• Elenas hasselbackspotatis 86

Mörka kvinnor oranga-fingertoppar?

Jag har länge länge, vid ett 100tals tillfällen sett fullt med olika mörka kvinnor med orange fingertoppar. Lixom som om de doppat fingret i en färgburk.

Jag frågade min vän om det o han sa att dom faktiskt ser ut så helt genetiskt och att det inte är någonting med att dom själva gör det så utan att det bara är så?

Jag är bara nyfiken på om det verkligen stämmer, för mig är det ett naturens under isåfall! Någon som vet?!

• Svar på tråden Mörka kvinnor oranga-fingertoppar?

Nej. Inte sandådan. Jag undrar seriöst om denna skarpa orangea färg är naturlig eller om dom målar på den (det är absolut inget rasistiskt i min fråga, är bara nyfiken på andra traditioner).

• fam kaos
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-24 20:51:42 följande:
    Nej. Inte sandådan. Jag undrar seriöst om denna skarpa orangea färg är naturlig eller om dom målar på den (det är absolut inget rasistiskt i min fråga, är bara nyfiken på andra traditioner).
    Men det känns så totalt taget ur det blå, som om du bara hittade på nåt knäppt att diskutera. Varför skulle mörkhyade, adopterade som invandrare måla fingertopparna oranga?
    Jag har aldrig i hela mitt 26 åriga liv sett någon enda med oranga fingertoppar, förutom min blekfis till son som gillar att hålla på med fingerfärg.
  • Cia o krabaten

Min spontana tanke var dteta med Henna-färg.
    Det är ju ganska vanligt med Henna-tatueringar och det ger ju en orange färg.
    Kan det vara detta tro?

• nurken

I många kulturer använder man henna på händer och fingertoppar vid olika högtider. det blir ju oranget. Det är kanske det du har sett. jag är ingen expert men Det är den förklaring jag har fått.

fam kaos skrev 2009-09-24 20:56:38 följande:

Men det känns så totalt taget ur det blå, som om du bara hittade på nåt knäppt att diskutera. Varför skulle mörkhyade, adopterade som invandrare måla fingertopparna oranga?Jag har aldrig i hela mitt 26 åriga liv sett någon enda med oranga fingertoppar, förutom min blekfis till son som gillar att hålla på med fingerfärg.
    Konstigt, jag ser iaf en om dagen på spårvagnen...kanske beror på var man bor med :) Men när man ser det så som jag gör varje dag så början man fundera efter ett tag, så är det bara :) Allt som är nytt är spännande :)
  • Myndighetschefen

Det är hennafärg. Rätt vänligt i t.ex. indien.

• Myndighetschefen

oj, ska stå vanligt och inte vänligt.

• Familjenärlivet

Detta har jag också undrat över. Har sett det några gånger. Kul at få veta vad det är. Någon som vet varför de gör så? Håller med om att det är spännande.

• Mrs Moneybags

Cia o krabaten skrev 2009-09-24 21:00:44 följande:

Min spontana tanke var dteta med Henna-färg.Det är ju ganska vanligt med Henna-tatueringar och det ger ju en orange färg.Kan det vara detta tro?
    Det är förmodligen det du har sett om kvinnorna kom från Etiopien/Eritrea/Somalia...

Annars vet jag inte vad det kan vara.
    Det är inte genetiskt i alla fall
  • Rapunzella

Har också alltid antagit att det är Henna.

• tezzan83

Det är henna vi hade en på jobbet som hade det och så var det någon som frågade.

• mommytwo

det ar henna!! inte ngt genetiskt haha!
    det anses som vackert i vissa kulturer dar nere. aven mellanöstern.
    dom gör det aven pa fötterna =).

hahahaha jag tyckte att det verkade lite konstigt om det skulle vara genetiskt...hahahahaha

killen/mannen jag frågade är praktiskerande muslim och vädigt troende (o vet allt ahahhaha) o han var helt övertygad (läs VISSTE) att det var genetiskt o jag ba; nähää det kan det inte vara men han sa att han var 100%

Svar på tråden Mörka kvinnor oranga-fingertoppar?