• Virrpirr

Kastrerad hankatt med udda kissbeteende

Hej på er! :)

Har en kastrerad hankatt på 3 år, som har en del beteendeproblem. För det första så kissar han inne, ofta i soffa eller säng. Han har också et väldigt maniskt beteende överlag och kan bli jätteorolig om han ex. inte hittar vår andra katt.
    Han får ett väldigt djupt jamande när han går in i ett nästan maniskt tillstånd.

Sedan upptäckte jag att när vi var ut eoch gick i trädgården så skakar han med rumpan mot en buske och så kommer det en stråle rakt bakåt (alltså utan att han sätter sig ner)

Vi har varit hos veterinär och först trodde man att det var sköldkörteln eftersom det visade förhöjda värden, men gången efter så var allt bra igen..

Nån som har nån erfarenhet av vad man kan göra?
    Kan det vara att han fortfarande har hormoner kvar? Tycker beteendet påminner om en fertil hanes ibland...

• Svar på tråden Kastrerad hankatt med udda kissbeteende
  • ming

Han markerar ju revir, så antagligen har han helt enkelt (tyvärr) beteendet kvar.

• skorpionen80

Hur gammal var han när han kastrerades? Hade båda testiklarna kommit ner, eller finns sdet risk för att en av dem blev kvar?

Att han vibrerar med svansen behöver inte betyda att han markerar, så gör vår ena hane också, och han markerar inte. Enligt veterinären gör vissa så, bara.

Att han kissar inne.. Har han alltid gjort det? Har han ren sand? Provat att byta? Han kanske inte gillar sanden... Kollat upp så han inte har något problem med urinvägarna, typ urinsten?

• EliLeoMa

Jag har en kompis vars hankatt inte blivit av med sitt beteende trots kastrering. På vissa hänger det väl kvar. Han är precis så som du beskriver plus att han juckar på saker.

• MissGos

Har fått tipset av andra att man kan testa Feliway som man köper på apoteket. Det innehåller feromoner som gör katten lugn. Funkar inte alls på mina men har hört att det funkar på andra.

För att försöka komma tillrätta med ett sådant kissbeteende så får du lägga ett pussel. Testa och se vad som inte funkar eller kanske funkar.

Katter protesterar ibland genom att kissa där de inte ska.

Har ni testat att flytta kattlådan? Byta sand som föregående föreslog?

Där vi bodde innan hade vi en kringstrykande okastrerad hankatt som märkte revir och vid några tillfällen upptäckte jag att min ena kastrerade honkatt märkte revir ute och vi såg att det kom kiss inte bara darrandet på bakdelen. Jätteskumt, men det går an så länge det inte sker inne. 

Det kan också vara något annat katten inte trivs med, en enkel ommöblering kan ställa till det för en del katter. Ta och tänk efter vad som ändrats sen han började.

Älskade Katter Märker Man
  • ming
    skorpionen80 skrev 2009-09-24 08:35:08 följande:
    Att han vibrerar med svansen behöver inte betyda att han markerar, så gör vår ena hane också, och han markerar inte. Enligt veterinären gör vissa så, bara.
    Ja, fast nu var det ju rumpan och inte svansen.
  • MissGos
    EliLeoMa skrev 2009-09-24 08:36:59 följande:
    Jag har en kompis vars hankatt inte blivit av med sitt beteende trots kastrering. På vissa hänger det väl kvar. Han är precis så som du beskriver plus att han juckar på saker.
    Trist sånt är. Vi kastrerade vår hankatt tidigt så vi skulle försöka undvika att han började med sitt revirmärkande och det lyckades.

Jucjande har jag aldrig hört talas om när det gäller katter, bara hundar men inget förvånar mig längre när det gäller katter *s*
  • ming
    ming skrev 2009-09-24 08:42:30 följande:
    Ja, fast nu var det ju rumpan och inte svansen.
    Och dessutom kommer det även en kisstråle då. Ergo markering.
  • ming
    MissGos skrev 2009-09-24 08:44:18 följande:
    Jucjande har jag aldrig hört talas om när det gäller katter, bara hundar men inget förvånar mig längre när det gäller katter *s*
    Vår hankatt kastrerades när han var under året och har i stort sett inga beteende som kan härledas till fertilitet, men ibland, ibland kan han få för sig att sätta sig över vår andra katt och bita fast henne i nacken, sådär som katter gör när de parar sig. Han fattar inte mer än så och gör inget mer än att stå över henne, men det händer alltså ibland, om än väldigt sällan.
  • MissGos
    ming skrev 2009-09-24 08:48:49 följande:
    Vår hankatt kastrerades när han var under året och har i stort sett inga beteende som kan härledas till fertilitet, men ibland, ibland kan han få för sig att sätta sig över vår andra katt och bita fast henne i nacken, sådär som katter gör när de parar sig. Han fattar inte mer än så och gör inget mer än att stå över henne, men det händer alltså ibland, om än väldigt sällan.
    Sådär gör mina honkatter ibland men jag tror mer det är lek än något annat fast det ser likt ut en parning.

Nuförtiden kastreras katterna redan innan de lämnar mamman. Vet inte riktigt hur det funkar med killkatter eftersom kulorna måste ha ramlat ner, men jag kan ha fel.

Våra fem fixades till vid 6 månaders ålder. Dock han sista tvillingparet börja ränna så det var krångligt att passa in när de inte löpte samtidigt.
  • Kinya
    MissGos skrev 2009-09-24 08:52:20 följande:
    Sådär gör mina honkatter ibland men jag tror mer det är lek än något annat fast det ser likt ut en parning.Nuförtiden kastreras katterna redan innan de lämnar mamman. Vet inte riktigt hur det funkar med killkatter eftersom kulorna måste ha ramlat ner, men jag kan ha fel.Våra fem fixades till vid 6 månaders ålder. Dock han sista tvillingparet börja ränna så det var krångligt att passa in när de inte löpte samtidigt.
    Hankatters kulor har redan ramlat ner när de är små kattungar. Såvida det inte är något fel på dem och de inte kommer ramla ner. Så har jag fått det förklarat för mig iaf.
Svar på tråden Kastrerad hankatt med udda kissbeteende