• Noiis

Leva utan bukspottkörtel?! nån med info?

Är det nån som har info eller som själv lever utan bukspottkörtel?
    Jag har knappt fått nån info alls från sjukhuset om detta då man inte vill oroa i onödan.
    Hur funkar det att leva utan bukspottkörtel om det nu blir akuellt? kan man ta bort delar av bukspottkörteln eller är det allt eller inget som gäller?

• Svar på tråden Leva utan bukspottkörtel?! nån med info?
  • Noiis
    Höst flickan skrev 2011-04-01 21:55:40 följande:
    Man kan Leva utan,dock får man diabetes o måste äta enzymer
    tack för svar han har ätit creon i 2 år nu. men det är i dagsläget inte aktuellt att ens röra bukspottkörteln!
    Då var frågan om den var sjuk vilket man var oroliga för. Men det verkar som att man har lagt det åt sidan och kollar på andra saker i dagsläget  
  • Höst flickan
    Sjukhus Mamman skrev 2011-04-01 22:10:56 följande:
    tack för svar han har ätit creon i 2 år nu. men det är i dagsläget inte aktuellt att ens röra bukspottkörteln!
    Då var frågan om den var sjuk vilket man var oroliga för. Men det verkar som att man har lagt det åt sidan och kollar på andra saker i dagsläget  
    Jag själv äter creon pga av kronisk pankratit. fått det pga av medfött fel el en gen..
    Har nästan tagit reda på allt om detta snart
    Finns en 7 årig flicka som har opererat bort hela bukspottskörteln pga av kraftig infektion, o hon har bara lindrig diabetes pga av att dom opererade in hennes egna "insulin celler " i armen..
    Hoppas ajg ev får göra samma operation, då jag har en kronisk inflamation som i värsta fall kan leda till cancer i den..o det är inge skoj.
    Kram o är det din son det gäller?

Är lite nyfiken på flera som har problem..
    vart går ni?

Mvh
    Anna
  • Lisa 148

Hej Anna! Ser att det var ett tag sedan du skrev det här inlägget men gör en chansning och ställer lite frågor till dig ändå. Min sambo har samma sjukdom som dig. Han har haft sjukdomen i drygt 10 år men senaste åren har han fått mycket mer ont samt att "skoven" blivit mer långvariga & kommer oftare. Hur länge har du haft sjukdomen? och hur ofta kommer dina skov? Jag undrar även om du kan tipsa mig om var jag kan få mer info om sjukdomen och ev även om den 7-åriga flicka som du skriver om som har blivit opererad? tack på förhand, Med vänlig hälsning, Lisa

• Höst flickan

Hej Lisa.
    Jag fick massa Skov för ett år sedan drygt,nu var det drygt 9 månader sedan sista gången drygt.
    Skoven höll i sig i några dagar(två) ca och jag låg i badet (kändes bra med värme)och åt spasmofen.
    I dag har jag lite värk hela tiden (men jag klarar mig från värktabletter)och är lite lös i magen ibland.
    Ang den 7 åriga flickan så googlade jag fram det,annars har jag pratat en del med en professor (Matthias Lööhr) på Karolinska.
    Har väll inte fått all info..och på något sätt har jag lagt sjukdomen lite bakom mig och försöker tänka på den så lite som möjligt,blir bara stressad och får ångest av den.
    Äter massa grönsaker och försöker äta så lite tung mat som möjligt,dock snålar jag inte med grädde.
    Varför fick din sambo denna sjukdom?
    Med vänlig hälsning
    Anna

Svar på tråden Leva utan bukspottkörtel?! nån med info?