• Anonym (trött mamma)

väldigt jobbig 4 åring

vad gör man när man inte orkar mer.. jag är höggravid och orkar inte tjata o bråka med min 4 åring som är riktigt trotsig. hon har varit det enda sedan hon fyllde tre, det ger inte med sej. jag är försöker vara pedagogisk och ha tålamod men hon kan ofta göra riktigt dumma saker. som idag när hon spottar på sätet i bilen och sedan hånflinar åt mej och sambon. vad fan säger man? man blir ju galen egentligen. hon vet mycket väl att man inte får göra sånna dumma saker och vi försöker prata med henne och tala om tydligt vad man får och inte får göra, men hon skiter i vad vi säger fullständigt. även om vi sagt att hon tex blir av med lördagsgodiset om hon gör nåt riktigt dumt, så skiter hon i det, hon säger bara; jag vill inte ha godis iaf. fast jag vet att hon vill. hon kan vara så spydig också och säga emot riktigt kaxigt. om jag säger åt henne kan hon svara, hörru mamma, nu är du tyst.

suck.. dessutom tycker vi att det är jobbigt för hon har ingen distans över huvudtaget till andra människor. hon är totalt oblyg. om vi är på banken tex stövlar hon in bakom någons skrivbord och plockar åt sej pennor och tigger grejer. varje affär vi går in i ska hon ha något ifrån, alltså hon går fram till dom i kassan och frågar om hon kan få något. vi har försökt prata med henne att man inte gör så. men alltså utan reslutat. hon går ofta fram till folk hon inte känner och ber dom leka med henne eller rita med henne eller tigger om pengar eller något annat. vi satt och väntade en gång på banken på vår tur, då börjar hon klänga på en stackars farbror som sitter brevid, hon kan sätta sej i knät på helt främmande människor, och börjar fråga massa frågor till dom och frågar om hon kan få pengar eller få se vad dem har i väskan tex. vad i helskotta har vi gjort för fel jag fattar inte??? hon får mycket uppmärksamhet vi är en stor familj och har många omkring oss och hon får mycket uppmärksamhet från alla. jag leker och pysslar o ritar med´henne en stund varje dag, förutom att hon går på dagis. så hon kan inte vara understimulerad iaf.

är detta ett normalt beteende? jag tycker det är obehagligt att hon går fram till vemsomhelst tänk om hon sätter sej i knät på en pedofil tex. vi säger naturligtvis till henne när hon "attackerar" okända människor, men hon hör inte alls vad vi säger, hon ignorerar oss totalt och kan hånflina mot oss. vi känner oss maktlösa, har ni nåt tips lr råd?

• Svar på tråden väldigt jobbig 4 åring
  • Anonym

vad säger förskolan om hennes uppförande?

• Pink Muffin

Mitt första råd är: tajta, tjata, tjata!! Jag tycker att det viktigaste är att vara konsekvent och inte ge sig!! Säger du att man får inte spotta i bilen och hon flinar, säg igen att man får inte spotta i bilen. Jag brukar dessutom få mina att ta reda på det dom "ställt till med"! Ex. spottar hon på sätet - ge henne ett papper och säg att hon får torka upp det och att man inte gör så och att det är äckligt! Sen gäller det att stå på sig. Vi åker inte förrens du torkat upp det! Och var BENHÅRD!! Min nu 4 1/2-åriga dotter har "alltid" varit "besvärlig" och vi ser mer och mer att vi får cred för att vi varit konsekventa och inte gett efter!!

♥♥♥ Signe 050204 ♥♥♥ Alfred 061108 ♥♥♥ Valter 080621 ♥♥♥
  • Anonym

Jag har också en 4-åring som kan driva mig till vansinne ibland..
    Mycket av vad du beskriver låter som vilken annan 4-åring som helst.

Oftast handlar det om att vi som föräldrar inte förstår vad barnet vill & kanske behöver vilket gör det svårt att hantera situationerna på så bra sätt som möjligt.

Jag rekommenderar varmt att gå en "föräldrakurs" som bygger på samarbete.
    Har själv gjort det vilket gett mig mycket mer förståelse för dotterns tankar & sätt att hantera vardagliga situationer.
    Vi samarbetar mycket bättre vilket också gjort att vi har väldigt mycket färre konflikter & mindre "trots"..

Active parenting heter kursen jag gått. Underbart material.

• Trollet Ludenben

Vi har exakt de problemen bland annat med vår son. Nu har han diagnoser så det är det som ligger bakom i vårt fall, vilket troligtvis inte alls handlar om det för er Men håller med om att det kan driva en till vansinne.

