väldigt jobbig 4 åring
vad gör man när man inte orkar mer.. jag är höggravid och orkar inte tjata o bråka med min 4 åring som är riktigt trotsig. hon har varit det enda sedan hon fyllde tre, det ger inte med sej. jag är försöker vara pedagogisk och ha tålamod men hon kan ofta göra riktigt dumma saker. som idag när hon spottar på sätet i bilen och sedan hånflinar åt mej och sambon. vad fan säger man? man blir ju galen egentligen. hon vet mycket väl att man inte får göra sånna dumma saker och vi försöker prata med henne och tala om tydligt vad man får och inte får göra, men hon skiter i vad vi säger fullständigt. även om vi sagt att hon tex blir av med lördagsgodiset om hon gör nåt riktigt dumt, så skiter hon i det, hon säger bara; jag vill inte ha godis iaf. fast jag vet att hon vill. hon kan vara så spydig också och säga emot riktigt kaxigt. om jag säger åt henne kan hon svara, hörru mamma, nu är du tyst.
suck.. dessutom tycker vi att det är jobbigt för hon har ingen distans över huvudtaget till andra människor. hon är totalt oblyg. om vi är på banken tex stövlar hon in bakom någons skrivbord och plockar åt sej pennor och tigger grejer. varje affär vi går in i ska hon ha något ifrån, alltså hon går fram till dom i kassan och frågar om hon kan få något. vi har försökt prata med henne att man inte gör så. men alltså utan reslutat. hon går ofta fram till folk hon inte känner och ber dom leka med henne eller rita med henne eller tigger om pengar eller något annat. vi satt och väntade en gång på banken på vår tur, då börjar hon klänga på en stackars farbror som sitter brevid, hon kan sätta sej i knät på helt främmande människor, och börjar fråga massa frågor till dom och frågar om hon kan få pengar eller få se vad dem har i väskan tex. vad i helskotta har vi gjort för fel jag fattar inte??? hon får mycket uppmärksamhet vi är en stor familj och har många omkring oss och hon får mycket uppmärksamhet från alla. jag leker och pysslar o ritar med´henne en stund varje dag, förutom att hon går på dagis. så hon kan inte vara understimulerad iaf.
är detta ett normalt beteende? jag tycker det är obehagligt att hon går fram till vemsomhelst tänk om hon sätter sej i knät på en pedofil tex. vi säger naturligtvis till henne när hon "attackerar" okända människor, men hon hör inte alls vad vi säger, hon ignorerar oss totalt och kan hånflina mot oss. vi känner oss maktlösa, har ni nåt tips lr råd?