• Marma

Hur tolkar ni denna text? angående moppe o körkort.

har nu läst nya regleran angående moppe o körkortet o så. Men hakar upp mig på sista meningen som lyder "Du som fyllt 15 år innan 1 oktober 2009 får även i fortsättningen köra moped klass II utan förarbevis" o som jag fattar det får alltså jag som då e född för länge sen köra moppe klass 2 då såklart utan körkort medans maken säger att jag måste ta kortet.

Därför måste jag kolla här hur tolkar ni denna text? För jag vet att jag har rätt

om ni vill läsa hela finns den här: publikationswebbutik.vv.se/upload/5056/205_026_kora_moped_nya_regler_fran_1_oktober_2009.pdf

• Svar på tråden Hur tolkar ni denna text? angående moppe o körkort.
  • Frk Svår

Jag tolkar det som du. Om du menar att du fyllde 15 innan 1 okt 2009

• Frk Svår

Alltså, du behöver inte ha _förarbevis_ för att köra moped klass II. Körkortet var ju till för mopeder klass I.

• Marma

Frk Svår skrev 2009-09-24 15:22:11 följande:

Alltså, du behöver inte ha _förarbevis_ för att köra moped klass II. Körkortet var ju till för mopeder klass I.
    ja precis o de som e födda EFTER 1 okt 2009....
  • lill linda 82

vad är det du ska köra? är det eu moppe eller vanlig moppe?

för det delas ju upp i 2 klasser, ska du köra eu moppe eller klass1 moppe som det heter dvs om de går mer än 30 km/h - högst 45km/h så måste du ha körkort.

men ska du ha en moppe som bara går 25 km/h, alltså en klass 2 moppe, så behöver du inte ha körkort.

dvs ska du köra klass 2 moppe så behöver du inte ha körkort...om jag nu fattat rätt under min teori under då jag tog körkort för bil.

• Frk Svår
    SmåläningsMamman skrev 2009-09-24 15:23:03 följande:
    Frk Svår skrev 2009-09-24 15:22:11 följande: ja precis o de som e födda EFTER 1 okt 2009....
    För att köra moped klass I måste alla skaffa körkort men de förarbevis som använts fram till 1 okt 2009 kommer tydligen att bytas ut mot körkort så de som kör moped klass I kommer inte behöva ta nytt körkort. Så tolkar jag det iaf.

Vill man köra moped klass II och är äldre än 15 redan nu behöver man inte göra någonting.
  • Pretty Banana

Jag tolkar den som du, dvs. om du är äldre än 15 behöver du inget förarbevis, annars kommer du behöva ett när du fyller 15

• epe

Moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en sådan om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. Blir du 15 år efter den 30 september 2009 krävs det att du minst har ett förarbevis (för moped klass II).

Alltså du behöver inget körkort!

Ovan utdrag från www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/forarbevis-moped/

• Stårschan
    SmåläningsMamman skrev 2009-09-24 15:19:31 följande:
    har nu läst nya regleran angående moppe o körkortet o så. Men hakar upp mig på sista meningen som lyder "Du som fyllt 15 år innan 1 oktober 2009 får även i fortsättningen köra moped klass II utan förarbevis" o som jag fattar det får alltså jag som då e född för länge sen köra moppe klass 2 då såklart utan körkort medans maken säger att jag måste ta kortet.Därför måste jag kolla här hur tolkar ni denna text? För jag vet att jag har rätt om ni vill läsa hela finns den här: publikationswebbutik.vv.se/upload/5056/205_02...
    Hur läser man den texten om man får det till något annat än att alla som födda före 30/9-1994 får köra moped klass II utan körkort? Kan man skriva mycket tydligare?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Marma

tänkte mest på moppe klass2 som max få köra 30km/tim. det e bara det jag vill köra så...men gubben envisas med att jag ska ha "körkort" även för klass2

• Stårschan
    SmåläningsMamman skrev 2009-09-24 15:35:57 följande:
    tänkte mest på moppe klass2 som max få köra 30km/tim. det e bara det jag vill köra så...men gubben envisas med att jag ska ha "körkort" även för klass2
    Varför envisas han med det? Det är väl i och för sig aldrig fel med lite uppfriskande av trafikkunskaperna, men är man trafikvan så är det väl onödigt att lägga ut pengar på något man inte behöver.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Alyssa

Du behöver bara ha förarbevis/körkort för moped Klass1 inte 2...

• Marma
    Stårschan skrev 2009-09-24 15:54:00 följande:
    Varför envisas han med det? Det är väl i och för sig aldrig fel med lite uppfriskande av trafikkunskaperna, men är man trafikvan så är det väl onödigt att lägga ut pengar på något man inte behöver.
    jag vet inte, han som tyckte jag skulle gå in på transportstyrelsen hemsida o kolla men tror han missta sista meningen eller nåt sk amed nöje visa honom den när han kommer hem om 1vecka..
  • black sun

Du kommer behöva ha körkort för moped klass 2. Jag tog körkort för eu-moppe nu innan 1 okt. då tog jag enligt de gamla reglerna. Nu kommer det blir mkt svårare och dyrare att ta körkort för eu-moppe. På den kursen sa det att man kommer behöva ta körkort för moped klass 1 också, om man inte har körkort för bil. Den körkortsutbildningen kommer vara jämförbar med den jag gick nu för klass 2-moped. Så din kille har rätt.

• black sun

Eller ja, ni har rätt båda två. Du får nog köra utan körkort men de som fyller 15 och ska köra moped klass 2 måste ha förarbevis: En ny körkortsbehörighet ?
    AM ? införs och krävs för att få börja köra moped klass I. Samtidigt blir
    det nödvändigt att ta förarbevis för att få börja köra moped klass II.

Men har du kört moppe tidigare och är äldre än 15 så får du köra utan kort så du klarar dig verkar det som

Svar på tråden Hur tolkar ni denna text? angående moppe o körkort.