• Anonym

Någon som felaktigt fått lön trots föräldraledighet??!!!

Såg på min lönespecifikation idag att jobbet har betalat ut heltidslön för september månad till mig. Jag undrar om någon vet hur länge arbetsgivaren kan komma att kräva pengarna tillbaka. Eller kan man våga "använda" pengarna? Vill inte direkt ringa lönekontoret om de inte upptäcker felet själva... Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Någon som felaktigt fått lön trots föräldraledighet??!!!
  • Astrosmurfan

Jag tycker du ska ringa lönekontoret ändå. För om du inte har rätt till de pengarna så kan du bli återbetalningsskyldig ändå, för det skulle du märkt kan de säga.
    Det kan vara så att du har lön i efterskott och faktiskt ska ha den lönen?

• Anonym

De kommer att märka det! Sitter själv med sånt, och de har väl glömt att lägga in frånvaron... vilket innebär att du kan få full lön varje månad tills de märker det, men någon gång måste de gå in och pilla.. om du blir sjuk, VAB eller semester.. och då kommer det att synas, om det inte blir en revision innan.

• Moflo

Om inte annat så lär ju FK vilja ha tillbaka sina pengar! Jag hade själv av misstag fyllt i semester fast jag hade varit föräldraledig, ringde på lönekontoret och bad att få betala tillbaka den summan. FK hade alltid ringt mitt jobb och kollat VAB och sånt, men som tur var gjorde de inte det den här gången, men det kändes ändå skönt att vara ärlig och betala tillbaka så slipper man vara nervös och orolig.

• Anonym (samma som #2)

Just det, FK kan ringa och kontrollera också! Får dom för sig att du lurar systemet så kan du dessutom bli polisanmäld...

• Anonym (Betala tillbaka)

Upptäcks det så blir du återbetalningsskyldig (det hände en på mitt jobb som missade att hon fått fel)
    Nä, kontakta lönekontoret och säg att du fått felaktig utbetalning så får du besked om hur du ska betala tillbaka.

Det jag förvånas mest över är att du har samvete att ens fundera på att behålla pengar som INTE ÄR DINA.
    Vart är mänskligheten på väg?

• Liis

det hände mig fast jag inte alls visste om det så samma dag jag kom hem från BB hade jag fått en lapp där jag va återbetalningsskyldig så hade jag varit du skulle jag ringt dom på en gång...

• sunshine03

jag fick för mycket i lön (fast jag trodde det var rätt)...

och sen på nästa lönelapp så blev det en löneskuld på dom pengarna

• Anonym

Det var nog i chocktillstånd som jag skrev inlägget, tänkte inte ens på att jag fått ersättning från Försäkringskassan den månaden. Ska ringa lönekontoret i em så det inte blir något galet framöver. För jag tror inte att jag får lönen i efterskott... Trodde först att det var löneförhöjningen som kommit retruaktivt men inte, hade dock inte varit fel med lite extra pengar denna månad.

Svar på tråden Någon som felaktigt fått lön trots föräldraledighet??!!!