• Diamantflickan

Ont i tandköttet efter hårt löp-pass

Någon som varit med om det??

För en vecka sedan körde jag ett hårt löp-pass på gymmet. Efter det har jag haft som en konstig kliande smärta i nedre tandraden. Det kom under passet och har suttit i sedan dess. Kan det vara någon konstig överansträngning som visar sig så??

Jag har inga problem med mina tänder i vanliga fall...

• Svar på tråden Ont i tandköttet efter hårt löp-pass
  • The Black Lady

Såg om något liknade på ett hälsoprogram fö några månader sedan... Det var en som fick ont/klåda i tandköttet och hörntänderna... det visade sig på henne att hon hade högt blodtryck och att det blev farligt högt när hon tränade...

Kanske en ide och kolla upp hur blodtrycket ligger?

• Diamantflickan

Oj då, men jag har lågt blodtryck...

Har beställt tid hos tandläkaren nu i alla fall..

• triax

Jag brukar också få ont i tandköttet och tänderna i nedre tandraden när jag tränar, om jag verkligen tar ut mig. Kan sitta i ett tag efter. Vet inte vad det beror på. Du kan väl skriva om du får svar så vet jag :)

• Diamantflickan

Ja, ska fråga tandläkaren om detta. Har ett minne av att jag fått så någon gång förut, men då har det gått över på några dagar - den här gången har det suttit i nästan 2 veckor...

• Diamantflickan

Har varit hos tandläkaren nu. Hon hade inget svar på vad detta fenomen kunde bero på. Jag hade däremot borstat tänderna för hårt så att tandhalsarna kommit fram. När hon blåste kall luft på tänderna ilade det så jag nästan ramlade ur stolen. Att besvären kom efter att jag tränat kunde vara en tillfällighet. Hon lackade med någon slags flourlack och så fick jag order om att bara använda eltandborste i fortsättningen.

Får se om det går över nu då...

• Maax

Biter du ihop käkarna hårt medans du tränar?? Ibland gör man det omedvetet, medans man är focuserad på nått annat.

• Diamantflickan
    Maax skrev 2009-10-02 14:58:46 följande:
    Biter du ihop käkarna hårt medans du tränar?? Ibland gör man det omedvetet, medans man är focuserad på nått annat.
    Det har jag faktiskt inte tänkt på, men det är möjligt... Skulle detta kunna göra att det gör ont i tandköttet i flera veckor tror du?
  • Maax
    Diamantflickan skrev 2009-10-03 13:59:07 följande:
    Det har jag faktiskt inte tänkt på, men det är möjligt... Skulle detta kunna göra att det gör ont i tandköttet i flera veckor tror du?
    Kanske inte ont i själva tandköttet, men spänningar i käk- och ansiktsmuskler. Det kan vara svårt att lokalisera var i från smärta i ansiktet/munnen kommer ifrån.
  • carola1977

Tänker också att det kan bero på att man biter ihop käkarna hårt. Jag kan göra det om jag är stressad när jag sover och då tror jag att jag har hål i varenda tand sedan, tills jag kommer på vad det beror på. Måste tänka på att slappna av i käkarna då så ger det sig efter ett tag (minns inte hur länge det brukar hålla i sig). Får även ilningar i tandhalsarna av det här säger min tandläkare även om jag inte förstår hur det hänger ihop.

• Diamantflickan

Vad kan man göra åt det då? Bettskena eller?

Svar på tråden Ont i tandköttet efter hårt löp-pass