• Birry

Tre år och dreglar fortfarande!?

Jag undrar om det bara är jag som har en treåring som fortfarande dreglar? Letar information om detta och det enda jag hittar är att "när de fått tänder slutar de att dregla". Det är bara det att han fick de sista tänderna för mer än ett halvår sen och dreglet rinner än.

Är detta vanligt? Vad gör man? Är det någon som har erfarenhet eller några uppmuntrande ord/tips?

Sonen går med konstant rödfnasig haka hela vinterhalvåret, känns det som, det kan inte vara skönt för honom! Han är så stor att vi kan prata om det och vi har försökt påminna honom att svälja spottet, men han glömmer direkt. Det känns inte rätt att tjata på en så liten kille heller... :-/

• Svar på tråden Tre år och dreglar fortfarande!?
  • Nel

Nej, du är inte ensam. Min 5-årige son dreglar lite fortfarande. Vi har inte sökt för detta. Både hans pappa och farbror dregleade också mycket när de var små så jag antar att det går över med tiden.

• pigglet

Vi har en kille som fyller 3 snart, han dreglar. Men vi har börjat hos en logoped, och det visar sig att han har grova munmotoriska problem - så det är inte så konstigt. Han har just börjat prata, men det är otroligt otydligt.

• Birry

Tack för svar!

Nel - vet ni när sonens pappa och farbror slutade dregla, är rädd att det ska bli ett "stigma" när han blir större.

älsklingsbarn - är det pga talet som ni går hos logoped, eller dreglet?

Min son talar, han var "normaltidig" med det, och i mina öron låter han som andra jämnåriga, det borde väl höras om han hade svåra motoriska problem gissar jag?

• hannaliza

Jag har en snart treåring som också dreglar. Han är tidig med pratet så han har inga motoriska problem... han glömmer nog bara att "svälja undan", speciellt om han är väldigt inne i något - tex en lek.

Några av de större barnen på hans dagis har kommenterat det någon gång till mig... typ bett mig torka upp om han dreglat på leksakerna - men inte på något elakt vis direkt.

Det blir lite värre när han är småförkyld (dvs hela vintern :) ) det beror nog på att det är svårare att andas genom näsan så munnen är öppen hela tiden tror jag. Han verkar inte bry sig om det själv så jag har inte heller brytt mig så mycket.

• 071001

Nejdå, makens kusins barn dreglade länge, säkert till 4 år och det gjorde hans pappa också.

• Haverist

Min äldsta dreglade (mycket) till ca 3,5 år. Inga munmotoriska problem eller problem med tal. Min bror dreglade väldigt mycket som liten så det ligger väl i släkten.

• Birry

Tack för svar!! Nu som haft barn som slutat dregla sen, hur har det slutat? Bara tvärt eller har ni "gjort något" (typ påmint barnet om att svälja ned spottet?)

• Haverist

Jag gjorde aldrig något. Tja... förutom att ständigt ha scarf på då Men det slutade relativt tvärt.

• pigglet
    Birry skrev 2009-09-24 22:12:51 följande:
    älsklingsbarn - är det pga talet som ni går hos logoped, eller dreglet? Min son talar, han var "normaltidig" med det, och i mina öron låter han som andra jämnåriga, det borde väl höras om han hade svåra motoriska problem gissar jag?
    Han har just börjat prata, så vi sökte logoped pga den uteblivna språkutvecklingen, samt att det kändes konstigt med dreglandet - jag ville få veta att det inte berodde på något fysiskt "fel".

Har barnet munmotoriska problem så hörs det nog på talet.

Andra orsaker till dregel kan tydligen vara tex att halsmandlarna/polyperna är förstorade, så det blir svårt att andas och därför har man munnen öppen. Sticker tungan ofta ut genom munnen så trängs spottet också ut.
  • lurksmulan

Vår son som är 4,5 dregglar fortfarande.
    Läkarna tar oss inte på allvar utan säger att det säkert går över. Men vi tycker att ett så stort barn inte borde dreggla som han gör.
    Sist vi tog upp det var sonen förkyld och då sa läkaren att det beror på att han är förkyld och ville inte alls lyssna när vi sa att det alltid är så. Men till sist sa han "ja om det inte slutar under hösten får vi höras igen". Det kan han ge sig på att vi får.

Vi får hela tiden påminna honom om att svälja.
    Han har inga talproblem eller annat.

• Birry

lurksmulan - funkar det om ni påminner honom att svälja? Vår kille är ju bara tre, men han kommer inte ihåg det två minuter ens, känns helt onödigt att påtala det, samtidigt som jag undrar om det kan hjälpa att man påtalar det?

• lurksmulan

Birry: Nej det kan jag inte påstå att det gör. Just när vi säger det sväljer han ju, men sen glömmer han det igen. Vi kan säga till honom 40 gånger på en dag men tröjan är ändå lika blöt på kvällen.

• Anna 30

Vår 3-åring dreglar också. Jag håller med om att det inte är roligt att tjata så jag försöker undvika det och tro på att det går över med tiden. Jag smörjer på kvällarna med Locobase repair för att undvika den röda hakan. När han blir större tror jag att han blir mer medveten och att det ger sig. Jobbar på gymnasiet och har faktiskt ingen elev som dreglar där...:)

• Birry

Anna30:

Skönt att höra att vi inte är ensamma heller! Försöker ha förtröstan och smörja och tjata lagom mycket...

• Marlène84

Min treårige son dreglar fortfarande. Vi pratade med BVC om detta och de sa till mig att han antagligen bara har en hög salivproduktion. De sa att vi inte skulle oroa oss och att det är bra för tänderna.

• Brumman

Min treårige son dreglar en hel del också. Jag är på honom och försöker se till att han inte har nappen så mycket... den gör att han dreglar mer. Dessutom rinner det kopiöst mycket varje gång han är förkyld eller har feber. Upplever ni också att det är värre då?

• pigglet

jodå, vår kille är förkyld just nu. Jag tycker att det blivit mycket bättre med hans dreglande, men nu droppar det för fullt igen. Inte så konstigt, när näsan är lite tät så håller man ju upp munnen mer, och då rinner det fritt...

Svar på tråden Tre år och dreglar fortfarande!?