• fashionfason

Måste killen lämna spermier-prov?

Hej!

Jag & min man har försökt att bli gravid med ett syskon till vår dotter i snart två år nu men utan resultat. Vi är bara i början av en utredning men till min stora sorg så vill inte min man gå med på att lämna spermieprov. Är allt kört då? Låser sig utredningen? Jag har för mig att min läkare sa att hon inte ville utsätta mig för en massa hormoner etc om man inte kan utesluta att spermierna är av dålig kvalité. Är det någon som har varit med om samma sak?

Det gör så ont i mig att tänka att det är kört för vår del. Och jag antar att det är min längtan efter ett syskon som är starkast. Jag förstår min man men kan inte hjälpa att jag blir besviken, det är en sån liten del som han behöver bidra med. Snälla hjälp.

• Svar på tråden Måste killen lämna spermier-prov?
  • Decius

Måste och måste men det är ju onödigt att gå igenom en behandling om svaret är att det är hans spermier som är kass. Varför vill han inte göra en ordentlig utredning?

• Michas

Det ingår i utredningen att lämna spermieprov så att man kan bekräfta eller utesluta manlig faktor. Du får försöka övertala honom.

• AnnelieTyresö

Varför vill han inte lämna?
    Vill han verkl ha ett till barn?

• Pimpinellan

Måste och måste... Det är lika vanligt att utebliven graviditet beror på kvinnan som mannen så han bör ju kollas han med självklart. Mäns fertilitet är sällan konstant så bara för att han tidgare varit fertil vet man inte han är det nu.

• fashionfason

Han tycker att det känns obehagligt.. jag har försökt att övertala honom men utan resultat. Han vill ha ett syskon men han tänker "blir det så blir det" medan jag har en sån otroligt stark längtan.

Jag har haft rubbningar i min ägglossning och äter just nu pravidel så det är med största sannolikhet mig det är "fel" på.. skulle vilja prova pergotime men det vill väl läkaren inte skriva ut förrens man testat spermiernas kvalité..

känns som en återvändsgränd.

• Takid

Jag tror dessvärre att han måste lämna ett prov om ni ska utredas. Har hört fler män som resonerar som din, måste vara väldigt frustrerande för dig! Kan han inte tänka sig att göra det även om han gör det hemma? Min man fick göra det och sedan åka in och lämna provet på labbet (vi bor i Gbg). Bara att stoppa det lilla röret i armhålan och cykla iväg .
    Lycka till!

• Turbomamma
    fashionfason skrev 2009-09-24 19:07:09 följande:
    Han tycker att det känns obehagligt.. jag har försökt att övertala honom men utan resultat. Han vill ha ett syskon men han tänker "blir det så blir det" medan jag har en sån otroligt stark längtan.Jag har haft rubbningar i min ägglossning och äter just nu pravidel så det är med största sannolikhet mig det är "fel" på.. skulle vilja prova pergotime men det vill väl läkaren inte skriva ut förrens man testat spermiernas kvalité..känns som en återvändsgränd.
    Jag fick prova Pergotime några månader utan spermaprov. Hade också tidigare gemensamma gravidieter (inga barn) och tydligt utebliven ägglossning hos mig. När inte Pergon hjälpt och de skulle förnya receptet fick jag släpa med mig killen men några månader fick jag först själv.
  • AnnelieTyresö

Jag tror inte han vill lika mkt som du iaf.

• fashionfason
    Takid skrev 2009-09-25 15:46:52 följande:
    Jag tror dessvärre att han måste lämna ett prov om ni ska utredas. Har hört fler män som resonerar som din, måste vara väldigt frustrerande för dig! Kan han inte tänka sig att göra det även om han gör det hemma? Min man fick göra det och sedan åka in och lämna provet på labbet (vi bor i Gbg). Bara att stoppa det lilla röret i armhålan och cykla iväg . Lycka till!
    Ja det väldigt frustrerande. Min längtan är så stark och jag vill inget hellre. Jag ska träffa min läkare i oktober igen och höra hur vi ska (om om vi kan) gå vidare med det här,, Eller så får jag helt enkelt betala någon som vill lämna ett spermieprov åt mig ;)
  • fashionfason
    Turbomamma skrev 2009-09-25 15:59:27 följande:
    Jag fick prova Pergotime några månader utan spermaprov. Hade också tidigare gemensamma gravidieter (inga barn) och tydligt utebliven ägglossning hos mig. När inte Pergon hjälpt och de skulle förnya receptet fick jag släpa med mig killen men några månader fick jag först själv.
    Var det för att din kille inte ville lämna spermieprov eller behövdes det inte?

Tack för svar ditt svar :)
  • ReRant
    fashionfason skrev 2009-09-24 18:25:00 följande:
    Jag förstår min man men kan inte hjälpa att jag blir besviken, det är en sån liten del som han behöver bidra med. Snälla hjälp.
    Hur menar du att du förstår din man?

Jag tycker han låter jäkligt egoistisk. Han ser hellre att du (kanske i onödan) proppar i dig hormoner och utsätts för olika behandlingar och undersökningar än att lämna ett simpelt spermieprov.

