• Anonym

CSN - när betala tillbaka?

Jag ska nu vara föräldraledig två terminer framåt, alltså denna och VT 2010. Jag har studerat på heltid och tagit studielån. Av olika anledningar har jag inte tagit så mycket poäng som jag borde ha gjort, bland annat eftersom jag var hemma med svår foglossning i våras.
    I alla fall så undrar jag när jag kommer behöva börja betala tillbaka på lånet? Redan nästa termin?
    Om jag då pluggar nästa termin istället för att vara ledig, behöver jag börja betala då?
    Isf har jag tanken på att plugga något riktigt simpelt på distans och inte ansöka om studielån (får inte det ändå pga poängen jag saknar) för att inte behöva betala tillbaka redan nu. Men vet inte hur det funkar om man studerar utan lån och bidrag, om man behöver börja betala då.
    Någon som vet?

• Svar på tråden CSN - när betala tillbaka?
  • Lavish

Ingen aning. Jag tror man ska ha inte pluggat i ett år innan räkningarna börjar droppa in men vet ej vad som gäller för FP. Allt jag vill säga är, ring inte CSN och lita på vad dom säger. För när jag tog ett halvår ledigt från studierna för att resa ringde jag och frågade ifall jag skulle behöva betala tillbaka. Och killen jag snacka med sa att räkningarna skulle börja komma i slutet av den perioden då. Men det gjorde dom aldrig, det var skitsnack.

• Anonym

Om det är så att du ska börja betala meddetsamma, så ansök om så att du får betala ett mindre belopp istället, det fick jag och jag betalde 513kr / månad. Se till att du får räkningarna månadsvis så blir det inte en så stor summa varje gång.

• Anonym (Studera)

Det spelar ingen roll om du börjar studera UTAN studiemedel, CSN ser dig som icke-student då. Enda gången du "slipper undan" återbetalningen är om du:
    - Studerar med CSN
    eller
    - Ansöker om nedsättning, då krävs det en väldigt låg inkomst

• Anonym

Om jag ansöker om CSN men får avslag då?
    Tänker mig att jag eventuellt söker någon riktigt simpel distanskurs till våren och även söker studiemedel då vilket jag med all förmodan inte kommer att få. Måste jag börja betala då?

• Anonym (Studera)
    Anonym skrev 2009-09-24 11:59:25 följande:
    Om jag ansöker om CSN men får avslag då? Tänker mig att jag eventuellt söker någon riktigt simpel distanskurs till våren och även söker studiemedel då vilket jag med all förmodan inte kommer att få. Måste jag börja betala då?
    Så länge du studerar UTAN studiemedel = icke-student = återbetalare.
  • Neko

Man brukar få börja betala ca ett halvår efter att man slutat ta CSN... ^^ oavsett om man studerar eller inte.

Svar på tråden CSN - när betala tillbaka?