Distanslösheten är problem här. Vi pratar hela tiden om begreppet känd och okänd. Det är att träna hela tiden på att man inte tar kontakt, verbal eller fysisk med alla man träffar. Träna, träna,trana, tjata, tjata är det som gäller.

Jag rekommenderar med föräldrakurs. Jag har gått en som heter "de otroliga åren"( incredible years) och den är för alla föräldrar, inte särskilt för de med diagnosbarn. Där lär de ut väldigt bra strategier. Hur man på ett bra sätt tar tillsägelser och liknande.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Anonym

Här kan du läsa mer om active parenting.

• Anonym (omg!!)

men herregud ryt i åt henne!! ja hade aldrig tillåtit mitt barn att bete sej på det sättet,då hade hon fått höra! ja skiter i om ja e bland folk,ja biter ifrån till mitt barn när de behövs inte beroende på var vi är.hon måste ju kunna uppföra sej bland folk,de blir ju bara jobbigt för er och alla okända runt om er!! och JA,man får skälla och bli arg på sina barn!

• Anonym

Anonym (omg!!) skrev 2009-09-25 19:23:37 följande:

men herregud ryt i åt henne!! ja hade aldrig tillåtit mitt barn att bete sej på det sättet,då hade hon fått höra! ja skiter i om ja e bland folk,ja biter ifrån till mitt barn när de behövs inte beroende på var vi är.hon måste ju kunna uppföra sej bland folk,de blir ju bara jobbigt för er och alla okända runt om er!! och JA,man får skälla och bli arg på sina barn!
    Om man agerar på det sättet som förälder hamnar man dock lätt i en maktkamp med barnet som blir mer upproriskt & med ett beteende som bara trappas upp. Det enda man skapar för barnet är rädsla & dålig självkänsla.

Givetvis ska man absolut inte acceptera ett sådant beteende, jag tror snarare på tydliga rutiner & regler som barnet ska vara medveten om. Som förälder är det viktigt att man är tydlig & konsekvent. Då är barnet också oftast medveten om att beteendet följs av konsekvenser (som givetvis ska vara i förhållande till situationen).

För att få ett barn att respekterar dig måste du också bemöta barnet med respekt!
  • Trollet Ludenben
    Anonym skrev 2009-09-25 20:19:33 följande:
    Anonym (omg!!) skrev 2009-09-25 19:23:37 följande: Om man agerar på det sättet som förälder hamnar man dock lätt i en maktkamp med barnet som blir mer upproriskt & med ett beteende som bara trappas upp. Det enda man skapar för barnet är rädsla & dålig självkänsla. Givetvis ska man absolut inte acceptera ett sådant beteende, jag tror snarare på tydliga rutiner & regler som barnet ska vara medveten om. Som förälder är det viktigt att man är tydlig & konsekvent. Då är barnet också oftast medveten om att beteendet följs av konsekvenser (som givetvis ska vara i förhållande till situationen). För att få ett barn att respekterar dig måste du också bemöta barnet med respekt!
    Håller med... klokt inlägg
  • Anonym (omg!!)
    Anonym skrev 2009-09-25 20:19:33 följande:
    Anonym (omg!!) skrev 2009-09-25 19:23:37 följande:
    Om man agerar på det sättet som förälder hamnar man dock lätt i en maktkamp med barnet som blir mer upproriskt & med ett beteende som bara trappas upp. Det enda man skapar för barnet är rädsla & dålig självkänsla.Givetvis ska man absolut inte acceptera ett sådant beteende, jag tror snarare på tydliga rutiner & regler som barnet ska vara medveten om. Som förälder är det viktigt att man är tydlig & konsekvent. Då är barnet också oftast medveten om att beteendet följs av konsekvenser (som givetvis ska vara i förhållande till situationen). För att få ett barn att respekterar dig måste du också bemöta barnet med respekt!
    så man är respektlös om man höjer rösten för man lessnar på ungens beteende? mina barn är då inte kuvade eller rädda,dom vet skillnad på rätt och fel,och skulle A.L.D.R.I.G bete sej som ts dotter.
  • Anonym

Anonym (omg!!) skrev 2009-09-25 20:27:44 följande:

så man är respektlös om man höjer rösten för man lessnar på ungens beteende? mina barn är då inte kuvade eller rädda,dom vet skillnad på rätt och fel,och skulle A.L.D.R.I.G bete sej som ts dotter.
    På det sättet du uttrycker dig i ditt inlägg vill jag svara att JA, jag tycker inte det är att möta ett barn med respekt.

