pojkens skrev 2009-09-24 21:52:45 följande:
med struma antar jag att du menar giftstruma, dvs överproduktion hos sköldkörteln, eller? Min syster har det, och opererades när hon var 13, nu är hon 25. Det som är farligt med överproduktion av skölkörtelhormon är att hjärtat får jobba alldeles för mycket i onödan, eftersom kroppen går på högvarv. Så om man inte åtgärdar problemet så får man hjärtproblem. jag själv har underproduktion och äter medicin för det. Sen borde väl kanske din läkare sagt någonting om andra symptom man kan få vid fel på sköldkörteln. Antingen går kroppen på högvarv, dvs man har hjärtklappning, svårt att varva ner, tappar vikt, svettas och liknande. Motsatsen är att du är frusen, trött, går upp ivikt, tappar hår etc. Men det går ju att åtgärda. Om det är så att du har för hög produktion så får du antagligen äta bromsmediciner ett tag och sen kanske opereras. Och sen får du antagligen äta medicin resten av livet, som min syster. Jag behövde inte opereras eftersom min körtel producerar för lite, men kommer behöva äta medicin resten av livet. Det är inte så jobbigt tycker jag. Det är klart att man måste komma ihåg tabletten varje morgon, men krångligare än så är det ju inte. Sen är det enda att man måste hålla nogrannt koll på värdena om man vill bli gravid. Själva medicinen , levaxin, ska väl inte göra att du går upp i vikt. I mitt fall blev det ju tvärtom. Men jag tycker inte att du ska oroa dig för det alls faktiskt utan börja med att ta reda på vad det är för problem. Sen ev biverkningar av medicinen är antagligen 1000 ggr bättre än om du är allvarligt sjuk!
Dom misstänker underproduktion efter hur jag har berättat hur jag mår... men som sagt är dom inte helt säkra än.. men det va inte jag som uppsökte läkare utan en läkare som min son träffade sa åt mig att kolla upp det.. och han borde ju inte påpekat det om han inte todde att något var fel..
Min mormor och andra i min familj har haft struma, men inte av samma slag allihopa så jag är inte orolig över att jag är sjuk.. skulle vara mer orolig om det inte va det som dom tror utan något annat.. dom ska även ta cellprov sen när dom vet vad proverna visar och OM dom visar något.. känns skönt att veta att läkarna tar en på allvar nu för jag har inte vågat gått till någon läkare för att jag trott att jag inbillat mig att jag haft tryck på halsen och haft svårt att koncentrera mig..
Men jag ska inte lägga ner mig för mycket på att tänka på detta nu innan jag vet helt säkert.. men svårt att låta bli :/