• Lovali

Kaninfunderingar & frågor

Vi har sedan i april en dvärgvädur. Första husdjuret vi har så jag är inte så rutinerad. Hon bodde inne först men sedan flyttade vi ut henne då jag är allergisk mot henne eller mer troligt mot hennes hö. Hon bor nu i en rejäl träkaninbur (snickarbyggd men ej direkt isolerad) på ben i ett hörn under tak på vår altan. Alltså skyddat läge. Inget regn & så direkt påp buren alltså. Tre täckta sidor. Lagt en ikea dörrmatta på golvet så det blir mjukare/varmare. Får mkt spån & hö.

Jag har dagligen nu dåligt samvete för att hon är ute i regn, rusk och mörker. Jag inbillar mig att hon kanske fryser och det är det ändå fortfarande ca 10 grader + nattetid...
    Jag hoppas på att ni skall tala om för mig att hon ju faktiskt är en kanin och klarar fukt & kyla,
    för visst är det väl så? Att jag fryser behöver ju inte betyda att hon gör det...

Har kaniner bra mörkerseende?

Hoppas på några svar så mitt dåliga samvete förhoppningsvis kan lätta...

• Svar på tråden Kaninfunderingar & frågor
  • Hjartesjalen

Hej! Du beh inte oroa dig, dom trivs o vara ute, o dom e gjorda for det. Hon kommer o fa 'vinterpals' snart o far sin varme darigenom.

Jag skulle rada dig till att INTE ha span, efterom det komme ri kaniners ogon o kan skada, som sma fliser. Du kan ha ho, el halm istallet av riktigt bra kvalitet sa det inte finns en massa damm el mogel dari. Se till ocksa att inte vattnet fryser till is, eftersom dom dricker mycket varje dygn. ha ocksa in henne ibland, o det e viktigt o halla henne o ge karlek.

Lycka till!

• Tudor 05

En bur med enbart framsida som gallersida, och övriga sidor täckta räcker gott och väl som utebur. Något isolerade behöver de inte vara (har hört att det är dåligt med isolerade, men minns inte varför).

Jag har alltid kört spån till mina (fött upp kaniner i 13 år), och aldrig haft problem. Spån och hö är det jag kör med.

Kaniner tycker att det är kul att skutta omkring i snön sen också. Så en stund i en hage i snön uppskattar de. Men är det slaskigt så torka av kaninen väl med en handuk så hon inte blir kall.
    Men annars håller de värmen!

Inte för att det direkt hör till tråden, men man måste ju ha sitthylla till kaniner numera (lag sedan september förra året om jag inte minns fel), så då kan ju ett litet hus i buren vara bra. Funkar både som kryp-in för kaninen (där det blir lite trångt, varmt och mysigt), och husets tak fungerar som sitthylla.

• Lovali

Tack för era svar. Ta in kaninen ibland kan man ju inte riktigt göra då jag hört att de är JÄTTEKÄNSLIGA för temperaturändringar och kan få värmeslag då. Jag kommer fortsätta använda spån + hö. Har aldrig hört att spån kan vara skadligt (men förstår att det KAN hamna i ögon & så om man har otur).

Så även dvärgvädurar klarar kalla temperaturer (hur kallt innan de fryser ihjäl???!)lika bra som större kaniner? Vad bra. Vad lättad jag blir. Att de tom kan gilla snö är ju ett bevis på det Vår kanin är ute 1-2 timmar per dag på vår, helt staketogärdade & stenbelagda, altan så där har hon det ganska bra även om jag även på det får dåligt samvete för att hon är ute för lite...suck...sådan är jag...det dåliga smavetets moder

I sin bur har hon ett hus som hon ibland går in i men tvärtemot vad jag trodde så sover hon tex inte därinne utan gräver mest i hörnet i spånen. Trodde hon skulle gilla att ligga där & mysa. Hon kanske gör det om det är för kallt sedan. Hon kan sitta uppepå det huset också men gör det sällan. Varför rekommenderas sitthylla, vet ni det?