Att vara dominant som förälder kan fungera periodvis men det föder osäkra barn med låg självkänsla så det som fungerar för stunden slår tillbaka mot både dig & ditt barn med tiden.
  • Anonym (omg!!)
    Anonym skrev 2009-09-25 20:31:43 följande:
    Anonym (omg!!) skrev 2009-09-25 20:27:44 följande:
    På det sättet du uttrycker dig i ditt inlägg vill jag svara att JA, jag tycker inte det är att möta ett barn med respekt.Att vara dominant som förälder kan fungera periodvis men det föder osäkra barn med låg självkänsla så det som fungerar för stunden slår tillbaka mot både dig & ditt barn med tiden.
    tror ja knappast.
  • Anonym (trött mamma)
    Anonym skrev 2009-09-25 18:49:44 följande:
    vad säger förskolan om hennes uppförande?
    det är det som e grejen, hon är inte så på förskolan. hon verkar lixom ha mer respekt för fröknarna för där gör hon inte sånna saker, visst kan hon vara olydig där med, men hon gör inte sånna där extemt dumma saker.
  • Anonym (trött mamma)

tack för era råd. har pratat med mina föräldrar med och dom försöker ge oss råd men det är svårt. för dom är lite för snäll mot henne eftersom dom är mormor o morfar så dom kan lixom inte säga ifrån till henne ordentligt. så därför är det svårt att ta råd från dem.

till anonym (omg!!!) så tror jag inte på att skrika till mitt barn. visst höjer jag rösten ibland när det blir för mycket, men att skrika leder inte till nåt bättre tycker jag. då skriker hon tillbaka och så står vi där o skriker varandra i ansiktet.. jag förstår inte hur det skulle kunna bli bättre genom att jag ryter i åt henne? jag tror mer på att älta det jag o min sambo håller på med, nämligen tala om tydligt och bestämt hur man får och inte får göra.

tjata o tjata som ni andra säger. det är väl det som gäller. fast det är jobbigt. ibalnd känns det hopplöst. ska kolla upp det där med föräldra kurs. kanske man kan prata med bvc om det här också och få råd?

• Trollet Ludenben

Ja, jag tycker absolut du ska ta upp det för bvc. Du gör det ju för att hjälpa ditt barn och hjälpa dig själv att hitta bättre strategier. Skrika på barn som någon här tog upp har ju sällan någon effekt även om vi alla är mänskliga och tappar tålamodet och höjer rösten emellanåt. Och det är det man försöker jobba bort på en föräldraubildning. Hur man ska orka vara konsekvent, hur man ska säga tillsägelser och hur man stödjer och uppmuntrar barnet till bra beteenden. Hur man ska hitta andra alternativ till att skrika på barnet.

Men lite tips är korta, tydliga tillsägelser och en sak i taget. Tex "när-då-tillsägelsen" är tydlig, rak och enkel som kan köras i de flesta situationer. tex vid en fråga om tvtittande och leken inte är undanstädad "NÄR du plockat undan leksakerna DÅ får du se på tv" och sen är det slut på diskusionen. Det är det som gäller och det vet min son. Jag tar inga onödiga tjafs utan korta, raka tillsägelser men med vänlig men bestämd ton. Samma sak med val. Jag ger han inget val till saker. Tex så säger jag inte "kan du ta på dig jackan? Det blir en fråga och ett val han direkt kan säga nej till. Jag säger i vänlig ton "jag vill att du tar på dig jackan". Små saker som man själv inte tänker på men det blir ett oönskat beteende från barnet omedvetet.
    Sen är det bra att tala om för barnet vad man vill att det ska göra istället för vad man INTE vill. Min son hoppar mycket i soffan. I stället för att "hoppa inte i soffan" så säger jag "sitt ner i soffan". Då blir resultatet bättre.

Distanslösheten är otroligt jobbig. Det tar lång tid att kämpa med detta. Alla barn har inte "de sociala koderna" i sig utan att nöta in det och ständig träning är ju vad som gäller. Jobbigt men det är värt det när man ser lite framsteg. Min son har slutat att ta fysisk kontakt med folk, nu är det enbart verbalt. Så ett framsteg... men det är jobbigt som tusan det med känd och okänd.

