Hur mkt har ni använt eran bärsjal/bärsele? Värt å köpa?
Tycker du att du har haft anvädning för din bärsjal/bärsele?
Står i valet o kvalet om man verkligen ska köpa de. Folk verkar inte använda de så mkt sen ändå verkar de som. Eller?
Tycker du att du har haft anvädning för din bärsjal/bärsele?
Står i valet o kvalet om man verkligen ska köpa de. Folk verkar inte använda de så mkt sen ändå verkar de som. Eller?
Jag har haft både sjal och sele men inte använt någon av dem särskilt mycket.
Sjalen tyckte jag var besvärlig att knyta och det blev varmt. Sonen var väl inte heller överdrivet förtjust. Men jag kommer att plocka fram den till nästa barn och göra ett nytt försök.
Selen använde jag en del under de första 4-5 månaderna. Det var främst när jag åkte in till stan för att handla. Jag slapp då ta med mig vagnen, vilket var skönt om jag skulle in i flera butiker, som hade trappa upp till dörren.
Kan bara svara för bärselen - den användes då och då - mest när man var och handlade och för att det var enkelt - med barn nr 2 användes den mer eftersom jag då gillade att ha honom i selen och den store sonen i vagnen - armarna fria men ändå bekvämt. Däremot kan jag ju säga att jag inte använde den så mycket att den blev sliten så nu har svägerskan fått ärva den.
Flera väninnor har köpt sjalar och planerat att använda dem läääänge och myyyycket, men ingen av deras barn gillade sjalen så det blev dyra inköp istället.
Vi köpte bärsele, och anv den knappt. Vår dotter var inte förtjust i den och när hon blev större blev det för tungt för ryggen då vår sele endast kunde anv framtill. Vi gör ett nyt försök med våra tvillingar. Dock ångrar jag att vi inte köpte en sele som även kunde anv på ryggen (bra när bebisen blir tyngre).
Det är ju väldigt olika. Vi köpte trikåsjal till första barnet för att ha någon möjlighet att fortsätta med hundarnas skogspromenader, och kände sedan att vi blev eonrmt begränsade av vagn så det slutade med att vi bar henne jämt istället och den dyra vagnen vi köpt blev stående oanvänd... Andra barnet provade aldrig ens vagn under sitt första år och inte tredje heller. Så för oss blev sjalköpet bra, kan man ju säga.*s*
Vi fick låna en babybjörn av svägerskan, men den står fortfarande oanvänd.. Har aldrig fattat vitsen med dem. Gillar inte att bära något på magen eller ryggen, använder hellre vagn.
Har med hund så funderar med lite på om det kan va smidigt i skogen å så... Men å andra sidan; Blir de inte himlans tungt efter ett tag?
vi hade sele och sjalmycket, de 3 första månaderna bodde vi 3 trappor upp utan hiss, tvättstugan var i källaren lika så vagnen. när man tvättade var det perfekt att ha honom i selen, eller när man bara skulle ner en sväng till affäre. Och det hände faktiskt ofta att han inte ville åka vagn om man tex var i stan.
mitt råd är att köpa en begagnad sele/sjal på blocket etc. Köp för guds skull inte nån babybjörn som inte är ett dugg ergonomiskt. köp isåfall en ergo, menduca (tror jag den heter) etc. det finns ett forum i föräldraforumet som handlar om bärsele/sjal, där kan du får mycket tips om vad som är bra. vi hade en babybjörn och den åkte lillen i tills han var 4 mån, sen orkade inte mina axlar mer, fick låna en sjal och att bära honom blev rena himelriket.
Jag sålde min bärsele direkt när jag köpte sjalen, då var sonen ca. 5 månader. Sen dess har jag fyllt på sjalförrådet helt skamlöst..
Det mest använda i början var en enkel ringsjal som inte behövdes knytas, det använde jag flitigt under kortare sträckor fram tills att han var ca. 10 månader. Under tiden köpte jag en långsjal (ca. 5 meter) o lärde mig knyta, gick förvånansvärt snabbt. Det är jättebra om man ska bära längre stunder, avlastar superbra! Den andra sjalen som jag använde mycket under den här senare tiden (från 1 till 2 års ålder) var min Mei Tai. Den är väldigt lätt att använda och praktisk! Superpraktisk! Egentligen kan den användas redan från nyfödd, men jag hade inte den då.
Så allt som allt, det är nog Mei Tai:n som jag har använt mest. Men det är en smaksak egentligen, vissa blir aldrig frälsta i sjalar utan kör med babybjörn.
Jag tycker det är värt att satsa på 1 styck sjal, men det kan visst vara svårt att veta vilken man ska ha.
Jag kan inte leva utan mina sjalar och meitaier! Vardagen blir så mycket lättare att hantera. Jag kan göra vad som helst när jag vill. Nu är min dotter 1½ och åker på ryggen när jag är ute och hänger tvätt eller hämtar den i källaren m.m. En vagn är alldeles för stor och åbäkig att ha med, vem använder en sån?! lol=)