• Hjartesjalen
    Lovali skrev 2009-09-24 11:43:53 följande:
    Tack för era svar. Ta in kaninen ibland kan man ju inte riktigt göra då jag hört att de är JÄTTEKÄNSLIGA för temperaturändringar och kan få värmeslag då. Jag kommer fortsätta använda spån + hö. Har aldrig hört att spån kan vara skadligt (men förstår att det KAN hamna i ögon & så om man har otur).Så även dvärgvädurar klarar kalla temperaturer (hur kallt innan de fryser ihjäl???!)lika bra som större kaniner? Vad bra. Vad lättad jag blir. Att de tom kan gilla snö är ju ett bevis på det Vår kanin är ute 1-2 timmar per dag på vår, helt staketogärdade & stenbelagda, altan så där har hon det ganska bra även om jag även på det får dåligt samvete för att hon är ute för lite...suck...sådan är jag...det dåliga smavetets moder I sin bur har hon ett hus som hon ibland går in i men tvärtemot vad jag trodde så sover hon tex inte därinne utan gräver mest i hörnet i spånen. Trodde hon skulle gilla att ligga där & mysa. Hon kanske gör det om det är för kallt sedan. Hon kan sitta uppepå det huset också men gör det sällan. Varför rekommenderas sitthylla, vet ni det?
    Ta in kaniner kan man visst gora, dom far varmeslag i solen o for stark varme nar det galler sadan varme, men inte for att komma in o fa gosa med sina manniskor o ligga i knat en stund.

nar det galler span gor man sjalvklart som man vill, men det har varnats mycket for detta, + en massa skit som finns i span som dom kan ta skada av. darfor ger jag aldrig det radet ang span till kanin. Lycka till!
  • Lovali

Jag trodde det var temperaturskillnaden, från tex 0 grader ute till 25 grader inne som var farligt för dem. Ut & in i så olika temperaturer har jag för mig att de avråder ifrån. Just nu är det dock ok då det är typ 17 grader ute & 25 inne.
    Tack för att du tar dig tid att svara

• Hjartesjalen
    Lovali skrev 2009-09-24 14:33:51 följande:
    Jag trodde det var temperaturskillnaden, från tex 0 grader ute till 25 grader inne som var farligt för dem. Ut & in i så olika temperaturer har jag för mig att de avråder ifrån. Just nu är det dock ok då det är typ 17 grader ute & 25 inne.Tack för att du tar dig tid att svara
    Det e ingen fara for dom, det kan vara smallkall vinter men du kan anda ta in en kanin o sitta o gosa med den en stund inomhus. Dom ska inte sitta i drag tex, det e farligt for dom. O att tex ha dom i vintekylan o ta in o satta dom i bur nagra timmar framfor brasan, nej det e inte bra, men att gosa inomhus mar dom bara bra av.
  • Lovali

*puffar lite* Ifall ngn mer har erfarenhet av kaniner & utevistelser...

• Tudor 05

ja mina kaniner (dvärgvädurar och "hoppvädurar") har iallafall klarat uppemot -25. Läste nånstans på vildkaniner att de klarar iaf -30, så detsamma borde gälla tamkaniner tycker man.

Vad gäller att ta in dem. Jag skulle inte ta in dem så himla länge. Det kan man ju tänka själv att komma in med termokläder, mössa, vantar, långkallingar etc, och stanna inne i en timme så. Nejtack.... men sådär 15 minuter grejar man ju.

Jag tävlar ju hoppning med mina kaniner. VIntertid är det tävlingar både ute i snö, och inomhus på matta. De flesta tävlingkaniner bor utomhus jämt, men det finns innekaniner också. Innekaninerna kommer ut i snön och tävlar på vintern, och utekaninerna följer även med in och tävlar.
    Men jag brukar köra på att de får stå ute i sina transportburar, och bara komma in korta stunder (för sitt lopp etc).

Du märker när din kanin vill ut i kylan igen! när den är springig och sprallig så är det lugnt. När den börjar lägga sig och vila är det kanske dags att gå ut med den igen.

• Gnista

Kaniner klarar kyla bra så länge det inte blir fuktigt. A och o är alltså skyddat läge på buren, som du ju redan har. Spån är utmärkt som bottenmaterial. Komplettera med rikligt med halm (har bra isolerande förmåga) som hon kan boa in sig i.

Däremot kan man kanske diskutera om det är så kul för ett socialt djur att sitta ensam. Även om man är en mycket ambitiös ägare och är där och fixar och donar 1 timme om dagen så är det ju 23 timmar av ensamhet. Det kan ibland vara svårt att introducera en kompis till en vuxen kaninhona, men finns en vuxen kasterad hane (som någon behöver göra sig av med) man skulle kunna pröva med?

Hur stor är buren? Har hon en stimulerande miljö med något att krypa igenom/under och hoppa upp på osv?

Kaniner är skymningsdjur och har bra mörkerseende.

Det är inte bra att ta in kaninen i värmen när det är kallt ute. De börjar fällningsprocessen snabbt. Se till att ha möjligheter att gosa utomhus istället. Kanske har ni möjlighet att stänga av så hon kan hoppas runt på hela altanen? Då kan man ju kela och tex bygga hinder mm där, utan att riskera att den smiter.

Svar på tråden Kaninfunderingar & frågor