Anonym (trött mamma) skrev 2009-09-25 21:04:22 följande:
    tack för era råd. har pratat med mina föräldrar med och dom försöker ge oss råd men det är svårt. för dom är lite för snäll mot henne eftersom dom är mormor o morfar så dom kan lixom inte säga ifrån till henne ordentligt. så därför är det svårt att ta råd från dem. till anonym (omg!!!) så tror jag inte på att skrika till mitt barn. visst höjer jag rösten ibland när det blir för mycket, men att skrika leder inte till nåt bättre tycker jag. då skriker hon tillbaka och så står vi där o skriker varandra i ansiktet.. jag förstår inte hur det skulle kunna bli bättre genom att jag ryter i åt henne? jag tror mer på att älta det jag o min sambo håller på med, nämligen tala om tydligt och bestämt hur man får och inte får göra. tjata o tjata som ni andra säger. det är väl det som gäller. fast det är jobbigt. ibalnd känns det hopplöst. ska kolla upp det där med föräldra kurs. kanske man kan prata med bvc om det här också och få råd?
  • Anonym (trött mamma)

Trollet Ludenben skrev 2009-09-25 21:23:18 följande:

Ja, jag tycker absolut du ska ta upp det för bvc. Du gör det ju för att hjälpa ditt barn och hjälpa dig själv att hitta bättre strategier. Skrika på barn som någon här tog upp har ju sällan någon effekt även om vi alla är mänskliga och tappar tålamodet och höjer rösten emellanåt. Och det är det man försöker jobba bort på en föräldraubildning. Hur man ska orka vara konsekvent, hur man ska säga tillsägelser och hur man stödjer och uppmuntrar barnet till bra beteenden. Hur man ska hitta andra alternativ till att skrika på barnet.Men lite tips är korta, tydliga tillsägelser och en sak i taget. Tex "när-då-tillsägelsen" är tydlig, rak och enkel som kan köras i de flesta situationer. tex vid en fråga om tvtittande och leken inte är undanstädad "NÄR du plockat undan leksakerna DÅ får du se på tv" och sen är det slut på diskusionen. Det är det som gäller och det vet min son. Jag tar inga onödiga tjafs utan korta, raka tillsägelser men med vänlig men bestämd ton. Samma sak med val. Jag ger han inget val till saker. Tex så säger jag inte "kan du ta på dig jackan? Det blir en fråga och ett val han direkt kan säga nej till. Jag säger i vänlig ton "jag vill att du tar på dig jackan". Små saker som man själv inte tänker på men det blir ett oönskat beteende från barnet omedvetet.Sen är det bra att tala om för barnet vad man vill att det ska göra istället för vad man INTE vill. Min son hoppar mycket i soffan. I stället för att "hoppa inte i soffan" så säger jag "sitt ner i soffan". Då blir resultatet bättre.Distanslösheten är otroligt jobbig. Det tar lång tid att kämpa med detta. Alla barn har inte "de sociala koderna" i sig utan att nöta in det och ständig träning är ju vad som gäller. Jobbigt men det är värt det när man ser lite framsteg. Min son har slutat att ta fysisk kontakt med folk, nu är det enbart verbalt. Så ett framsteg... men det är jobbigt som tusan det med känd och okänd.
    tack för många bra råd. ska testa!
  • Trollet Ludenben
    Anonym (trött mamma) skrev 2009-09-25 21:46:54 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-09-25 21:23:18 följande: tack för många bra råd. ska testa!
    Ja gör det... och hör av dig till bvc. Var inte rädd för att ta hjälp när det behövs...
  • straw2008

Jag har aldrig hört talas om att barn tigger pengar, det tyckerjag låter jättekonstigt. Låter inge kul att hon spottar omkring sig eller är dryg mot sina föräldrar heller.

Fullföljer ni straffen, inget godis osv?

• Anonym (trött mamma)
    straw2008 skrev 2009-09-25 22:17:47 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att barn tigger pengar, det tyckerjag låter jättekonstigt. Låter inge kul att hon spottar omkring sig eller är dryg mot sina föräldrar heller. Fullföljer ni straffen, inget godis osv?
    ja vi fullföljer straffen.

kan tillägga att hon bor ca tre dagar i månaden hos sin biologiska pappa och han är väldigt slarvig med allt och dessutom har han sysslat med lite kriminella saker förut. jag vet inte om hon "fått" visst beteende av honom. han är nämligen en odåga. jag tänkte just det där med att tigga pengar för det vet jag att han gör av sina släktingar, han lånar hit o dit. nu bor hon där så pass sällan iof. hon älskar såklart sin riktiga pappa men hon säger även pappa till min sambo eftersom det är honom hon är med mest. ville bara lägga till det, kanske har hennes beteende något med det att göra, vad vet jag?!
Svar på tråden väldigt jobbig 4 åring