Är han så himla rädd för att hans manlighet ska få sig en törn om det visar sig att hans spermier inte är på topp?

Som svar på din fråga. Min partner blev erbjuden en(!) kur pergotime utan att det behövdes spermieprov. Mer vill inte läkaren ge utan undersökning av mig. Prata med din läkare igen och förklara problematiken så kanske du får hjälp trots allt.
  • mammahärochnu

Dom behöver utreda var felet ligger och då bör din man lämna prov. Man kan lämna det hemifrån också o ta med burken om det gör saken lättare för honom? Har en kollega som nu visserligen är en bit över 50 som hade samma problem, mannen klarade inte pressen o lämna prov så det blev aldrig nån fortsatt behandling för dom och inga barn har dom.

• MrsAssault

Min karl kan bara komma när han har sex (och även då går det trögt ibland) och han onanerar inte av just den anledningen, det händer liksom ingenting. Han skulle typ behöva runka i flera timmar för att få ngt resultat :D

Jag skulle gärna vilja göra en utredning men det blir ju svårt om han måste lämna prov också..

• fashionfason
    ReRant skrev 2009-09-26 02:19:38 följande:
    Hur menar du att du förstår din man? Jag tycker han låter jäkligt egoistisk. Han ser hellre att du (kanske i onödan) proppar i dig hormoner och utsätts för olika behandlingar och undersökningar än att lämna ett simpelt spermieprov. Är han så himla rädd för att hans manlighet ska få sig en törn om det visar sig att hans spermier inte är på topp? Som svar på din fråga. Min partner blev erbjuden en(!) kur pergotime utan att det behövdes spermieprov. Mer vill inte läkaren ge utan undersökning av mig. Prata med din läkare igen och förklara problematiken så kanske du får hjälp trots allt.
    Jag tycker inte att min man är egoistiskt utan det handlar mer om hans tro och det är inget jag kan ta ifrån honom. Han är inte rädd för att få beskedet att han spermier inte duger.

Jag ska iallfall prata med min läkare och se vad hon säger. Kanske förstår hon, kanske inte.

Tack för ditt svar.
  • fashionfason
    mammahärochnu skrev 2009-09-26 07:06:54 följande:
    Dom behöver utreda var felet ligger och då bör din man lämna prov. Man kan lämna det hemifrån också o ta med burken om det gör saken lättare för honom? Har en kollega som nu visserligen är en bit över 50 som hade samma problem, mannen klarade inte pressen o lämna prov så det blev aldrig nån fortsatt behandling för dom och inga barn har dom.
    Ja, jag ska prata med honom om det. Han kanske tror att han måste vara där när man lämnar provet. Men jag kan tänka mig att det skulle kännas bättre att göra det hemma. Det kanske finns lite hopp ändå?
  • fashionfason
    MrsAssault skrev 2009-09-26 09:05:04 följande:
    Min karl kan bara komma när han har sex (och även då går det trögt ibland) och han onanerar inte av just den anledningen, det händer liksom ingenting. Han skulle typ behöva runka i flera timmar för att få ngt resultat :D Jag skulle gärna vilja göra en utredning men det blir ju svårt om han måste lämna prov också..
    Vad jobbigt.. har ni försökt att få barn länge?
  • MrsAssault
    fashionfason skrev 2009-09-26 15:14:04 följande:
    Vad jobbigt.. har ni försökt att få barn länge?
    Nja inte katastroflänge men det är lite drygt ett år. 14-15 månader kanske. Och min mens är skitskum sen jag slutade med minipiller för tre år sen, regelbunden som en klocka men jag blöder bara litegrann i ett par dar och det känns ingenting. Och det är fler grejer som är konstiga, jag misstänker att jag kanske inte har ägglossning.
  • fashionfason
    MrsAssault skrev 2009-09-26 16:47:33 följande:
    Nja inte katastroflänge men det är lite drygt ett år. 14-15 månader kanske. Och min mens är skitskum sen jag slutade med minipiller för tre år sen, regelbunden som en klocka men jag blöder bara litegrann i ett par dar och det känns ingenting. Och det är fler grejer som är konstiga, jag misstänker att jag kanske inte har ägglossning.
    Okey, ja så kan det ju vara. Ska du söka hjälp? Jag hoppas att det ska ordna sig för dig :)

Jag misstänkte att något var fel med mig när jag fortfarande hade mjölk kvar i brösten trots att jag inte ammat på ett halvår, det visade sig att jag hade högt prolaktin och får nu äta medicin mot det. Min mens var väldigt oregelbunden - mellan 23 till 35 dagar. Nu har jag ätit medicin mot det i 8 månader och mensen har blivit regelbunden men jag blir fortfarande inte gravid. Vi har försökt i två år nu.
  • Bliglin

Det finns medicin som framkallar utlösning hos mannen. Har glömt vad den heter... men det finns hjälp att få. Förklara situationen bara vid er kommande utredning så löser det sig säkert. Lycka till!

MrsAssault skrev 2009-09-26 16:47:33 följande:
Svar på tråden Måste killen lämna spermier-prov?