på bröstcancer är att det bildas en knöl eller knuta i eller kring bröstet, till exempel i armhålan. Förändringar i bröstets form och utseende eller en indragning av huden på bröstet inom ett begränsat område kan också förekomma. Bröstvårtan kan dras inåt eller på annat sätt förändras. Blodig flytning från bröstvårtan kan också vara ett tidigt symtom.

Många bröstcancerfall upptäcks vid en mammografiundersökning. Genom regelbundna undersökningar kan bröstcancer upptäckas i ett tidigt skede.

Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
Svar på tråden Hur vet man vad det är för knöl i bröstet? Svara gärna!