• LaTjej

Någon som använt STRONGHOLD på sin katt? (öronskabb)

Jag behandlar mina med det nu. Och jag glömde fråga vet om jag själv ska pilla bort smutset i öronen med jämna mellanrum med en tops typ eller sköter det sig själv när man hällt medlet på skinnet?

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Någon som använt STRONGHOLD på sin katt? (öronskabb)
  • ming

Nej, men jag har använt Frontline. Då droppade jag det i öronen, väntade två veckor, droppade i öronen igen och sen var de borta för evigt.

• Woodcock

Det är ett tag sedan nu men jag har bestämt för mig att jag rengjorde med Vetriderm öronrens också så allt försvann. Fick du inga direktiv av veterinären?

• MaNiMi

Vi fick Surolan utskrivet av vet. men de fyra dagarna vi fick vänta på att komma dit så droppade vi i vetriderm så hon fick ur det värsta (va helt proppat i båda öronen när vi hittade henne) vet, gjorde rent det sista och droppa på plats och sen behövde vi inte rensa nå mer efter det.
    Om er vet gjort rent och sen droppat så borde det ju inte bli så mkt mer skit än att katten kan skaka ur det själv när man droppat.

• LaTjej

Jag rensade lite innan och sen droppade jag själv. Det enda hon sa var att jag ska droppa i nacken och sen upprepa om en månad men ingenting om att jag skull rensa med tops. Det var så stirrigt att jag helt glömde bort att fråga. Men jag ser nu att det blir mindre och mindre varje dag så det verkar som om det sköter sig själv.

• LaTjej

Även när jag läste på strongholds förpackningen stod det samma sak.

• Rottis77
    ming skrev 2009-09-24 08:46:10 följande:
    Nej, men jag har använt Frontline. Då droppade jag det i öronen, väntade två veckor, droppade i öronen igen och sen var de borta för evigt.
    Frontline ska INTE droppa sner i öronen!!!! Ev kan man sätta det på huden precis vid örat, men ALDRIG i örat! Frontline ska bara användas utvärtes.
  • ming
    Rottis77 skrev 2009-09-26 10:05:04 följande:
    Frontline ska INTE droppa sner i öronen!!!! Ev kan man sätta det på huden precis vid örat, men ALDRIG i örat! Frontline ska bara användas utvärtes.
    Det var rådet jag fick av veterinären.
  • Rottis77
    ming skrev 2009-09-26 10:36:27 följande:
    Det var rådet jag fick av veterinären.
    Du får ursäkta mig, men otroligt dåligt råd! Hade jag gett det rådet på jobb (jobbars som djursjukvårdare) hade mina arbetsgivare halshuggit mig!
  • ming
    Rottis77 skrev 2009-09-26 10:59:04 följande:
    Du får ursäkta mig, men otroligt dåligt råd! Hade jag gett det rådet på jobb (jobbars som djursjukvårdare) hade mina arbetsgivare halshuggit mig!
    Vad jag vet har fler och fler veterinärer börjat att ge rådet att använda Frontline till öronskabb.
    Ett exempel efter en snabb googling: www.veth.se/file_download.php
  • Rottis77
    ming skrev 2009-09-26 12:58:05 följande:
    Vad jag vet har fler och fler veterinärer börjat att ge rådet att använda Frontline till öronskabb.Ett exempel efter en snabb googling: www.veth.se/file_download.php?file=31012
    Jag vet att det är en del veterinärer som ger detta tips, men det finns en anledning till att det ska användas utvärtes, men man gör ju vad man själv vill. och dessutom är det inte registrerat att användas mot öronskabb, så varför inte då använda tex stronghold som är registrerat för det?
  • MaNiMi

Jag läste på nätet när vår katt hade öronskabb och hittade olika bud om frontline och vad man skulle göra med det..
    *droppa det i nacken, kring öronen, men inte i(ok detta kan väl låta vettigt)
    *droppa det i öronen, katten kan dregla i 24 tim men det är bara normalt (eh? om det nu är normalt så vilja veta varför innan jag gör något sånt mot en liten kattunge)
    *säg inte på apoteket vad du ska använda det till (om apoteket nu har några invändningar mot detta så finns det säkert skäl till det)
    I såna lägen vänder jag mig hellre till veterinär, vilket vi gjorde och jag sa vad jag hade hittat på nätet och hon blev rejält upprörd, främst över det att folk egenvårdade med att hälla fästingmedel i örat då man inte själv kan se om katten kanske har hål på trumhinnan.

• Rottis77
    MaNiMi skrev 2009-09-26 17:00:49 följande:
    Jag läste på nätet när vår katt hade öronskabb och hittade olika bud om frontline och vad man skulle göra med det..*droppa det i nacken, kring öronen, men inte i(ok detta kan väl låta vettigt)*droppa det i öronen, katten kan dregla i 24 tim men det är bara normalt (eh? om det nu är normalt så vilja veta varför innan jag gör något sånt mot en liten kattunge)*säg inte på apoteket vad du ska använda det till (om apoteket nu har några invändningar mot detta så finns det säkert skäl till det)I såna lägen vänder jag mig hellre till veterinär, vilket vi gjorde och jag sa vad jag hade hittat på nätet och hon blev rejält upprörd, främst över det att folk egenvårdade med att hälla fästingmedel i örat då man inte själv kan se om katten kanske har hål på trumhinnan.
    PRECIS!! Men alla förstår inte sånt och att veterinärer kan rekomendera att droppa det i öronen fattar jag ABSOLUT inte!
  • mssixty

Ingen direkt erfarenhet av just skabb men har en gammelkatt som får mkt öronvax som vi måste rensa ibland. Då droppar vi öronrens först och sen torkar ut men en bomullspad. Absolut inte tops då risken är stor att man skadar örat.

Svar på tråden Någon som använt STRONGHOLD på sin katt? (öronskabb)