• JM76

tona blonderat hår

Vilket är ert bästa hårtoningstips om man ska tona ett hår som är lite blonderat sedan innan? Jag vill göra en "snabbfix" för att inte utväxten ska synas (alltså tona håret några nyanser mörkare), men jag vill inte att de slingade delarna ska bli alltför grådassiga när toningen tvättats ur.

Vilket märke rekommenderar ni? (Färgar alltid hos frisören annars, men nu vill jag göra en snåvariant.)

• Svar på tråden tona blonderat hår
  • Bebbe2006

Om du ska göra en snålvariant, så välj inte att göra det på blonderat hår. Blonderat hår är inte att leka med. Det slutar inte alltför sällan med at tdet blir ett akutbesök hos frissan ändå.

• JM76

Det är inte jätteblonderat. Det är slingat i samma ton som jag ändå får i topparna av solen. Men utväxten är mörk.

• JM76

Lite googlande lärde mig att man kanske behöver förfärga med en röd ton för att håret inte ska se grönt ut... Känns lite för bökigt.

Jag har tonat blonderat hår förut, men då har jag gjort det ganska mörkt och det har funkat bra. Nu vill jag liksom inte sabba håret inför nästa frisörbesök. Kanske lika bra att stå ut med dem hemska utväxten helt enkelt.

• isvinter

Vet ingen toning, men färgen viva sunny blonde funkade på mitt blonderade hår en gång för länge sen. Blev varken grått, grönt el dassigt :). Men testa alltid på en slinga el två innan du slänger i allt. Säkrast så :).

• JM76

westa: Var det en ljusare nyans än den du hade innan?

• AstraTrillian

Jag färgade mitt slingade hår med schwarzkopf satin mörkblond natural & easy. (550 tror jag?). Har tidigare bara gått till frissan. Provade först på en tunn slinga (med hätta) för att se om det skulle bli ok. Jag är nöjd och har mörkblond/mellanblont nu. Tvättas ur ganska snabbt och blir en bra lagom nyans (för mig). Så mitt tips är att prova på en slinga

• JM76

knorpan: Tack för tipset! Är det en "nivå 1"-variant (alltså typ "8-12 tvättar")?

• JM76

Har hittat tips om Mood gyllencendrè som "återställare" också när jag har googlat. Någon som har testat den på blonderat hår?

Att testa på en slinga känns självklart, det ska jag absolut göra om jag bestämmer mig för att prova.

• Bellahhh

Om du ska gå från blond till tex brunt så skall du använda någon färg med guld eller lite rödare toner i annars kan det bli grönt eller dassigt. Typ chokladbrun, guldblond, osv är bra.

• JM76

westa: Fortfarande lika grådassig och trist utväxt. Jag törs inte.

(När jag var 15 tonade jag håret i vilken färg som helst utan att blinka. Nu är jag rädd för att få skäll av min frisör. Vilken mes man har blivit på äldre dar...)

• isvinter

Jag är också blonderad och nu börjar min utväxt synas lite väl mycket. Funderar på att köpa ljus guldblond och göra slingor med den färgen. Kanske även lägga i beigeblont el champagne. Tänkte använda hätta. Funderar på detta som sagt men vet inte heller om jag törs :).

Svar på tråden tona blonderat hår