• Nöjd

Ge mig ert bästa recept på renskavsgryta

Som rubriken låter:
    Ge mig ert bästa recept på renskavsgryta.
    Jag kan Googla jag vet, men jag vill gärna ha ett recept ni provat och tycker om.

Tack

• Svar på tråden Ge mig ert bästa recept på renskavsgryta
  • Kenzie

Jag brukar inte följa recept men jag har iaf i schalottenlök, kantareller, grädde, fond, timjan, salt, peppar och lite lingon (vänds i mot slutet) när jag gör renskavsgryta.

• Betty Boop

Jag brukar göra an fuskvariant med Arlas viltpanna (burk med grädde med kryddan i locket). Jättegott! Två paket ren/viltskav är lagom till en burk.

• Spexig

Den som finns i Vår Kokbok är jättegod! Har inte den här, men den är ju lätt att hitta.

• MrsAssault

Kantareller, lök, grädde eller creme fraiche, vitlök, timjan och rosmarin. Släng ihop det bara, blir asgott!

• Thursday

Den här måste du göra, helt sjukt god.

Saltoluoktas renskavsgryta, för 8 personer

2 paket renskav
    2 gula lökar
    200 gram svamp, vad du gillar
    5 mks margarin
    2 msk vetemjöl
    1 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    2 tsk timjan
    20 st stötta enbär
    2 msk chilisås/ketchup
    1 msk senap
    Svampspad från burksvamp, eller svag buljong
    1/2 dl lingonsylt
    1 msk soja
    1 dl mjölk
    2 dl grädde

Hacka löken och svampen. Stek i hälften av margarinet och lägg i en gryta. Stek skavet och "skrapa" det i resten av margarinet, lägg i grytan. Strö över mjölet och rör om. Häll i alla andra ingredienser, utom grädden. Koka ca 5 min. Häll i grädden, koka 5 min till. Strö gärna över persilja, och servera med pressad potatis, grönsallad och bärgelé.

• Lapplandspärlan

eeeh gryta?
    Jag skaver ner köttet i grytan och sedan kokar jag potatis till. Doppar sedan brödet i skyn som blir kvar i pannan

• Sigrid

Bryn renskaven. Stek hackad lök. Häll över matlagningsgrädde och smaksätt med lingonsylt, salt och peppar. Puttra ett litet tag. Serveras med potatismos och lingonsylt.

• Nöjd

Tack för alla smarriga recept.

Svar på tråden Ge mig ert bästa recept på renskavsgryta