• Uet

Kan man ha en råtta i en hamster bur?

Som rubriken lyder, kan man det?
    Eller blir råttan för stor?
    Har haft många råttor men aldrig en hamster så jag vet inte riktigt hur stora dom blir.

Nån som vet?

Frågar eftersom jag har hittat en jätte söt hamster bur jag vill köpa med massa tunlar och grejor att ha en råtta i.

• Svar på tråden Kan man ha en råtta i en hamster bur?
  • Shoegal

Det finns ju ganska stora hamsterburar också så din fråga säger egentligen ingenting. Om buren är tillräckligt stor är det klart du kan ha råttan i den. Det låter ju trevligt med gångar osv iaf.

• Uet

Jo iof, själva storleken på buren är ganska stor.
    Funderade mest på om en råtta kanske blir för stor för att kunna springa i tunnlarna

• Shoegal

Även det beror ju på storleken på råttan De tamråttor jag träffat skulle nog kunna springa i hamster-anpassade gångar.

• Uet

Jo men det kommer nog gå bra.
    Tack för svaret

Den får väl gå på diet annars om den blir för fet

• Shoegal

Ja, eller så får du köpa en annan bur och göra egna tunnlar av olika rör osv

• fabt

För det första - råttor är flockdjur och bör vara minst 2
    För det andra - chansen är rätt stor att råttans gnagbehov snabbt gör slut på tunnlarna om de nu är utav plast eller liknande material.
    För det tredje - råttor gillar att klättra så en hög bur är att föredra.

"Buren för en råtta ska vara minst 18 dm2 stor, dvs t ex 30 x 60 cm. Upp till 3 råttor kan hållas på denna yta. Minsta tillåtna höjd är 23 cm."
    www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_musoratta.htm

www.srs.st/ - Svenska råttsällskapet

• Kimsan82

En vuxen råtta bli ganska stor..speciellt hanarna!! Tunnlar e ju ofta anpassade till hamster..Men e buren bara tillräckligt stor kan du byta ut dom mot grenar och hängmattor som råttisen kan klättra på när den blir större

Hängmattor fästa i taket har favvo platsen för mina!! Köp Gärna råttan av en privatperson/uppfödare så slipper du förhoppningsvis att din älskling efter 2 veckor föder 12 ungar i mattan*hihi* Fast väldans söta va dom!!

Tänk på att råttor är flockdjur och inte vill bo ensam,så köp 2 kompisar!!

Dom e verkligen underbara djur Lycka till

• giz
    vill inte råttor ha höga burar medans hamstrar vill ha låga?
    råttor vill ju klättra uppåt.....
  • Greenmonster

Det hade jag när jag va liten. Fast en liten större hamsterbur, men bur var det ju. Han fick springa runt mitt sovrum varje dag också.

• MiaMaa

jag hade en sån bur till mina...

men jag hade två burar som jag kopplade ihop....så det blev rätt stort.....men annars är fågelburar bättre....

• Annican001

Som ni ser ovan, så har Fabt redan skrivit minsta tillåtna storlek för råttburar, och de måtten är fånigt litet om man jämför med hur råttor rör sig och lever om. Och som Fabt även nämnde så är råttor flockdjur och bör vara minst två i en bur. Precis som t.ex. Undulater.
    Kolla in på jordbruksverkets hemsida så kan du se vad lagen säger.

Tips: Det är skitkul att bygga och designa en egen bur! En gammal garderob är perfekt t.ex.!

• fabt

Kan inte göra annat än att hålla med Annican001 - Det är skitskojj att bygga en bur förutsatt att man inte gör fel ;)
    Underlaget är viktigt eftersom man vill undvika att träet "suger" åt sig råttornas kiss och liknande.
    Storleken på gallret är viktigt eftersom man inte vill att råttan skall fastna. - Ta gärna vågrätt galler eftersom det är mycket enklare att klättra på.

Det finns massor med sidor som har bra tips på hur man gör snygga råttburar.
    Lycka till om du nu bestämmer dig för att bygga en själv.

• Annican001

Illernät (eller vad det heter) med vågräta "rutor" som är 1.5x1.5 cm vet jag flera som använt. Tänk på att det inte ska vara pregnerat med något ämne eller färg...

• Annican001

Man kan fästa en våtmatta på botten, men då gäller det att se till att kanterna sitter fast hårt. Fäst en list eller något längs med...

• Meli

Jag tycker hamsterburen är helt fel till en råtta. Råttor gillar att klättra och röra på sig. Vill du göra det bästa för råttan så köp en pepegojbur i stället, och inret med hängmattor och klättringsmöjligheter. Det gillar dom.

VIKTIGT: tänk på att råttor är flockdjur och ska vara två stycken, en råtta blir ensam och uttråkad.

Svar på tråden Kan man ha en råtta i en hamster bur?