Kan man få ut gamla patientjournaler?
Någon som vet om man kan få ut en patientjournal på en avliden person?
Journalen jag vill få tag på är från 1952 och är på en nära släkting till mig.
Vet någon hur man går till väga?
Någon som vet om man kan få ut en patientjournal på en avliden person?
Journalen jag vill få tag på är från 1952 och är på en nära släkting till mig.
Vet någon hur man går till väga?
Om den finns skall man höra av sig till chefslverläkaren på kliniken det gäller enl. vår sekreterare, men hur länge den finns kvar vet jag inte, borde väl finnas på microfilm eller nåt??
Man har rätt att få ut den i alla fall.
Jobbar på sjukhus så vår sektererare borde väl veta antar jag.
Lycka till!
Det e lite mer komplicerat när någon avlidit. Kommer inte riktigt ihåg alla regler för det. Googla på patientdatalagen som är ny för i år.
För det första är det överläkaren som bestämmer vad som får lämnas ut och inte, men när journalen dessutom är gjord för så länge sedan så finns det inte kvar på sjukhuset längre. Beror delvis på om det är en privat eller landstingsägd inrättning oxå. Här i Sthlm hamnar så gammalt material i Landstingsarkivet (Flemingsberg)däremot har jag för mig att det finns en regel hos privata vårdgivare att de endast måste spara material i 10 år, men jag kan ha fel.
Inte alltid, så är det inte där jag jobbar t ex....
Innan man får klartecken om att få ut en anhörigs journal tror jag att man måste ha ett skäl till varför man ska få ut den och vad man ska med informationen med.
Det man måste veta i landstingsarkivet när man eftersöker något är ganska exakt när och var patienten har vårdats.
Men jobbar du i elektroniska journaler?
TS: Ring berörd avdelning och förklara ditt ärende så kan de hjälpa dig.
Så här står det på Akademiska Sjukhuset i Uppsalas hemsida...
Journalbeställning
CESÅ är en landstingsgemensam journalenhet för beställning av journalkopior från Landstinget i Uppsala län.
Här kan du inte beställa journalkopior från:
- Hjälpmedel och habilitering
- Folktandvården
- Privata vårdgivare inom Uppsala län
Dessa journalkopior beställs hos respektive vårdgivare.
Vi har åtkomst till journaler från ca 1958 och framåt.
Journalkopiorna skickas som rekommenderat brev. Inga journalkopior skickas via e-post.
Vi faxar enbart till vårdgivare och då endast i akuta fall.
Här kan du beställa egna journalkopior
Om du som vårdnadshavare önskar beställa journalkopior på ditt barn ska beställningen alltid vara skriftlig och i original där du intygar att du är barnets vårdnadshavare.
Blankett för beställning
Om du som anhörig vill beställa din avlidne anhöriges journalkopior ska beställningen alltid vara skriftlig och i original och du ska komplettera beställningen med "dödsfallsintyg med släktsskapsutredning" som beställs från Skatteverket.
Tack för era svar!
Det här gäller det gamla hospitalet i Nyköping, ett tidigare psyksjukhus som inte finns kvar längre.
Men jag skulle kunna ringa Landstingsarkivet och fråag om dom tror att det finns någon chans att leta rätt på journalen.
Jag får väl åka dit och leta om det skulle behövas.
Nu har jag fått hjälp!
Landstinget i Nyköping har alla journaler hos sig fram till 1960, så hon skulle leta upp den och skicka till mig. Var hur enkelt som helst
Tack för era tips!