• eyelock

Vad göra med en massa lingon?

Hejsan!!

Har 10 liter lingon hemma just nu och funderar på vad jag ska göra med dem!

Har ni ngt tips och recept??

Saft, sylt ......

Kramar M.

• Svar på tråden Vad göra med en massa lingon?
  • evari

LINGONPAJ jättegott behövs dock bara 2 dl rårörda ligon, recep finns här i tråden

• fyrabarn

lingonsylt...lingongele...lingongröt.. lingonkaka..

• eyelock

lingon gele recept skulle vara bra att ha!

Kan du dela med dig??

• Snossan

lingonsylt...tveklöst så du slipper sötslasket i affären men massa äpple i!!

• eyelock

tack för tipsen!!!

Mera med recept!!

• Jannamia

Lingonkaka

4,5 dl vetemjöl
    1,5 dl strösocker
    1 st ägg
    3 tsk bakpulver
    150 g smält smör

Rårörda lingon:

ca 3 dl lingon
    ca 0,5-1 dl strösocker
    1,5 dl havregryn
    1 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    50 g smält smör

Rör ihop vetemjöl, strösocker, ägg, bakpulver och
    smält smör.
    Tryck ut smeten i en pajform.
    Mixa lingon och strösockret.
    Bred över pajdegen.
    Rör ihop havregryn, strösocker, vaniljsocker
    och det smälta smöret.
    Bred över de rårörda lingonen.
    Grädda i 200 grader ca 15 minuter.

''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''

Lingon- och kolapaj med kanelgrädde
    Ingredienser:
    1,5 dl vetemjöl
    2 msk Brun Farin
    50 g smör
    1 msk vatten
    1 dl strösocker
    0,5 dlBrun Farin
    2 dl vispgrädde
    3 dl lingon
    1 dl vispgrädde
    0,5 tsk kanel, malen

Tillagning:

Pajdegen:
    1. Blanda mjölet, farinet och smöret i en bunke. Tillsätt vattnet och arbeta degen smidigt.

2. Kavla eller tryck ut degen i en pajform. Baka i 200 grader i ca 10 minuter.

Lingonkolan:
    1. Smält strösockret och farinet i en kastrull till lätt brynt färg. Häll i grädden och koka till sockret och farinet har löst sig.

2. Häll lingonen i en skål och slå över kolasåsen. Rör om så att det blandas. Häll lingonkolan i pajskalet. Vispa grädden och tillsätt kanelen.

''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''
    Kryddmuffins med lingon 30 st

Ingredienser

3 ägg
    3 dl strösocker
    75 g margarin eller smör
    1 1/2 dl mjölk
    4 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 1/2 tsk mald kardemumma
    1 1/2 tsk kanel
    1 dl lingonsylt
    Beredning

Vispa ägg och socker till en pösig smet. Smält matfettet och tillsätt mjölken. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor. Rör ner mjölblandningen omväxlande med mjölkblandningen i smeten. Blanda ner lingonsylten. Fyll formarna till drygt hälften med smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader, cirka 15 minuter.

''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''
    Äppelkaka med lingon

Ingredienser ca 10 bitar

200 g rumsvarmt smör
    2 1/2 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    4 ägg
    4 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 dl matyoghurt
    2 äpplen
    1 tsk kanel
    1/2 dl lingon eller tranbärssylt
    2 1/2 dl Kelda vaniljsås

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Rör i vaniljsocker och ett ägg i taget. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten tillsammans med yoghurten. Kärna ur äpplena, skär dem i bitar och blanda dem med kanel. Häll hälften av smeten i en smord och bröad form, minst 1 1/2 liter. Lägg i hälften av äpplena och sylten. Häll på resten av smet, äpplen och sylt. Stick i smeten med en sked så att det blandas lite. Grädda i nedre delen av ugnen i 50-60 min. Låt kakan svalna och servera med lättvispad vaniljsås.

• eyelock

Tack jannamia för recepten!!

• Majblomma12

Skicka dem till mig?

• eyelock

Nja dom vill jag nog behålla för mig själv,,, ehehehehe

• fyrabarn

jag har inte nåt recept på lingonsylt eller lingongele, men kanske nån annan har eller så hittar du säkert nånstans här på nätet...

• eyelock

det hade varit bra att få tag på recept på lingon gele, men jag får leta vidare!!

Måste man frysa in all sylt eller klarar den sig nere i mat källaren tror ni?

• evari

Om du fortfarande har lingon kvar kan du gå in på tasteline.se o söka på lingon det kom upp ca 40 träffar där...

Svar på tråden Vad göra med en massa lingon?