• ming

Är kattmask och hundmask olika sorter?

När jag gick på kurs med min hund sa de att katter och hundar inte har samma typ av mask och kan därmed inte smitta varandra. Jag tycker att det låter lite suspekt så jag tänkte höra med FL-experterna här om det stämmer?

• Svar på tråden Är kattmask och hundmask olika sorter?
  • Marma

ok, nu jag ingen expert eller har inga katter eller hundar för den delen heller men avmaskas de inte med samma medel? Trodde typ mask som mask....människan ´kan ju bli smittad av djur (iallafall som jag har lärt mig)

• ming

Alltså jag vet inte. Jag fattar det som att de menade att det var olika verkningsmedel för de olika maskarna, men det låter ju ändå konstigt.
    De sa tydligt flera gånger under flera kurstillfällen att man inte behöver avmaska hunden om katten har fått mask, eftersom katten inte kan smitt hunden, då de har olika sorters mask.
    Det låter bara weird!

• Marma
    ming skrev 2009-09-24 08:36:45 följande:
    Alltså jag vet inte. Jag fattar det som att de menade att det var olika verkningsmedel för de olika maskarna, men det låter ju ändå konstigt.De sa tydligt flera gånger under flera kurstillfällen att man inte behöver avmaska hunden om katten har fått mask, eftersom katten inte kan smitt hunden, då de har olika sorters mask.Det låter bara weird!
    ja det gör det, hur kan då människan smittas av både katt o hund? elelr har jag lärt mig fel oxå..:P
Svar på tråden Är kattmask och hundmask olika sorter?