• Skruttis1979

Sand i håret...

Ni som har tips på hur man får ur sand ur hårbottnen på en 1,5-åring med lååångt hår - skriv dem här please!

• Svar på tråden Sand i håret...
  • Stårschan

Huvudet upp&ner ute på farstubron och så krafsar man länge och väl med naglarna i hårbotten och skakar. Håret alltså, inte huvudet! Jag har fått för mig att det är lättare att få bort det medan håret är torrt.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Skruttis1979
    Stårschan skrev 2009-09-24 22:09:41 följande:
    Huvudet upp&ner ute på farstubron och så krafsar man länge och väl med naglarna i hårbotten och skakar. Håret alltså, inte huvudet! Jag har fått för mig att det är lättare att få bort det medan håret är torrt.
    Ja, jag har testat att vända uppochner på dottern och liksom skrapa ur det med fingertopparna i hårbotten/skaka håret... men det gåååår ju inte!! Hela hårbotten är fortfarande full med sand
  • Skruttis1979

tänkte om någon hade en dunderkur eller nåt mot sand... kanske så det fräts bort, trollas bort, eller sugs upp, haha!!
    Nae, men fler tips tack!!
    och tack stårschan för ditt tips, jag ska prova igen!

• straw2008

ha ha vår son är nästan skallig än så länge nästan :O)

Eh naglar skulle jag INTE skrapa med i hårbotten på mitt barn, låter väldigt otrevligt, äckligt o ohygieniskt typ något jag skulle kunna tänka tillbaka på med avsky hela livet.

• Marma

dammsuga håret?
    Nä, allvarligt så tycker jag det brukar försvinna självmant speciellt om man kammar det ofta (vilket jag gissar på att ni gör då det e lång hår). ena grabben hade långt hår tills han var två o han hade aldrig massa sand i håret o det enda jag vet vi gjorde var att han badade varje dag....kan det vara nåt?

• Haverist

Ett av mina barn var som galen i sand som två-åring. Rullade sig, hällde över sig, kullerbyttor - you name it. Sand i hårbotten var det konstant! Jag tänkte dock inte så mycket på det. Lite försvann ju vid skakning (av håret ) och bad/dusch. Resten fick sitta kvar. Det verkade ju inte klia heller.

• Skruttis1979

Ja, alltså jag river inte med naglarna i hårbotten, utan mer med fingertopparna, som man gör på sig själv när man ska "fluffa" till håret - liksom skakar håret...
    och håret vill säga - inte huvudet

Keps och dammsugning av håret var bra tips!

Elma verkligen häller sand rätt över sig, så sand sand sand i hela huset, sängen, överallt...
    Vi badar henne varje dag nu sen det är sand i hela huvvet... går inte ändå.

Funderar på att köpa en babyborste till håret, vi har bara kam idag...
    Då kanske man kan massera upp sanden och sen skaka ur den. Vad tror ni?

• straw2008
    Skruttis1979 skrev 2009-09-25 09:49:50 följande:
    Ja, alltså jag river inte med naglarna i hårbotten, utan mer med fingertopparna, som man gör på sig själv när man ska "fluffa" till håret - liksom skakar håret...och håret vill säga - inte huvudet Keps och dammsugning av håret var bra tips! Elma verkligen häller sand rätt över sig, så sand sand sand i hela huset, sängen, överallt...Vi badar henne varje dag nu sen det är sand i hela huvvet... går inte ändå.Funderar på att köpa en babyborste till håret, vi har bara kam idag...Då kanske man kan massera upp sanden och sen skaka ur den. Vad tror ni?
    mmm sand i sängen blir ju gratis skrubb !
  • Stårschan

Det kanske funkar med babyborste om håret inte är så tjockt. Mina döttrar har så onaturligt tjockt hår att jag inte tar mig ner till hårbotten om det inte är väldigt hållfasta pinnar på borsten/kammen. Därför funkar naglarna bäst.

• straw2008
    Skruttis1979 skrev 2009-09-25 09:49:50 följande:
    Ja, alltså jag river inte med naglarna i hårbotten, utan mer med fingertopparna, som man gör på sig själv när man ska "fluffa" till håret - liksom skakar håret...och håret vill säga - inte huvudet Keps och dammsugning av håret var bra tips! Elma verkligen häller sand rätt över sig, så sand sand sand i hela huset, sängen, överallt...Vi badar henne varje dag nu sen det är sand i hela huvvet... går inte ändå.Funderar på att köpa en babyborste till håret, vi har bara kam idag...Då kanske man kan massera upp sanden och sen skaka ur den. Vad tror ni?
    Det var någon annan som skrev att de rev ordentligt med naglarna i hårbotten på sitt barn..
  • Skruttis1979

nae, dottern har inte så tjockt hår... mest långt, tunt och flygigt.
    Ska köpa en babyborste och testa.

• Stårschan
    straw2008 skrev 2009-09-25 10:00:25 följande:
    Det var någon annan som skrev att de rev ordentligt med naglarna i hårbotten på sitt barn..
    *räcker upp handen*
  • Skruttis1979
    straw2008 skrev 2009-09-25 09:58:12 följande:
    mmm sand i sängen blir ju gratis skrubb !
    peeling för hela kroppen! Toppen ju!! Fast inte på bebishud kanske... hmmm. måste få bort sanden, eller så får jag lägga mig bredvid och rulla mig så att JAG får peelingen istället!
  • Skruttis1979

Vill bara ge lite info. Testade med babyborste jag köpte idag, och det funkar bättre än allt vi testat tidigare. Testade bara lite men det gick rätt bra, så det ska göras ordentligt i helgen!!

Gick också bra att ta bort skorv som fastnat i håret efter att det varit skorvmedel i och det lossnat. Liksom borstas ur bra med borsten om man "gnuggar" den i hårbotten.

• Stårschan
    Skruttis1979 skrev 2009-09-25 23:34:52 följande:
    Vill bara ge lite info. Testade med babyborste jag köpte idag, och det funkar bättre än allt vi testat tidigare. Testade bara lite men det gick rätt bra, så det ska göras ordentligt i helgen!! Gick också bra att ta bort skorv som fastnat i håret efter att det varit skorvmedel i och det lossnat. Liksom borstas ur bra med borsten om man "gnuggar" den i hårbotten.
    Kul att du hittat något som funkar! Som tur är är ju sandsäsongen snart över!
Svar på tråden Sand i håret...