• TeAmo

Hur vet man om dom penslar brödet?

Jag är rätt känslig för ägg, och nu undrar jag hur man kan veta om man tex köper frallor inne i en butik om dom är penslade med ägg? Dom måste väl vara det om det är vallmofrö på tex? Det är dom jag gillar mest. För dom är väl inte tvungna att skriva ut 'ägg' på innehållet bara för dom är penslade med det? Jag har aldrig sett det alls på något bröd. Penslar dom ALLA bröd fast dom inte har några frön på sig? Eller hur gör dom flesta bagerierna?

• Svar på tråden Hur vet man om dom penslar brödet?
  • bakeacake

man kan ju pensla med vatten å ha på vallmofrön.. enklast är väl att fråga?

• TeAmo

Jo jag vet, men jag tror knappast bagerier gör det?
    Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig och fråga.. frallor ligger ju oftast bara i 'lådor' i butiken, isåfall måste man ju ringa bageriet och fråga. Jag tänkte om någon visste 'säkra' kort, att tex bröd utan frön inte är penslade?

• nurken

Fråga i butiken där du handlar bröd. Dom ska ju ha innehållsförteckningen någonstans. Om det är penslat med ägg ska det stå på den.

• Såpan

Om det är penslat med ägg ska det stå.

Men i bagerier använder man även något som kallas strykning. Det innehåller inte Ägg

• TeAmo

Aha, så står det inget så finns det inget ägg på dom? :) Jag trodde dom inte alls behövde skriva ut det!

• nurken

Precis står det inget ska det vara ägg fritt. Man MÅSTE skriva ALLA ingredienser på paketet.

• Msblue

Jag jobbar på ica maxi i bageriet och vi sprutar på vatten på frallorna och doppar sedan i ost eller sesamfrö. Är det ägg i ska det stå. Jätteviktigt att skriva alla ingredienserna med tanke på allergier.

• TeAmo
    Msblue skrev 2009-09-25 20:51:05 följande:
    Jag jobbar på ica maxi i bageriet och vi sprutar på vatten på frallorna och doppar sedan i ost eller sesamfrö. Är det ägg i ska det stå. Jätteviktigt att skriva alla ingredienserna med tanke på allergier.
    Okej :) För ost kan jag inte heller äta.. men då står det alltså?
  • Msblue
    TeAmo skrev 2009-09-25 21:03:39 följande:
    Okej :) För ost kan jag inte heller äta.. men då står det alltså?
    Absolut, alla ingredienser måste som sagt stå med.
Svar på tråden Hur vet man om dom penslar brödet?