• Hillan08

Brudparet önskar sig pengar på konto. Hur göra?

Är bjuden på ett bröllop där paret önskar sig pengar insatta på ett konto. Hur gör man på själva bröllopet? Skriver man i ett kort till dem att gåvan finns på kontot eller nämner man det inte?

Någon som vet?

/Hillan

• Svar på tråden Brudparet önskar sig pengar på konto. Hur göra?
  • Bettiz

Har varit på ett sånt bröllop i år, de önskade få pengar insatta till en bröllopsresa. Jag skrev ett rim i ett kort som slutade nåt i stil med:
    ...så istället har vi på er stora dag,
    på ert konto satt in diverse resebidrag.

Eller nåt liknande, kommer inte ihåg exakt.

• Annamamma 83

Jag själv skulle då aldrig kunna med o önska mig pengar till ett konto, känns rätt otacksamt!
    men alla gör ju som de vill.....

• Bettiz

Annamamma 83 skrev 2009-09-25 19:09:56 följande:

Jag själv skulle då aldrig kunna med o önska mig pengar till ett konto, känns rätt otacksamt!men alla gör ju som de vill.....
    Jag tyckte det var bättre än att de önskar massa saker som de egentligen kanske inte vill ha/behöver. Dessutom slapp man som gäst springa runt för att hitta en passande present, det hela förenklade väldigt mycket.
  • emmy1982

Vi har också önskat oss pengar till en resa. Våra gäster "kostar oss" ca 1500 kr/st då vi vill bjuda på allt inkl bar. Då förstår jag inte hur det kan vara "otacksamt" att be om ett bidrag till en resa. Utan det kommer vi faktiskt ingenstans. Sen är det en önskan. Vill man ge en skål så får man göra det då men risken är ju att den blir ståendes i ett skåp.

Skulle jag ge pengar i present skulle jag hellre lägga en sedel i ett fint kort, alt ge ett fint kort och sen märka kontobetalningen med mitt namn som avsändarmeddelande.

• Butterscotch

Jag skulle själv inte märka insättningen med namn, utan bara sätta in valfri summa. Sen kanske skriva något i ett kort om att vi önskar brudparet en trevlig resa.

• Hillan08

Åh, tack snälla för alla tips! Tror vi kör på det där med rim och anonym kontoinsättning.

• JA77

Jag skulle aldrig ge pengar, det känns som ett krav från brudparet. Vi ger istället en upplevelse eller ett dyrt restaurangbesök.

• malin7502

Jag själv skulle då aldrig kunna med o önska mig pengar till ett konto, känns rätt otacksamt!men alla gör ju som de vill.....
    Varför skulle det vara otacksamt??? Brudparet blir förmodligen väldigt tacksamma ;)
    Det är väl inte sämre än att tex ha en förbestämd önskelista i inredningsbutiker osv???
  • Annamamma 83
    malin7502 skrev 2009-09-26 15:37:55 följande:
    Annamamma 83 skrev 2009-09-25 19:09:56 följande: Varför skulle det vara otacksamt??? Brudparet blir förmodligen väldigt tacksamma ;) Det är väl inte sämre än att tex ha en förbestämd önskelista i inredningsbutiker osv???
    Men ja tycker de också är lite sådär "halvsniket"
    Otacksamt var väl kanske inte rätt ord, men ja hade verkligen aldrig kunnat med o önska mig pengar för insättning på ett konto....
    Känns lite som man får betala för o gå på ett bröllop man bjuds på!
  • Familjetrollet

kan bara hålla med.bröllopet och ev resa ska väll brudparet betala ur egen kassa.annars blir det ju typ att man blir bjuden och får betala för att man är bjuden på bröllop
    jag skulle inte sätta in pengar på ett konto då jag tycker att det är tiggeri att kräva pengar.
Svar på tråden Brudparet önskar sig pengar på konto. Hur göra?