• Anonym (TS)

Hur ska man raka sig utan att det kliar efteråt?

Har rakat benen i jag vet inte hur många år och ändå så kliar det förskräckligt rent ut sagt efteråt. Det börjar klia ca 12 timmar efteråt och fortsätter i kanske 2 dygn. Skulle vilja kunna raka underlivet också (många verkar ju dessutom tycka att man är jätteäcklig om man inte gör det) men jag förstår inte hur det ska vara möjligt. Hur gör ni, ni som gör det?

Det känns som att jag provat allt. Nya rakhyvlar, gamla rakhyvlar. Tvätta noggrant före, tvätta noggrant efter. Desinfektionsmedel, rakskum, med och utan. Jag rakar mothårs eftersom om jag inte gör det så blir det fula svarta prickar kvar av håren.

Hur ska man göra? =/

Har provat raka bikinilinjen ett par gånger men då kliar det så hemskt att jag inte kan ha trosor på flera dagar.

Det är inte heller så att det går över med tiden eftersom jag rakar ju benen regelbundet och det är fortfarande så där.

Vaxa tänkte jag på, men då är man kanske vaxad i en vecka, sedan kliar det igen medan det växer ut och det måste ju bli en viss längd för att man ska kunna vaxa igen.

Hjälp. Vad gör jag för fel?

Jag måste dessutom raka mej var 12e timme om jag inte vill ha stubb...

• Svar på tråden Hur ska man raka sig utan att det kliar efteråt?
  • Anonym (hm)

huden kan vara jättetorr?

det är viktigt med en bra scrubkräm i duschen 1gg/vecka..
    och SMÖRJA in benen ordentligt efter du rakat dem.. innan huden torkat helt typ..

ang att raka sig därnere så har jag samma problem.. likaså under armarna..
    därnere så rakar jag mig bara medhårs.. hellre att det är välansat än att inte raka alls.

under armarna så måste jag ju raka mig mothårs.. men det blir alldeles knottrigt och kliar djävulskt!!!

en gammal metod är att använda en treo som precis brusat sönder klart.. och badda där man rakat sig precis..

• Anonym (salvan)

Smörj på Bephanthen efter du har rakat dej. Har ja provat och nu får ja inga fler röda prickar eller kli mellan benen efter rakning.

• Anonym (TS)

Jag har inte jättetorr hud, ganska normal hud och jag brukar dessutom alltid smörja in benen efter att jag rakat dem, men det hjälper inte.

Under armarna kliar det lite mindre (tror det är för att det är mindre yta?) men ibland måste jag sätta kortisonsalva för att bli av med det värsta kliet. Är ju inte så kul att vara helt röd och knottrig och kliandes under armarna heller =S Fast det måste ju vara värre i underlivet.

Hm, treo, lät ju intressant. Måste det vara just det märket?

Var köper man bephanthen?

• Anonym (salvan)

Bephanthen finns på apoteket, i barnhyllan. De e ju en fet salva som man brukar smörja bebisars röda rumpor med =)

• Anonym (Helena)

för mig kliar det också när huden är torr på mina ben. Annars är det nog att raka ofta som är mitt tips så det inte blir stubb som klias.

• Anonym (TS)

Anonym (salvan) skrev 2009-09-25 23:29:31 följande:

Bephanthen finns på apoteket, i barnhyllan. De e ju en fet salva som man brukar smörja bebisars röda rumpor med =)
    Ah, okej, är det den där som huden blir helt vit av. Blir ju lite krångligt om man ska gå med det länge. Eller tänker jag på en annan salva? Far den här in i huden fort?

Helena,

Fast jag får stubb redan efter ett par timmar. Har definitivt stubb efter 12 timmar. Känns ju något jobbigt att raka benen + underliv var 8e timme =S
  • Toppen9

Apoteket har en grej att smörja in sig efteråt med. Nice N Cool heter den, funkar jättebra och reducerar även antalet rakfinnar.

• Anonym (TS)
    Toppen9 skrev 2009-09-26 13:46:10 följande:
    Apoteket har en grej att smörja in sig efteråt med. Nice N Cool heter den, funkar jättebra och reducerar även antalet rakfinnar.
    Okej, tack, får testa alla dessa saker. Fast jag hoppas på att det är något annat i dem än mjukgörande/återfuktande/desinfekterande för det har jag redan testat =S
  • Anonym (salvan)

Anonym (TS) skrev 2009-09-26 13:43:41 följande:

Anonym (salvan) skrev 2009-09-25 23:29:31 följande: Ah, okej, är det den där som huden blir helt vit av. Blir ju lite krångligt om man ska gå med det länge. Eller tänker jag på en annan salva? Far den här in i huden fort? Helena, Fast jag får stubb redan efter ett par timmar. Har definitivt stubb efter 12 timmar. Känns ju något jobbigt att raka benen + underliv var 8e timme =S
    Nej den salvan som man blir vit av heter Inotyol. bephanthen syns de inte att man har smörjt med. men kan väl bli lite kladdigt om man tar för mycket.
  • mrs Elliott

Du verkar ha jättekänslig hud .Pröva att raka benen med en hudlotion utblandad med lite vatten .Underlivet behöver du inte raka alls .Det är ute :)

• Anonym (TS)

mrs Elliott skrev 2009-09-27 12:03:29 följande:

Du verkar ha jättekänslig hud .Pröva att raka benen med en hudlotion utblandad med lite vatten .Underlivet behöver du inte raka alls .Det är ute :)
    Jag har inte känslig hud alls annars, konstigt nog. Behöver inte använda så mycket produkter för att den ska se fin ut. Får inget svid av hårborttagningsmedel eller så (min sambo fick brännskador!). Har aldrig haft problem med torr eller fet hy, inga finnar etc. Bränner mej inte i solen. Så det är lite konstigt.

Hehe, ska prova det, men jag tror inte att det är förr torr hy som är problemet.

Är det ute? =P Det vore för väl om det vore så! Men jag tycker man läser i trådar överallt i olika forum "hur tänker tjejer som inte rakar underlivet??!!" och att man är äcklig =( Skulle ju aldrig våga med på ett ons när jag inte kan fixa rakningen.
Svar på tråden Hur ska man raka sig utan att det kliar efteråt?