• Angel in sight

Hjälp mig förstå semesterreglerna vid förskottssemester...

Jag har talat med vår lönedam flera gånger och trodde jag förstod nu men nej jag förstår inte märker jag. Tänkte kolla om någon här kan förklara innan jag än en gång frågar henne.

Jag började på detta jobb i augusti 2008 och hade 4 veckors semester under sommaren 2009. Den semestern tjänar jag tydligen in nu mellan april 09 - mars 10. Men tjänade jag inte in några semesterdagar från när jag började? Augusti 08 - mars 09 måste jag ju ha tjänat in några dagar eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Hjälp mig förstå semesterreglerna vid förskottssemester...
  • Stormorsan

Det verkar inte vara förskottssemester du fått utan ni har semester innevarande år.

Din sommarsemester i år är inte helt intjänad förrän i mars 2010.

Under perioden 0808 till 0903 har du tjänat in ca 17 dagar, dessa borde synas som sparad semester på din lönespecifikation.

• Angel in sight

Hmm, ok. Jag har 3 sparade dagar. Det låter märkligt. Inte har jag tagit ut 14 sparade dagar tidigare.. Får kolla upp på mina tidigare lönebesked och se hur det ligger till. Tack för svaret.

• Angel in sight

Stormorsan:
    Hoppas du läser tråden igen.
    Jag tittade på mitt första lönebesked för augusti 08 och då står det 5 dagar "innevarande semester" och 0 sparat. Så fortsätter det till mars 09 och sedan står det att jag fick 28 dagar innevarande och 3 sparade (då jag tagit ut 2 av de 5).

Stämmer det då eller varför hade jag 5 dagar? Man borde ju tjäna in fler dagar under augusti - mars.

• Stormorsan

Ja det verkar konstigt. Under förutsättning att full semester är 25 dagar så brukar man förenklat beräkna att man tjänar in 2,1 semeterdagar per arbetad månad. (egentligen 2,083 dagar)

Augusti 08 till mars 09 borde du tjänat in ca 16 dagar.

Du får nog prata med lönetanten igen och fråga hur det funkar.

• Angel in sight

Ja, det enda som är skillnaden är att vi har 28 dagar istället för 25. Jag ska kolla med henne igen då. Tack för hjälpen.

Svar på tråden Hjälp mig förstå semesterreglerna vid förskottssemester...