Ge mig ert bästa recept på renskavsgryta
Som rubriken låter:
Ge mig ert bästa recept på renskavsgryta.
Jag kan Googla jag vet, men jag vill gärna ha ett recept ni provat och tycker om.
Tack
Som rubriken låter:
Ge mig ert bästa recept på renskavsgryta.
Jag kan Googla jag vet, men jag vill gärna ha ett recept ni provat och tycker om.
Tack
Jag brukar inte följa recept men jag har iaf i schalottenlök, kantareller, grädde, fond, timjan, salt, peppar och lite lingon (vänds i mot slutet) när jag gör renskavsgryta.
Jag brukar göra an fuskvariant med Arlas viltpanna (burk med grädde med kryddan i locket). Jättegott! Två paket ren/viltskav är lagom till en burk.
Den som finns i Vår Kokbok är jättegod! Har inte den här, men den är ju lätt att hitta.
Kantareller, lök, grädde eller creme fraiche, vitlök, timjan och rosmarin. Släng ihop det bara, blir asgott!
Den här måste du göra, helt sjukt god.
Saltoluoktas renskavsgryta, för 8 personer
2 paket renskav
2 gula lökar
200 gram svamp, vad du gillar
5 mks margarin
2 msk vetemjöl
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 tsk timjan
20 st stötta enbär
2 msk chilisås/ketchup
1 msk senap
Svampspad från burksvamp, eller svag buljong
1/2 dl lingonsylt
1 msk soja
1 dl mjölk
2 dl grädde
Hacka löken och svampen. Stek i hälften av margarinet och lägg i en gryta. Stek skavet och "skrapa" det i resten av margarinet, lägg i grytan. Strö över mjölet och rör om. Häll i alla andra ingredienser, utom grädden. Koka ca 5 min. Häll i grädden, koka 5 min till. Strö gärna över persilja, och servera med pressad potatis, grönsallad och bärgelé.
eeeh gryta?
Jag skaver ner köttet i grytan och sedan kokar jag potatis till. Doppar sedan brödet i skyn som blir kvar i pannan
Bryn renskaven. Stek hackad lök. Häll över matlagningsgrädde och smaksätt med lingonsylt, salt och peppar. Puttra ett litet tag. Serveras med potatismos och lingonsylt.
Tack för alla smarriga recept.